joi, 15 septembrie 2011

Nicu Covaci, suparat ca Romania e reprezentata de “trupe de tigani”

Vă rog să citiți acest text selectat de mine, în speranța că vă poate interesa. Adevărul este că există o tendință excesivă și oportunistă de reprezentare artistică a culturii din România prin tot felul de trupe de lăutari. Mulți țigani printre membrii lor. Circulația acestor formațiuni se înscrie însă într-un fenomen mai amplu, interesul pentru muzici exotice, care a început de prin 1968, cu influențele indiene etc. ICR nu e singurul difuzor de cultură. Totul depinde de cerere, care este orientată de oameni de afaceri americani, adesea evrei din Statele Unite, specializați în această formă de «biznis». Muzica țigănească și cea klezmer sunt gerate de aceiași, fiindcă aparțin aceluiaș mod de apropriere și adaptarea «lăutărească» a unor muzici tradiționale, nu doar de către minoritari lipsiți de tradiții specifice sau cu tradiții adaptative reflexe ci și propagandiști care mizează pe multiculturalismul agresiv, văzut ca un proces cultural entropic, ersatz pentru culturile fără istorie.
Dar orientarea se manifestă nu numai pe plan concertistic-muzical, ci prin expoziții de fotografii mizerabiliste, despre condiția socială a țiganilor. Nu se exportă niciodată cealaltă față a societății țigănești, imaginea fotografică a opulenței bogătanilor, cu nunțile sau castelele lor chici [kitsch].
O altă direcție iceristă este exportul avangardei fără patrie, produsă cândva de inși fără patrie, precursorii apatrizilor culturii uniformizate și standardizate de azi, care se numește modernism sau post-modernism.
Există excepții în aceste pseudo-curente, dar marea majoritate o formează revoluționarii burghezi, care au știut să epateze cumpărători burghezi sau au fost recuperați post-mortem de comercianți burghezi de artă.
În acest domeniu ICR nu are nici un monopol al orientării. Ongeuri diverse fac export de minoritari, de multă vreme. Cu excepția ungurilor, care se ocupă de propriul lor destin cultural mai bine decât românii, și care nu par să aibă nevoie de ICR pentru a se face cunoscuți și respectați.
Cu prietenie, Dan Culcer


Extrase din programele ICR prin lume.
Miercuri, 02 Februarie 2011  19:00 - Miercuri, 02 Februarie 2011

Galeria Rue de l’Exposition este un nou loc destinat fotografiei angajate: fotografie sociala, sociologica si antropologica. Nascuta din interesul publicului pentru expozitiile propuse in 2010 (precum Bucarest, la mal aimée, Ne tourne pas la tête ! in cadrul Mois de la Photo si Memories for my children), galeria isi propune sa prezinte teme de dezbatere, relevante si revelatoare de adevaruri cateodata ascunse. O tema anuala reuneste expozitii alese pentru a arata diverse fatete ale societatii, romanesti sau straine, cu o privire franca si fara pretentia de judecata. Solitaria, tema anului 2011, regrupeaza sase expozitii care exploreaza solitudinea, marginalitatea si izolarea. Peisaje interioare, gandurile lui Cioran pretext pentru imagine, viata Romilor, comunitatea furry in Europa sau o incursiune in viata victimelor traficului sexual... subiectele si abordarile surprind prin diversitatea lor. In 2012, cu Reminescente, galeria va prezenta lucrari fotografice pe urmele unei lumi trecute: transhumanta, meseria minerilor de astazi, consecintele comunismului asupra copiilor din orfelinate...2013 va fi anul pentru a privi spre viitor, cu expozitii despre dezvoltarea societatii romanesti sub diferite aspecte, precum arhitectura, urbanismul, dinamica culturala si artistica, etc.
Galeria Rue de l’Exposition este un proiect al Institutului Cultural Roman din Paris. Comisar general: Katia Danila, directoare ICR Paris. Inaugurare: Miercuri 2 februarie la ora 19.00. Galerie Rue de l’Exposition 1, rue de l'Exposition – 75007 Paris M° Ecole Militaire


Nicu Covaci, suparat ca Romania e reprezentata de “trupe de tigani”


autor: FrontPress 03.09.2011

 

“Institutul Cultural Roman trimite peste tot, la toate intalnirile internationale, trupe de tigani. De ce nu ne trimit pe noi?”, s-a revoltat Nicu Covaci. “Cultura lor nu este cultura noastra”, spune liderul formatiei Phoenix.
Disputa aprinsa intre Nicu Covaci si Institutul Cultural Roman (ICR). Liderul formatiei Phoneix este suparat ca ICR trimite “trupe de tigani” sa reprezinte Romania la diferite evenimente internationale.
“Eu am vazut deja harti unde scrie Gipsyland. Deci Romania trecuta ca Gipsyland, foarte clar, chestie care nu mi-ar conveni, pentru ca eu am mare respect pentru tigani, am crescut cu sarbi, cu evrei, cu svabi, cu tigani intr-o curte mare, uriasa, in Timisoara, si nimeni nu era deosebit. Ne iubeam toti sau ne bateam toti. In Banat nu se creste cu ura de rasa, eram egali. Apreciez la tigani, de exemplu, talentul muzical. (…) Insa ceea ce ma deranjeaza este ca, totusi, cultura lor nu este cultura noastra. Or, Institutul Cultural Roman trimite peste tot, la toate intalnirile internationale, trupe de tigani. De ce nu ne trimit pe noi?”, a spus Nicu Covaci la o conferinta de presa sustinuta vineri la Bistrita, potrivit Agerpres.
Declaratia liderului Phoenix a surpins Institutul Cultural Roman: ”Este o declaratie care ne intristeaza si ne surprinde. Ne asteptam ca domnul Nicu Covaci sa cunoasca mai bine activitatea ICR – tinand seama si de faptul ca in 2010 am colaborat rodnic cu formatia Phoenix, care a concertat la Chisinau cu ocazia Zilei Limbii Romane in Basarabia, organizata de Institut prin Directia Romani din afara tarii. ICR a organizat de-a lungul timpului, si in tara, si in strainatate, programe si evenimente cu participarea unor muzicieni reprezentativi din genuri cat se poate de diverse, de la muzica traditionala la jazz, de la muzica electronica la muzica clasica. Exemplele sunt nenumarate, oricine e interesat poate consulta rapoartele publicate pe site-ul ICR”, a declarat Sorin Ghergut, seful Biroului de Presa al ICR, citat de Agerpres.
Formatia Phoenix va concerta, duminica, in cadrul primei editii a festivalului “Arena Rock-Fest” organizat la Bistrita. Festivalul va fi deschis sambata printr-un concert al trupei Zdob si Zdub. De pe Agenda

Niciun comentariu: