În procesul modernizării, nu poate fi
ignorat factorul etnic. Etnicitatea, inconştientul colectiv este,
practic, ADN-ul care contribuie la naşterea şi formarea organismului
politic. Indiscutabil, statul este un produs şi o expresie al unui grup
etnic – în calitatea lui de comunitate cu un trecut şi viitor comun, nu
al unui contract dintre indivizi anonimi, lipsiţi de orice viziune
istorică. Iată ca orice stat este ETNOCRATIC, mai întâi de toate, chiar
dacă acest termen provoacă frică şi asociaţii negative la unii. Desigur,
noţiunea de “etnocraţie” devine înfricoşătoare în cazul în care este
gândita prin prisma naționalismului din secolul XIX și XX.
Iată de ce este foarte importantă
rezolvarea problemei identitare în Republica Moldova, pornind de la
esenţă, nu lucruri de suprafaţă. Pornind de la nişte valori, nu de la
nişte etichete politico-ideologice.
Problema este că termenii şi concepţiile
cu care operează directorii de opinie de astăzi nu exprimă realităţile
contemporane, ci momentele istorice cu care ar prefera să se asocieze
fiecare din ei. În rezultat nu avem discuţii dintre tabere ideologice,
ci o exploatare politică a diverselor reprezentări sociale formate prin
intermediul sistemului educaţiei sau instituţiilor media din perioada
sovietică sau din cea care a urmat imediat destrămării URSS.
Iată de ce astăzi este nevoie de o
deconstrucţie şi apoi o redefinire a termenilor, pentru ca fiecare din
acestea să formeze un sistem clar, care ar defini atât rostul existenţei
Republicii Moldova, cât şi identitatea sa etnică, naţională şi
geopolitică.
Până atunci, statul nostru este o
structură fără popor, fără un subiect care ar putea să-şi însuşească
responsabilitatea pentru soarta acestui teritoriu. Unicele grupuri care
au această capacitate sunt minorităţile etnice, însă în virtutea unui
sistem democratic, influenţa acestora în sfera politică este limitată.
Pe de altă parte, majoritatea băştinaşă a obţinut libertatea de a-şi
decide soarta după obţinerea independenţei politice faţă de URSS, dar nu
uzează de acest drept. Tragedia noastră constă în faptul că în
Republica Moldova există doar două grupuri etnice minoritare: românii și
găgăuzii – restul populație nu reprezintă decât un amalgam de indivizi
distruși moral de kolhozurile, sovhozurile și complexele industriale
sovietice, lipsiți de orice identitate, tradiție și cultură etnică
(numiți deseori cu numele general de “moldoveni”).
Această lipsă de identitate a
majorității populației face statul nostru neguvernabil și niciun fel
“standard european” și “superdemocratic” nu va schimba acest lucru.
Înțelegând acest handicap, diverși
teoriticieni încearcă, în ultimii ani, să propună tot felul de
construcții artificiale precum “noua națiune modernă” (versiunea
comunistă) sau “națiunea civică” (versiunea celor de sub umbrela lui
Soros), care nu prind rădăcini în conștiința socială din cauză
inconsistențelor sale valorice și lipsa unui fundament
istorico-tradițional. Eminescu, unul din cei mai mari ideologi politici
de-ai noștri, le-ar fi numit “forme fără fond”.
Utilizând logica secolelor XIX şi XX,
noi încercăm să parcurgem calea statelor naţionale moderne în procesul
lor de industrializare, în timp ce lumea a depăşit deja această fază.
Lumea nu mai gândeşte în termenii statelor-naţionale, iar “naţiunea”, în
calitatea sa de construcţie a epocii moderne şi-a pierdut din
actualitate.
Procesul globalizării presupune nu doar
diminuarea rolului statului naţional, dar şi ieşirea în prim plan a
etnosului. Criza societăţii urbane industrializate, criza energetică şi
alimentară, precum cea morală şi spirituală descoperă importanţa
comunităţii rurale de altă dată. Oamenii se reîntorc la forme vechi de
organizare, care sunt capabile să garanteze stabilitatea vieţii sociale,
securitatea socială şi dezvoltarea liberă a personalităţii, fără a
apela la formele extreme ale lumii moderne – capitalismul şi
socialismul. Dovada acestui fapt stă în ratele mari de deindustrializare
a Vestului, migrarea populaţiei la periferiile urbelor, creşterea
preţurilor la pământurile agricole, precum şi creşterea intereselui
sporit la americani şi europeni faţă de produsele organice şi casele
ecologice.
Toate aceste lucruri arată o importanţă
primordială a etnosului, triburilor sau comunităţilor religioase, în
calitate de forma arhaică de asociere. Acestea revin în istorie,
devenind brusc o soluţie la toate problemele globale. Desigur, în acest
context devin foarte dese conflictele religioase şi etnice (cum ar fi în
Europa între creştini şi musulmani), însă acest lucru este un proces
inevitabil în constituirea noului peisaj al lumii. Problema nu constă în
soluții pentru “oprirea” războiului dintre civilizații, ci
supraviețuirea noastră ca neam în cadrul luptei globale pentru
existență.
Mai devreme sau mai târziu, silită de
circumstanţe, Republica Moldova va fi nevoită să atragă atenţie acestor
probleme şi să se acomodeze noilor contexte globale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu