România – ţara unde toate preţurile sunt în creştere, numai preţul omului în scădere
Nu
există zi de la bunul Dumnezeu în care românii să nu-şi dea în petec,
ba prin instituţiile ce se sufocă sub greutatea birocraţiei tot mai
înfloritoare, ba prin canalele de televiziune ce-şi deversează aproape
nonstop dejecţiile garnisite cu publicitate şi premii, ba prin gropile
şi gunoaiele de pe străzi, pe unde – în maşini de lux cu suspensiile
mâncate de datorii – ciocoii vechi şi noi ai României îşi plimbă
suficienţele îmbăloşate cu ticăloşii, pe măsura vremurilor izvoditoare.
Tot ce se poate ca pentru unii aceste
aspecte, la fel ca multe altele mai puţin vizibile, să facă parte dacă
nu din pitorescul României, măcar din originalitatea ei. Atâta doar că-i
genul de originalitate balcanică mai degrabă aducătoare de ponoase
decât de foloase, dacă e să ne luăm după fraza lui Raymond Poincaré: “Ce
vreţi, suntem aici la porţile Orientului, unde totul se înfăţişează mai
puţin grav…”, frază aşezată de Mateiu I. Caragiale în deschiderea
primului capitol (Întâmpinarea crailor) a senzaţionalului său roman Craii de Curtea-Veche, respectiv dacă în Istoria românilor
a lui Petre P. Panaitescu (carte aprobată de Ministerul Culturii
Naţionale şi a Cultelor în iunie 1942) luăm aminte la îngrijorarea
autorului în legătură cu decăderea morală după instaurarea epocii
fanariote: “Totuşi, poate cea mai rea decădere a epocii fanariote a fost
cea morală. Într-o vreme de umilinţă, când toate erau de vânzare şi
corupţia era singura armă cu care puteai obţine onoruri şi bani, au dispărut vechile caractere dintr-o bucată ale strămoşilor noştri. Această
decădere morală a lăsat urme adânci în ţările noastre chiar după epoca
fanariotă, şi azi încă oameni cu curaj şi cu intenţii bune mai au de
luptat la înlăturarea ei (subl. mea, G.P.).”
Iar acest “azi” de care pomeneşte P.P.
Panaitescu, s-a prelungit până în zilele noastre, căci perioada
bolşevică – un alt pietroi oriental legat de gâtul românilor – n-a făcut
altceva în tentativa sa de creere a omului nou (sclavul laş şi delator
de tipul homo sovieticus), decât să adâncească până la desăvârşire decăderea moral-spirituală a românilor, începută în epoca fanariotă.
Nu-i greu de observat că, în pofida
lustrului de prosperitate afişat cu ostentaţie de către îmbogăţiţii
postdecembrişti, grosul românilor o duce cât se poate de rău, fapt care
aşează România la coada ţărilor din Uniunea Europeană. Dar nu, să nu ne
facem iluzii că această stare de lucruri se datorează în exclusivitate
crizei mondiale şi că după depăşirea ei, noi românii o vom duce mult mai
bine. Din următoarele motive:
1)Rolul ce revine politicului este întru
totul exagerat, în condiţiile în care majoritatea oamenilor noştri
politici, odată ajunşi la guvernare se dovedesc a fi ba incapabili până
la întregirea dezastrului economiei naţionale, ba corupţi până în măduva
oaselor. Dovezi în acest sens? Pe de o parte absenţa totală a unui plan
anticriză şi apoi a unui plan coerent de dezvoltare naţională (se pare
că noi aşteptăm ca celelalte ţări, după ieşirea lor din criză să ne
tragă după ele), pe de altă parte valul de anchete şi arestări operate
deocamdată în rândul unor primari cu vechi state de serviciu (precum
primarul Craiovei şi cel al Băii-Mari), pesemne în deplin acord cu
faimoasa zisă prezidenţială: Legile sunt făcute de hoţi pentru hoţi!…
Căci în mult mai mare măsură ca pe alte
meleaguri, starea de spirit românească reflectă raportul etică-politică
aşa cum este el înfăţişat de către Aristotel în Etica nicomahică:
Dacă etica stabileşte norma morală a individului, normă valabilă pentru
toţi indivizii, deci aplicabilă la nivel de cetate, politica,
asigurându-i forţa coercitivă, face din această normă o lege de stat!
Ori cum etica danubiano-pontică are atâtea şi atâtea carenţe care-o fac
faimoasă peste mări şi ţări, conform raportului ilustrat în paragraful
anterior, politica dâmboviţeană nu poate avea decât chipul pe care i-l
vedem.
2)După cum lăsam să se înţeleagă mai
sus, criza românească înseamnă o împletire de componente (financiară,
economică, politică, socială, de identitate, moral-spirituală), între
care – prin vechime şi perfidiile ascunse – se detaşează componenta
(criza) moral-spirituală.
Prin urmare, marea reformă a românilor,
în legătură cu care s-a bătut şi continuă să se bată atâta monedă,
trebuie să pornească din interior (de la mentalităţi, concepţii şi
deprinderi) înspre exterior. De-abia atunci valoarea şi demnitatea umană
vor fi repuse în drepturi, iar oamenii nu vor mai apreciaţi, în absenţa
criteriilor morale, după cele extraprofesionale (diplome achiziţionate
în condiţii suspecte, bani, relaţii), ci după indubitabile criterii
profesionale, umane şi moral-spirituale. Căci, după cum just aprecia
Henri Bergson, dacă până şi în cele mai avansate democraţii nu există
criterii viabile pentru selecţia valorilor, cu toate că pe-aici se ştie
prea bine că avuţia naţională înseamnă în principal materia cenuşie şi
stocul de informaţii, dimpotrivă, în România s-a ajuns să fie căutat de
către patroni omul ieftin, pentru care aceştia plătesc biruri mai mici
la stat.
Iată de ce se impune, ca printr-o
legislaţie adecvată, să fie schimbate actualele raporturi de neîncredere
dintre individ şi stat în fructuoase raporturi bazate pe încredere şi
colaborare, astfel încât absolventul de facultate, cu diploma luată în
cele mai onorabile condiţii, să nu-şi mai tăgăduiască la angajare
studiile superioare.
Tot aşa, de-abia când în agricultura
românească vor fi statornicite altfel de relaţii între producătorii
care-i mai avem şi stat, în calitatea acestuia de principal beneficiar
şi procesator al produselor agricole (statul, adică, să pună la
dispoziţia producătorilor seminţe de calitate şi inventar agricol, iar
aceştia să se poată achita de datoriile contractate prin produsele
realizate în conformitate cu cerinţele regionale, naţionale şi europene –
iată, din nou, necesitatea planului judicios întocmit! -, produse care
să fie achiziţionate de stat la preţuri stimulative pentru producătorii
autohtoni), de-abia atunci România îşi va asigura necesarul de alimente
pentru consumul intern (în momentul de faţă importăm circa 75 % din
ele), precum şi importante disponibilităţi pentru export, şi tot atunci
preţurile alimentelor nu vor avea o statornică tendinţă de creştere, iar
românii pesemne că nu se vor mai călca în picioare, aruncându-se ca
disperaţii asupra acelor produse, cărora – din motive de ei ştiute –
proprietarii supermagazinelor decid la un moment dat să la scadă
preţurile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu