Ştiinţa falimentării asistate: „Aripa de fluture” şi rolul ei în istorie - I
Autor: Prof. univ. dr. Ilie Bădescu • Rubrica: Cronica civilizatiei • Feb 2011
E. Durkheim a consemnat întâiul acele
fenomene care, deşi aproape inefabile în „locul” lor, ar fi capabile să
stârnească o furtună în câmpul mai apropiat ori mai îndepărtat faţă de
locul în care se produc (teoria haosului a numit acest fenomen efectul
„aripii de fluture”). Că este aşa, o dovedeşte, bunăoară, modul în care
s-a propagat efectul căderii bahtului tailandez (moneda Tailandei), de
la 2 iulie 1997.
O monedă oarecare, într-o ţară mică, ce
prin ea însăşi n-avea puterea să influenţeze starea economiei mondiale
mai mult decât ar putea să influenţeze aripa de fluture starea
atmosferică. Şi totuşi, acea cădere (cu aproape 25%, peste noapte) a
declanşat o „furtună” financiară în lume, cum ne-o dovedeşte laureatul
Premiului Nobel, Joseph Stiglitz: „Când s-a prăbuşit bahtul tailandez,
la 2 iulie 1997, nimeni nu ştia că acesta era începutul celei mai mari
crize economice după Marea Criză - una care avea să se întindă din Asia
până în Rusia şi America Latină, ameninţând să cuprindă întreaga lume” (Globalizarea,
Editura Edon, Bucureşti, 2003, p. 197). Oare nu tot aşa, adică
printr-un fenomen din clasa fâlfâitului „aripii de fluture”, a început
dezastrul Europei moderne, cu lucrarea unui grup obscur ca
acela al „luminaţilor” ori, încă mai obscur, cu acel gest neînsemnat al
unui copil care, la 13 ani, refuza Sfânta Euharistie în Franţa? Acel
copil era Saint-Simon şi gestul lui va con-răsuna în ivirea acelor
bizare biserici saint simoniene, care, împreună cu cele proudhoniene,
vor înfăşura Europa în cea mai deşănţată erezie dintre cele cunoscute de
la marile erezii ale epocii patristice timpurii, în frunte cu Arie şi
cu nestorianismul. Cam la fel a început şi dezastrul Rusiei ţarilor, cu
manifestări de aceeaşi magnitudine ca fâlfâitul „aripii de fluture”,
prin acel Rasputin, care pusese stăpânire pe sufletul feminin al Curţii,
ori cu acel gest ce părea cu totul neînsemnat, precum decizia Germaniei
de a-l transporta pe Lenin într-un vagon plumbuit în Rusia, o Rusie
care, fără lucrul acela obscur, ar fi urmat o cu totul altă linie
istorică. Infinitezimal fusese, faţă de amploarea conflagraţiei şi de
urieşenia maşinii de război şi a birocraţiei ţariste, vagonul acela
plumbuit care-l purta pe Lenin spre Rusia, cum infinitezimal era refuzul
acelui copil de 13 ani, cu numele lui întâmplător de Saint-Simon,
într-o Franţă cu o uriaşă maşinărie de ordine călugăreşti, de ierarhii
bisericeşti, de ritualuri şi puteri, cum neînsemnată spre infinitezimal
era moneda Tailandeză pentru Rusia, America Latină, restul lumii (care,
evident, nici n-avea cunoştinţă de ea, deci, în planul informaţiei, era o
cantitate infinitezimală spre zero); şi totuşi, acestea toate au probat
puteri de a stârni mari furtuni în atmosfera socială şi economică
planetară. Şi aceasta pentru că lumile sunt întotdeauna interconectate,
au înlăuntrul lor interconectări care le aseamănă radical cu
„câmpurile” (stările de câmp), încât umbra unei microparticule se
propagă şi devine stare a câmpului şi aşa mai departe. Problema este,
însă, că, între diversele stări de câmp, se disting aşa numitele câmpuri
dense, ivite prin propagarea unei unde pur spirituale, ivită
undeva în chip inexplicabil, neprecedată de nimic. Oare nu un fenomen
infinitezimal a fost acea stare de spirit care a cuprins sufletul şi
mintea statelor americane în anii ‘70, cum arată Galbraith, fenomen
căruia America îi datorează mai mult decât îşi închipuie economiştii şi
politicienii ei cei mai mari (dovadă că unul dintre ei, K. Galbraith,
l-a simţit şi i-a apreciat amploarea continentală şi efectul mondial,
fiindcă prosperitatea Americii este un factor de scară mondială, iar
această prosperitate datorează enorm soţiilor modeste, fără de ocupaţii,
fără de funcţii, asumându-şi pur şi simplu sarcinile casnice şi mondene
ale familiilor lor)? Mondenitatea aceasta, dimpreună cu spiritul
familist, însă, au cântărit mai mult decât cele mai spectaculoase
politici ale guvernului ori ale Băncilor şi ale Burselor, adică ale
uriaşei maşinării aparţinând societăţii masculine.
Ceea ce n-ar fi reuşit acestea au reuşit discretele soţii
din familiile clasei mijlocii superioare americane, care s-au jertfit
cu o inegalabilă discreţie, pentru a fi suport şi punte sufletească
soţilor şi familiei întregi, preluând sarcini şi obligaţii care
totalizau un uriaş volum de prestaţii, ale căror costuri nu le-a
contabilizat nimeni. Şi totuşi, aceste prestaţii fac parte din economia
nevăzută a gospodăriilor, fără de care totul ar fi fost mult mai greu şi
mai urât, iar bugetul acelor gospodării ar fi fost mult mai încărcat şi
mai greu de suportat. Dar oare nu aripă de fluture, malefic în acest caz, va fi fost gândul feminin
de întrerupere a sarcinii în România? - dar ce înspăimântător efect!
Gestul acela a provocat o cădere catastrofală a ratei medii a
fertilităţii. Şi încă nu ştim ce efecte dezastruoase antrenează decizia
unui segment cât de mic al unor aşa-zise „mame” de a-şi vinde copiii.
Cum ştim că un copil, după botez, este înger, ne dăm seama că segmentul
acela foarte mic al lumii feminine din România practică cel mai
apostatic comerţ: comerţul cu îngeri, vânzarea de îngeri. Această „aripă
de fluture” induce categoric furtuni în atmosfera noologică a planetei,
chiar dacă noi nu mai avem organe de simţ pentru a percepe la scara lor
asemenea dezastre. Dar suntem noi conştienţi, oare, de dezastrul
sufletesc al „secularismului”, ca să ne referim la acest adevărat flagel
spiritual care bântuie toată lumea modernă?! Evident că nu, deşi este
una dintre cele mai mari catastrofe noologice prin care a trecut Europa
de la marile erezii încoace. Şi nouă, catastrofa aceasta nu ne apare mai
mult decât fâlfâitul aripii de fluture.
Răsturnări axiale. Citind
cartea lui Stiglitz mi-am dat seama că marile sale „limpeziri” i-au
venit mai cu seamă din clipa în care a privit lumea cu ochii
„periferiilor”, nu cu cei ai funcţionarilor FMI şi de la Banca Mondială.
În recunoştinţa pe care o mărturiseşte faţă de persoanele cărora le
datorează cartea sa despre Globalizare, majoritatea sunt
„periferiali”, iar dintre „metropolitani” abia dacă vreunul e printre
cei menţionaţi pentru aceleaşi „vederi” cu ale lui (ci doar pentru
„vederi” opuse). Am înţeles, în fine, că între America lui W. Wilson,
care a susţinut ideea de Pace a Naţiunilor la Conferinţa de la
Versailles şi Trianon, şi America Consensului de la Washingthon este o
diferenţă încadrabilă în fenomenul „răsturnărilor axiale”. America de
atunci a susţinut Naţiunile şi Coloniile, America de azi susţine Băncile
şi Internaţionalele, care sunt, totuşi, străine de esenţa ei
spirituală. Această răsturnare axială modifică mondial sensul „sincronismului american”. O sincronizare cu „stilul american de viaţă” a devenit azi cu totul opus
sincronizării cu America de la începutul secolului al XX-lea. În cei
100 de ani, America a traversat un proces de răsturnare axială, care
s-ar putea să pricinuiască foarte mari probleme Păcii mondiale. Mai
întâi, această schimbare de ax aduce după sine o diminuare a
acelei „speranţe” şi „încrederi” în America. Naţionalizarea şi
decolonizarea nu mai au, de circa 10-15 ani, niciun suport în
puterile mondiale. Nici o putere mondială nu le mai susţine. Ele încă
erau susţinute de Reagan, fuseseră susţinute parţial de Nixon, însă,
după 1989, lucrurile s-au schimbat axial. Naţionalităţile şi coloniile
nu mai resimt aripa protectoare a Americii. Visul american şi speranţa
americană sunt astăzi aduceri aminte.
Răsturnarea axială a americanismului, a
Americii însăşi, este fenomenul cel mai reprezentativ al istoriei
mondiale din ultimii 20 de ani şi pare a se instala între fenomenele de
importanţă mondială ale epocii moderne şi la scara istoriei universale.
Că lumea nu se vede bine cu ochii
metropolei o arată reacţia lui W. J. Clinton şi a liderilor financiari
ai lumii aflaţi în Hong Kong, la întrunirea anuală a FMI, BM, în
septembrie 1997, după prăbuşirea bahtului tailandez. În vreme ce Clinton
vedea în asta doar o „mică defecţiune” pe drumul spre prosperitate,
liderii FMI au cerut chiar „o modificare a statutului organizaţiei,
încât să exercite presiuni şi mai mari asupra ţărilor în curs de
dezvoltare, în vederea liberalizării pieţelor de capital ale acestora.
În acelaşi timp, liderii ţărilor asiatice şi mai ales miniştrii de
Finanţe erau îngroziţi. Ei vedeau în lichidităţile speculative,
care veniseră odată cu liberalizarea pieţelor de capital, o cauză a
greutăţilor cu care se confruntau” (Stiglitz, 2003, p. 153). Prin
urmare, cele două unghiuri de „privire” asupra lumii compun peisaje, tablouri diferite până la opoziţie asupra condiţiei omenirii. Ceea ce pentru unii este o cauză a
prosperităţii li se înfăţişează celorlalţi drept o cauză a morţii.
Liberalizarea pieţelor de capital era un factor mortal pentru lumea în
curs de dezvoltare, căci imprima un drum al subdezvoltării, nu unul al
dezvoltării. Hotărât lucru: lumea văzută de la Bucureşti este „lumea
adevărată”, dacă e privită cu ochii cinstiţi ai românilor, nu cu ochii
politicienilor care sunt îndreptaţi unul la slănină, altul la făină.
Astăzi, lumea arată ca acum 2700 ani î.H., pe vremea profeţilor, când un
popor ca cel al lui Iuda putea opta între neputinciosul Egipt şi
desfiinţătoarea Noua Caldeea. Profeţii au cerut atunci evreilor să
meargă cu Nabucodonosor, nu cu Egiptul. Neascultându-i, evreii au primit
ceea ce-a urmat: lunga captivitate babiloniană. Dacă America va avea
seria de „imperatori” ai Caldeei, atunci opţiunea caldeeană se va dovedi
„corectă”. Oricum, Egiptul nu poate oferi decât faţadă şi neputinţă.
Forţa i-ar fi venit de la Dumnezeul adevărat, nu de la zeii
morţi de care nu se despărţise, pe care paria în toate „constituţiile”
sale de atunci. Ca şi Egiptul actual, numit astăzi Occident, care nu mai
are nici o legătură cu Dumnezeul adevărat, al cărui dar şi îndurare
au fost principala forţă lucrătoare spre prosperitatea din ultimii 200
de ani ai lumii, prosperitate care deja îmbracă forma paradoxului: în
loc de a aduce tinereţe, aduce îmbătrânire şi, evident, în locul minţii
aduce înmormântare, o lungă serie sepulcrală. Spre a face lucrurile mai
limpezi, am putea să le examinăm cu ochii profeţilor de acum 2700 de
ani. Mutatis mutandis, lucrurile de atunci sunt şi cele de azi.
O perspectivă a „noologiei biblice” se dovedeşte somativă pentru
„lectura” paginii deschise a lecţiei lumii noastre de azi.
Ştiinţa falimentării asistate (II) Crizele lumii. Dezintegrarea asimetrică: problemă globală
Mar 2011
În ultimul sfert de veac, au fost 10
crize economice, ne informează primitorul Premiului Nobel în economie,
Joseph Stiglitz. În toate acestea, subliniază el, principalul factor
care a dus la izbucnirea crizei a fost „liberalizarea pieţelor de
capital” (Stiglitz, 2003, p. 162). Şi mai precizează Stiglitz: „a
devenit tot mai evident (în temeiul analizei acestor crize - n.n. I.B.)
că liberalizarea pieţelor de capital reprezintă un risc asumat inutil.
Chiar şi atunci când ţările au bănci puternice, o piaţă bursieră matură
şi alte instituţii pe care multe ţări asiatice nu le aveau, riscurile
pot fi enorme” (ibidem).
Lucrul tulburător în această dezvăluire
ţine de faptul că un mare economist, o minte de excepţie a lumii
noastre, gândeşte, iată, de la polul opus faţă de „gânditorii
metropolei”, cei care văd lumea cu „ochii metropolei”. Or, la polul opus
este „periferia” sistemului mondial modern. „Ochii periferiei” văd
lumea „realist” şi profetic. Periferia este o „parte a soluţiei”,
metropola este o „parte a crizei”, a maladiei. Periferia ştie cum se
poate vindeca lumea, dar nu e chemată la capul bolnavului, metropola stă
la capul bolnavului, urmează tot felul de reţete, dar nu ştie
şi nu poate să-l vindece. Este un medic neputincios. O spune atât de
răspicat acelaşi mare gânditor şi medic al economiei mondiale, I.
Stiglitz: „Percepţia existentă în majoritatea ţărilor în curs de
dezvoltare, percepţie pe care o împărtăşesc şi eu, este aceea că FMI a
devenit el însuşi o parte a problemei în loc să fie o parte a soluţiei” (ibidem, p. 159). FMI este ochiul metropolei,
se legitimează drept „medicul” ei pentru economia lumii, or, lumea
afectată (de crize endemice şi convulsii ucigătoare) vede în FMI un fel
de „ciumă”, cum remarcă Stiglitz: „Mai mult, în unele ţări aflate în
criză, oamenii de rând, ca şi multe oficialităţi guvernamentale şi
oamenii de afaceri continuă să se refere la «furtuna» economică şi
socială care i-a lovit cu termenul «FMI» - ca şi cum ar spune «ciuma»
sau «Marea Criză». Faptele istorice sunt datate înainte şi după «FMI»,
la fel cum ţările devastate de un cutremur de pământ sau de un alt
cataclism natural datează evenimentele «înainte» şi «după» cutremur”
(idem, p. 159).
În fapt, fenomenul în care
metropola, prin „creierul” ei (FMI şi Trezoreria americană), şi-a pus
toată speranţa şi toată profeţia, adică în creşterea de şapte ori,
într-un interval de numai şapte ani (1990-1997), a volumului fluxului de
capital privat dinspre ţările dezvoltate spre cele mai puţin
dezvoltate, a fost spulberat de criza care s-a declanşat la 2
iulie 1997 şi care a împins lumea spre pragul prăpastiei. Şi, la pragul
acela de timp, de la pervazul crizei eurasiatice, încă nu se zărea marea
criză care va lovi ca un tsunami lumea întreagă, la doar 10
ani după prăbuşirea bahtului tailandez şi, deci, după criza din ‘97.
Zona cu cea mai neaşteptată dezvoltare, Asia de Sud-Est, prin
„mobilizare internă” şi prin injecţiile „capitalului străin” a fost
împinsă în criză, zice Stiglitz, tocmai de „reţetarul FMI” („Dată fiind
rata înaltă de economisire, ţările din Asia de Est nu aveau nevoie de
capital suplimentar, şi totuşi, la sfârşitul anilor 1980 şi începutul
anilor 1990, această liberalizare le-a fost impusă şi lor” - pp.
161-162). Efectul: în 1998, deci la un an de la declanşarea crizei, „PIB
a scăzut în Indonezia cu 13,1%, în Coreea cu 6,7%, în Tailanda cu
10,8%” (ibidem, p. 160), iar efectul social era devastator: băncile se
închideau şi rata şomajului şi a sărăciei atinsese proporţii
înspăimântătoare: a crescut de patru ori în Coreea de Sud, de trei ori
în Tailanda şi de 10 ori în Indonezia. În doar un an, în Indonezia, de
exemplu, „15% dintre bărbaţii care lucrau în 1997 îşi pierduseră slujba
până în august 1998″ (p. 159). Cât priveşte rata sărăcirii, aceasta
atinge praguri de catastrofă: în Coreea de Sud „numărul săracilor din
mediul urban aproape s-a triplat, aproximativ un sfert din populaţie
fiind cuprinsă de sărăcie; în Indonezia, numărul săracilor s-a dublat,
în unele ţări precum Tailanda oamenii daţi afară de la serviciile pe
care le avuseseră la oraş s-au întors la ţară, de unde veniseră” (p.
159).
În ţări ca România, Rusia, Iugoslavia
(fostă), efectele acestor politici au fost încă mai devastatoare.
Sărăcia apăsătoare din România după primii zece ani de „reforme
inspirate de reţetele FMI”, cuprinsese 40% din populaţie, retromigraţia
(întoarcerea în rural a celor ce şi-au pierdut slujbele ori au ieşit la
pensie) atingea deja proporţii foarte mari, ceea ce înseamnă o infuzie de bătrâneţe şi de „dependenţă” în lumea rurală, accentuându-i dificultăţile şi aşa uriaşe.
Sisteme întregi, comunităţi şi
instituţii „îmbătrânesc”, nu doar persoanele. Partidele şi, deci,
parlamentele sunt fără de energie naţională, ceea ce este semnul
bătrâneţii; singura ţară care a admis pe scena politică un partid tânăr,
naţionalist, a fost Ungaria, unde un astfel de partid a dat şi un
prim-ministru, în persoana lui Orban, omologul lui M. Munteanu de la
noi, care nu numai că n-a fost încurajat să creeze un astfel de partid
(Mişcarea pentru România, pe care o crease, pe care am încercat eu
însumi s-o susţin), ba, din contră, a fost supus unei operaţii de
stigmatizare continuă şi de marginalizare, ceea ce a făcut din persoana
sa o mare notorietate, dar, din păcate, o popularitate redusă. Efectul
propagandei dăduse roade şi osificarea instituţiilor puterii n-a mai
putut fi oprită după aceea (osificare atestată de circulaţia aceloraşi
figuri în cadrul segmentului elitei guvernante, pe care nimeni şi nimic
nu i-a putut clinti, nici pe ei, nici ideile eronate pe care le-au
promovat cu ardoare religioasă, etalând un efect straniu de împietrire a
sensibilităţii şi a gândirii politice). Dezindustrializarea şi
retromigraţia rurală, la care se adaugă o prăbuşire a ratei medii
potenţiale a fertilităţii cu 80-90% în primii 13 ani de „reforme”, sunt
celelalte faţete ale acestui deceniu de neistovit declin, pe care FMI îl
anunţase ca pe un deceniu al marii speranţe şi al marelui triumf.
Evident, ca şi în alte zone ale lumii, FMI şi instituţiile europene au mutat
cauzele eşecului la „localnici” şi a început o operaţie de
„desfigurare” şi de culpabilizare, care atinge culminaţia în promovarea
ideologiei „corupţiei structurale”, atribuită unei inducţii
„etno-spirituale”, unor metehne specifice, chipurile, românilor şi
balcanicilor în genere. Guvernamentalii au intrat în joc, au consimţit,
în genere (cu excepţiile de rigoare) la această operaţie de
culpabilizare, nesesizând „efectul pervers”, care, acum, îi atinge chiar
pe ei. În realitate, „corupţia” e o glumă pe lângă marile probleme pe
care le are ţara şi „capitalismul” produs de „reţetele FMI” (ale
„reformei” prin privatizare şi liberalizarea pieţei capitalului), care
este, în fapt, un „capitalism prădalnic”, cu o componentă „speculativă”
dezastruoasă, cu diminuarea spre anihilare a oricărei „libertăţi” naţionale
(de reacţie şi de intervenţie), astfel că guvernele au prezidat mai
degrabă „guvernări cu ochii închişi”, adică au fost împinse într-un
„handicap vizionar” (indus în mare măsură de „ochelarii” metropolei,
adică de „vederile” împrumutate de la instituţii precum FMI). Procedând
astfel, guvernele s-au expus unei „predicţii autodistructive”,
anihilându-şi practic puterile de intervenţie reală şi temeiul
adevăratei responsabilităţi. Aceste guverne nu sunt nici măcar
răspunzătoare pentru ceea ce se întâmplă. Primul guvern care va îndrăzni
să arunce la coş, oricât de nezgomotos ar face-o, reţetele primite de
la marile instituţii „binevoitoare”, va fi şi cel dintâi guvern cu
adevărat „responsabil” (adică în capacităţi reale de răspundere).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu