Alternativa pentru privatizarea CEC-lui …si a altor intreprinderi de stat din Romania
de Prof. Acad. Yvan Allaire, Ph.D. (MIT), Prof. Mihaela Firsirotu, Ph.D. (Mc Gill) Institutul de guvernanta ale intreprinderilor private si publice (Canada)
Luni, 7 martie 2011, 7:43 Actualitate Opinii
Guvernul Romaniei, la presiunea FMI-ului, conform presei din Romania, intentioneaza sa lanseze un al doilea val de privatizari pe scara larga a marilor intreprinderi de stat care au mai ramas in picioare dupa primul val. Una dintre cele mai spinoase privatizari este cea a CEC Bank, singura mare banca romaneasca comerciala universala care nu se afla in mainile strainilor. CEC-ul are 3.4 milioane de clienti, active (assets) in valoare de 3.1 miliarde si detine cea mai extinsa retea de sucursale; practic, din cele 1000 de sucursale care deservesc regiunile rurale din Romania, CEC-ul detine 870 ! (Roland Berger Consultants, 2010).
Guvernul Romaniei a incercat sa opreasca sau sa amane procesul de privatizare, cautand modalitati de crestere a capitalului Casei de Economii si Consemnatiuni dar EU si FMI s-au situat pe pozitia ferma ca fondurile publice nu trebuie sa fie indreptate catre capitalizarea CEC-ului.
Privatizarile si dereglementarile pe scara larga, inspirate de ideologia prevalenta in epoca Reagan-Thatcher, au produs rezultate amestecate. Chiar in circumstantele cele mai favorabile, ca in cazul Marii Britanii, rezultatele au fost dezamagitoare si s-au soldat cu mai multe esecuri. Caile ferate britanice sunt administrate de sectorul privat dar subventionate de guvern; caile ferate franceze sunt de stat. Nu-i greu de ghicit care dintre cele doua state are un sistem feroviar mai bun. Aeroporturile britanice sunt privatizate; cu toate acestea, performanta aeroportului Heathrow este deplorabila ( investitorii care au cumparat actiuni au facut insa o gramada de bani in momentul privatizarii sale)
Remarcabil,chiar dupa criza financiara, care a batut in cuie cosciugul presupuselor virtuti ale “pietei libere” si “eficientei de piata”, este de remarcat prezenta remanenta a unor grupari ideologice (si indivizi cu o agenda proprie) care promoveaza privatizarea cu toptanul a companiilor de stat din tarile in curs de dezvoltare sau in tranzitie.
Desigur, aproape toate bancile austriece, irlandeze, spaniole, germane, britanice, fie ele private sau de stat, au primit injectii de capital (equity injections) si credite garantate de guvernele lor a caror sursa a fost deseori fondurile de urgenta europeene si finantarile FMI puse la dispozitia tarilor respective;De exemplu, bancile austriece Erste Group si Raiffeisen International, care detin si controleaza cele mai mari banci din Romania, au primit de la statul austriac o injectie de capital, prima de 1.22 miliarde euro iar cea de-a doua de 1.75 miliarde. In plus, Republica austriaca garanteaza obligatiunile emise de aceste banci pana la valoarea de 6 miliarde si respectiv 10 miliarde de euro..
Sa ne reamintim de asemenea ca jumatate din bancile din Polonia sunt detinute sau controlate de stat. China, India, Brazilia si nenumarate alte state refuza sa cedeze complet controlul asupra sectorului bancar in favoarea “fortelor pietii” si sunt inca si mai hotarate sa nu lase sectorul bancar sa intre pe maini straine.
Chiar Canada si Statele Unite, tari favorabile pietei, nu permit strainilor sa le controleze bancile. In Canada, nu exista control de stat al bancilor comerciale dar nici un actionar (sau grup de actionari cu interese comune) nu poate detine mai mult de 10% din actiunile cu drept de vot emise de o banca iar investitorii straini, luati la un loc, nu pot detine mai mult de 20% din actiuni cu drept de vot. Iar Canada este cunoscuta a avea cel mai bun sistem bancar din lume, unul dintre putinele care a ramas neatins de furtuna financiara din anii 2007-2008.
Guvernul ar trebui sa stipuleze ca doar cetatenii romani si entitatile in proprietatea romanilor vor fi autorizate sa detina actiuni la CEC.
Dar sa fie clar: alternativa la completa privatizare este o mai buna guvernanta corporativa a intreprinderilor de stat si a celor aflate sub controlul statului.
“ Poate cea mai notabila schimbare in practica intreprinderilor de stat este faptul ca guvernanta corporativa s-a schimbat in mod semnificativ in ultimul deceniu si jumatate. Multe intreprinderi de stat si-au schimbat statutul de infiintare pentru a-si imbunatati guvernanta interna, pentru a include directori din exterior in consiliile lor de administratie , pentru a furniza stimulente managerilor care obtin performante bune si a profesionaliza managementul…
In primul rand, companiile de stat, care au privatizat o parte din actiunile lor prin emiterea de actiuni, au trebuit sa atraga investitori prin auto-impunerea de limite capacitatii guvernului de a extrage resurse din aceste companii. In acest scop, managementul a fost profesionalizat, indivizi din afara companiei, au fost invitati sa devina membrii in Consiliul de Administratie si sa monitorizeze performanta companiei, iar disciplina emiterii de rapoarte financiare publice a fost imbunatatita. Listarea la bursa, pentru a vinde actiuni sau obligatiuni, a fortat companiile de stat sa respecte standarde contabile recunosute si acceptate pe plan international , sa emita rapoarte financiare trimestriale, si sa angajeze companii de audit ca PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, and KPMG. Datorita monitorizarii actionarilor (shareholders), supravegherii intreprinsa de regulatorii pietei de capital (cum ar fi Securities and Exchange Commission) si angajarii companiilor de audit, a devenit mai greu pentru managerii companiilor de stat sa fure profiturile sau sa foloseasca practici de contabilitate frauduloase – nu este imposibil, dar mult mai greu…
Rezultatul final este o imbunatatire semnificativa a guvernantei corporative, a discipinei emiterii de rapoarte financiare publice si a controlului finaciar. » (The Return of State-Owned Enterprise: Should We Be Afraid?, Francisco Flores Macias and Aldo Musacchio, Harvard International Review, April 4, 2009)
Peste tot in lume, guvernele cauta sa imbunatateasca guvernanta corporativa a intreprinderilor lor de stat. Cand luam in consideratie avantajele si dezavantajele companiilor privatizate fata de companiile de stat, balanta se apleaca in favoarea celor de stat cu conditia ca acestea din urma sa fie bine guvernate. O companie de stat bine guvernata si bine gestionata ofera beneficiile eficientei ei tuturor cetatenilor unei tari, nu numai actionarilor ei.
Din cele 100 de mari companii canadiene (dupa venit), 13 sunt de stat. Dintre cele mai mari companii din lume, pe baza valorii actiunilor lor la bursa,la sfarsitul anului 2010, patru sunt intreprinderi de stat de tip hibrid,operand in domeniul energiei in China, Rusia si Brazilia.La Forumul Economic Mondial de la Davos, editia 2011, reprezentantii Chinei si Indiei si-au manifestat pe fata dispretul fata de modelul economic neo-liberal atat de drag unor state occidentale si promovat cu o fervoare induiosatoare de catre gruparile ideologice neo-liberale. Bineinteles ca,toate guvernele inteligente stiu insa ca trebuie sa imbunatateasca guvernanta intreprinderilor lor de stat.
1.Oricand este posibil, deschideti piata competitiei; intreprinderile de stat, fiind nevoite sa intre in competitie, vor adopta practicile manageriale si de guvernanta menite sa le aduca succes.
2.Transformati intreprinderile de stat in intreprinderi hibride in care investitorii privati pot sa detina o parte din capital in timp ce statul retine controlul; o intreprindere de stat, detinuta partial de catre investitorii privati si care isi listeaza actiunile la bursa, va trebui sa respecte toate regulile si reglementarile autoritatilor pietelor de capital. Daca doreste sa-si mareasca si mai mult capitalul prin emiterea de actiuni si obligatiuni, va trebui sa dea dovada ca opereaza in baza unei guvernante superioare.
3.In final, daca intreprinderea de stat nu isi imbunatateste performanta, optiunea privatizarii poate fi reactivata.
CEC-ul poate juca un rol vital in economia Romaniei in calitatea sa de banca detinuta sau controlata de stat. Unele programe de asistenta financiara acordata intreprinderilor mici si mijlocii precum si sectorului agricol recurg la garantii guvernamentale pentru creditele bancare. Aceste programe au fost concepute pentru a ajuta intreprinzatorii si agricultorii romani sa acceseze fondurile europeene destinate Romaniei sub diferitele programe de “convergenta”. Foarte putin insa s-a realizat!
Aceste fonduri importante,de ordinul miliardelor de euro, raman nerevendicate si necheltuite, un adevarat scandal pentru o tara in agonie precum Romania.
CEC-ul ar trebui sa devina, la solicitarea guvernului, principalul motor al unui program dinamic de asistenta financiara si tehnica pentru intreprinzatorii si agricultorii care solicita aceste fonduri europeene.
2. Orice tranzactie intre companie si o entitate sau individ legate de consiliu sau managemnet(related-party transactions) trebuie sa fie facuta publica; acel membru al consiliului sau al management-ului care are un interes intr-o astfel de tranzactie nu trebuie sa participe la discutii si sa ia decizii privitoare la tranzactie.
3.Trebuie sa fie creata o comisie de audit precum si un comitet de guvernanta si etica; intreprinderile de stat trebuie obligate sa accepte auditarea de catre firme de audit recunoscute pe plan international.
4. Trebuie sa i se ceara consiliului de administratie adoptarea unui cod de etica care sa fie publicat pe site-ul de pe internet al intreprinderii si in raportul ei anual.
5. Trebuie sa i se dea consiliului de administratie responsabilitatea de a numi si fixa remuneratia cadrelor superioare ale companiei dar cu aprobarea guvernului. .
6. Trebuie impusa transparenta deplina; in mod special,intreprinderile de stat ar trebui:
-sa publice un raport anual disponibil pe situl lor internet continand toate informatiile relevante despre operatiunile si indicatorii lor de performanta;de asemenea rapoartele lor financiare verificate de firme de audit externe; toate informatiile despre intreaga retributie a membrilor consiliului si a cadrelor superioare, expertiza si experienta membrilor consiliului de administratie, statutul lor de (ne)independenti, codul de etica, orice tranzactie care implica parti legate, etc.
-sa depuna raportul anual in parlament cu trei luni inainte de incheierea anului fiscal al companiei de stat; presedintele consiliului si presedintele-director general(CEO)trebuie sa se prezinte inaintea comisiilor de specialitate ale parlamentului pentru a raspunde tuturor intrebarilor si problemelor legate de performanta lor.
De exemplu,Fondul Proprietatea, in eforturile sale de a fi listat la bursa de la Bucuresti, a adoptat un numar de masuri de guvernanta pe linia propunerilorenuntate aici. Ar putea insa sa se amelioreze privind unele
aspecte ale guvernantei. De exemplu, independenta membrilor consiliului de administratie nu este clar stabilita si un numar de membrii ai consiliului vadesc serioase conflicte de interese. Cu toate acestea,Fondul Proprietatea a facut un urias pas inainte in directia cea buna. Data fiind importanta sa participare in companiile de stat ( ca si in multe companii private) Fondul Proprietatea trebuie sa exercite presiuni asupra acestor companii pentru a le determina sa adopte rapid (in decursul unui an) principiile de guvernanta pe care el insusi le-a adoptat .
Mesajul nostru catre guvernul Romaniei este simplu:
- nu va lasati presurizati si impinsi sa implementati politici depasite de vreme si expirate; apucati-va tare de lucru pentru a imbunatati guvernanta intreprinderilor de stat ale tarii.
- intreprinderile voastre de stat bine guvernate sunt singurele parghii de control ale suveranitatii economice si politice a tarii care v-au mai ramas .
Aveti o datorie fiduciara si morala sa nu le lasati din mana!
Prof. Acad. Yvan Allaire, Ph.D. (MIT) este Presedintele Institutului de guvernanta ale intreprinderilor private si publice (Canada)
Prof. Mihaela Firsirotu, Ph.D. (Mc Gill) preda la Facultatea de management, UQUAM (Canada)
(Opiniile expuse in acest articol nu-i angajeaza decat pe autori.)
Guvernul Romaniei a incercat sa opreasca sau sa amane procesul de privatizare, cautand modalitati de crestere a capitalului Casei de Economii si Consemnatiuni dar EU si FMI s-au situat pe pozitia ferma ca fondurile publice nu trebuie sa fie indreptate catre capitalizarea CEC-ului.
Privatizarile si dereglementarile pe scara larga, inspirate de ideologia prevalenta in epoca Reagan-Thatcher, au produs rezultate amestecate. Chiar in circumstantele cele mai favorabile, ca in cazul Marii Britanii, rezultatele au fost dezamagitoare si s-au soldat cu mai multe esecuri. Caile ferate britanice sunt administrate de sectorul privat dar subventionate de guvern; caile ferate franceze sunt de stat. Nu-i greu de ghicit care dintre cele doua state are un sistem feroviar mai bun. Aeroporturile britanice sunt privatizate; cu toate acestea, performanta aeroportului Heathrow este deplorabila ( investitorii care au cumparat actiuni au facut insa o gramada de bani in momentul privatizarii sale)
Remarcabil,chiar dupa criza financiara, care a batut in cuie cosciugul presupuselor virtuti ale “pietei libere” si “eficientei de piata”, este de remarcat prezenta remanenta a unor grupari ideologice (si indivizi cu o agenda proprie) care promoveaza privatizarea cu toptanul a companiilor de stat din tarile in curs de dezvoltare sau in tranzitie.
Desigur, aproape toate bancile austriece, irlandeze, spaniole, germane, britanice, fie ele private sau de stat, au primit injectii de capital (equity injections) si credite garantate de guvernele lor a caror sursa a fost deseori fondurile de urgenta europeene si finantarile FMI puse la dispozitia tarilor respective;De exemplu, bancile austriece Erste Group si Raiffeisen International, care detin si controleaza cele mai mari banci din Romania, au primit de la statul austriac o injectie de capital, prima de 1.22 miliarde euro iar cea de-a doua de 1.75 miliarde. In plus, Republica austriaca garanteaza obligatiunile emise de aceste banci pana la valoarea de 6 miliarde si respectiv 10 miliarde de euro..
Sa ne reamintim de asemenea ca jumatate din bancile din Polonia sunt detinute sau controlate de stat. China, India, Brazilia si nenumarate alte state refuza sa cedeze complet controlul asupra sectorului bancar in favoarea “fortelor pietii” si sunt inca si mai hotarate sa nu lase sectorul bancar sa intre pe maini straine.
Chiar Canada si Statele Unite, tari favorabile pietei, nu permit strainilor sa le controleze bancile. In Canada, nu exista control de stat al bancilor comerciale dar nici un actionar (sau grup de actionari cu interese comune) nu poate detine mai mult de 10% din actiunile cu drept de vot emise de o banca iar investitorii straini, luati la un loc, nu pot detine mai mult de 20% din actiuni cu drept de vot. Iar Canada este cunoscuta a avea cel mai bun sistem bancar din lume, unul dintre putinele care a ramas neatins de furtuna financiara din anii 2007-2008.
- Care sunt solutiile pentru CEC?
Guvernul ar trebui sa stipuleze ca doar cetatenii romani si entitatile in proprietatea romanilor vor fi autorizate sa detina actiuni la CEC.
Dar sa fie clar: alternativa la completa privatizare este o mai buna guvernanta corporativa a intreprinderilor de stat si a celor aflate sub controlul statului.
“ Poate cea mai notabila schimbare in practica intreprinderilor de stat este faptul ca guvernanta corporativa s-a schimbat in mod semnificativ in ultimul deceniu si jumatate. Multe intreprinderi de stat si-au schimbat statutul de infiintare pentru a-si imbunatati guvernanta interna, pentru a include directori din exterior in consiliile lor de administratie , pentru a furniza stimulente managerilor care obtin performante bune si a profesionaliza managementul…
In primul rand, companiile de stat, care au privatizat o parte din actiunile lor prin emiterea de actiuni, au trebuit sa atraga investitori prin auto-impunerea de limite capacitatii guvernului de a extrage resurse din aceste companii. In acest scop, managementul a fost profesionalizat, indivizi din afara companiei, au fost invitati sa devina membrii in Consiliul de Administratie si sa monitorizeze performanta companiei, iar disciplina emiterii de rapoarte financiare publice a fost imbunatatita. Listarea la bursa, pentru a vinde actiuni sau obligatiuni, a fortat companiile de stat sa respecte standarde contabile recunosute si acceptate pe plan international , sa emita rapoarte financiare trimestriale, si sa angajeze companii de audit ca PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, and KPMG. Datorita monitorizarii actionarilor (shareholders), supravegherii intreprinsa de regulatorii pietei de capital (cum ar fi Securities and Exchange Commission) si angajarii companiilor de audit, a devenit mai greu pentru managerii companiilor de stat sa fure profiturile sau sa foloseasca practici de contabilitate frauduloase – nu este imposibil, dar mult mai greu…
Rezultatul final este o imbunatatire semnificativa a guvernantei corporative, a discipinei emiterii de rapoarte financiare publice si a controlului finaciar. » (The Return of State-Owned Enterprise: Should We Be Afraid?, Francisco Flores Macias and Aldo Musacchio, Harvard International Review, April 4, 2009)
Peste tot in lume, guvernele cauta sa imbunatateasca guvernanta corporativa a intreprinderilor lor de stat. Cand luam in consideratie avantajele si dezavantajele companiilor privatizate fata de companiile de stat, balanta se apleaca in favoarea celor de stat cu conditia ca acestea din urma sa fie bine guvernate. O companie de stat bine guvernata si bine gestionata ofera beneficiile eficientei ei tuturor cetatenilor unei tari, nu numai actionarilor ei.
Din cele 100 de mari companii canadiene (dupa venit), 13 sunt de stat. Dintre cele mai mari companii din lume, pe baza valorii actiunilor lor la bursa,la sfarsitul anului 2010, patru sunt intreprinderi de stat de tip hibrid,operand in domeniul energiei in China, Rusia si Brazilia.La Forumul Economic Mondial de la Davos, editia 2011, reprezentantii Chinei si Indiei si-au manifestat pe fata dispretul fata de modelul economic neo-liberal atat de drag unor state occidentale si promovat cu o fervoare induiosatoare de catre gruparile ideologice neo-liberale. Bineinteles ca,toate guvernele inteligente stiu insa ca trebuie sa imbunatateasca guvernanta intreprinderilor lor de stat.
- Exigentele la care ar trebui supuse intreprinderile de stat pentru a le imbunatati guvernanta si a asigura viabilitatea si eficienta lor:
1.Oricand este posibil, deschideti piata competitiei; intreprinderile de stat, fiind nevoite sa intre in competitie, vor adopta practicile manageriale si de guvernanta menite sa le aduca succes.
2.Transformati intreprinderile de stat in intreprinderi hibride in care investitorii privati pot sa detina o parte din capital in timp ce statul retine controlul; o intreprindere de stat, detinuta partial de catre investitorii privati si care isi listeaza actiunile la bursa, va trebui sa respecte toate regulile si reglementarile autoritatilor pietelor de capital. Daca doreste sa-si mareasca si mai mult capitalul prin emiterea de actiuni si obligatiuni, va trebui sa dea dovada ca opereaza in baza unei guvernante superioare.
3.In final, daca intreprinderea de stat nu isi imbunatateste performanta, optiunea privatizarii poate fi reactivata.
CEC-ul poate juca un rol vital in economia Romaniei in calitatea sa de banca detinuta sau controlata de stat. Unele programe de asistenta financiara acordata intreprinderilor mici si mijlocii precum si sectorului agricol recurg la garantii guvernamentale pentru creditele bancare. Aceste programe au fost concepute pentru a ajuta intreprinzatorii si agricultorii romani sa acceseze fondurile europeene destinate Romaniei sub diferitele programe de “convergenta”. Foarte putin insa s-a realizat!
Aceste fonduri importante,de ordinul miliardelor de euro, raman nerevendicate si necheltuite, un adevarat scandal pentru o tara in agonie precum Romania.
CEC-ul ar trebui sa devina, la solicitarea guvernului, principalul motor al unui program dinamic de asistenta financiara si tehnica pentru intreprinzatorii si agricultorii care solicita aceste fonduri europeene.
- Guvernul ar trebui sa oblige CEC-ul si intreprinderile de stat sa adopte cele mai perfectionate principii si procese de guvernanta:
2. Orice tranzactie intre companie si o entitate sau individ legate de consiliu sau managemnet(related-party transactions) trebuie sa fie facuta publica; acel membru al consiliului sau al management-ului care are un interes intr-o astfel de tranzactie nu trebuie sa participe la discutii si sa ia decizii privitoare la tranzactie.
3.Trebuie sa fie creata o comisie de audit precum si un comitet de guvernanta si etica; intreprinderile de stat trebuie obligate sa accepte auditarea de catre firme de audit recunoscute pe plan international.
4. Trebuie sa i se ceara consiliului de administratie adoptarea unui cod de etica care sa fie publicat pe site-ul de pe internet al intreprinderii si in raportul ei anual.
5. Trebuie sa i se dea consiliului de administratie responsabilitatea de a numi si fixa remuneratia cadrelor superioare ale companiei dar cu aprobarea guvernului. .
6. Trebuie impusa transparenta deplina; in mod special,intreprinderile de stat ar trebui:
-sa publice un raport anual disponibil pe situl lor internet continand toate informatiile relevante despre operatiunile si indicatorii lor de performanta;de asemenea rapoartele lor financiare verificate de firme de audit externe; toate informatiile despre intreaga retributie a membrilor consiliului si a cadrelor superioare, expertiza si experienta membrilor consiliului de administratie, statutul lor de (ne)independenti, codul de etica, orice tranzactie care implica parti legate, etc.
-sa depuna raportul anual in parlament cu trei luni inainte de incheierea anului fiscal al companiei de stat; presedintele consiliului si presedintele-director general(CEO)trebuie sa se prezinte inaintea comisiilor de specialitate ale parlamentului pentru a raspunde tuturor intrebarilor si problemelor legate de performanta lor.
De exemplu,Fondul Proprietatea, in eforturile sale de a fi listat la bursa de la Bucuresti, a adoptat un numar de masuri de guvernanta pe linia propunerilorenuntate aici. Ar putea insa sa se amelioreze privind unele
aspecte ale guvernantei. De exemplu, independenta membrilor consiliului de administratie nu este clar stabilita si un numar de membrii ai consiliului vadesc serioase conflicte de interese. Cu toate acestea,Fondul Proprietatea a facut un urias pas inainte in directia cea buna. Data fiind importanta sa participare in companiile de stat ( ca si in multe companii private) Fondul Proprietatea trebuie sa exercite presiuni asupra acestor companii pentru a le determina sa adopte rapid (in decursul unui an) principiile de guvernanta pe care el insusi le-a adoptat .
Mesajul nostru catre guvernul Romaniei este simplu:
- nu va lasati presurizati si impinsi sa implementati politici depasite de vreme si expirate; apucati-va tare de lucru pentru a imbunatati guvernanta intreprinderilor de stat ale tarii.
- intreprinderile voastre de stat bine guvernate sunt singurele parghii de control ale suveranitatii economice si politice a tarii care v-au mai ramas .
Aveti o datorie fiduciara si morala sa nu le lasati din mana!
Prof. Acad. Yvan Allaire, Ph.D. (MIT) este Presedintele Institutului de guvernanta ale intreprinderilor private si publice (Canada)
Prof. Mihaela Firsirotu, Ph.D. (Mc Gill) preda la Facultatea de management, UQUAM (Canada)
(Opiniile expuse in acest articol nu-i angajeaza decat pe autori.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu