Diavolul se ascunde în Legea adopțiilor
Autor: Mariela NEAGU
Mult și cu patos s-a scris în România ultimilor douăzeci de ani despre
subiectul adopțiilor internaționale din România. Articolele, de regulă, spuneau
fie povestea unui copil care trăiește fericit într-o familie din Europa sau
America, fie citau rapoartele critice ale Comisiei Europene și ale
Parlamentului European, relatînd despre copiii plecați din România și dispăruți
fără urmă. Recent, Camera Deputaților (cameră decizională) a adoptat o nouă
lege a adopțiilor. Vom prezenta un istoric al problemei, referindu-ne, în
partea a II-a a articolului, la noile prevederi din Legea adopțiilor.
Nu demult, în luna iunie a acestui an, ProTV a demarat o campanie proadopții
care a stors lacrimi și multe semnături pentru modificarea Legii adopțiilor –
emoționantă, dar mai ales îngrijorătoare armonie între Guvern, televiziune și
Parlament.
Adopțiile internaționale au fost, ani de-a rîndul, una dintre cele mai
profitabile afaceri din România de după 1989. Bazele de date cu copiii care au
plecat din România în perioada 1990-1997 s-au pierdut sistematic și nu au mai
rămas decît niște estimări de mii sau de zeci de mii de copii plecați din țară
în acea perioadă.
În 1997, Guvernul a venit cu o politică inovatoare prin care a
descentralizat așa-numitele case de copii (numite, de atunci, „centre de
plasament“, un termen mai degrabă financiar) și a reglementat adopția internațională:
copilul putea fi declarat abandonat, adoptabil și adoptat în România sau în
străinătate. Ca să fie treaba bine făcută, responsabilitatea găsirii de familii
pentru copii a fost încredințată unor organisme private autorizate (OPA). Avocați
cu experiență în afaceri cu copii și soții de VIP-uri dîmbovițene și-au făcut
îndată ONG-uri care să intermedieze adopții internaționale. Atît de mult exces
de zel au avut OPA-urile în a rezolva problema copiilor din instituții încît,
după trei ani de la aplicarea acestei legi, România a ajuns pe locul trei în
lume la numărul de copii exportați, după Rusia și China, cu peste 3.000 de
copii plecați într-un an, pentru care cumpărătorii au plătit, în medie, 30.000
de euro/copil.
Adopțiile internaționale, sursă de corupție
Dar cum politicile Statului român erau la acea vreme monitorizate de
Uniunea Europeană, mulți politicieni de la Bruxelles au început să ridice din
sprîncene cînd au privit mai atent politica României în acest domeniu și au
aflat despre corupția și abuzurile care o însoțeau: copii declarați adoptabili
în urma unor semnături obținute prin presiuni sau vizite neconsemnate ale părinților,
lipsa a mii de rapoarte de monitorizare postadopție, copii ale căror dosare au
dispărut, copii rămași în țară fără identitate, cu ale căror certificate de naștere
se pare că au părăsit țara alți copii, copii plecați spre insule exotice sau
Alaska, minori adoptați la vîrste cuprinse între 15-17 ani. Și lista poate
continua. Faptul că unii copii au ajuns în familii care i-au crescut așa cum se
cuvine ține de întîmplare și nu de garanția pe care ar fi trebuit s-o ofere
legislația, instituțiile și cei care lucrează în acest sistem. Din cînd în cînd
mai apărea cîte o știre cu un copil adoptat din Ialomița în Irlanda, mort în
urma bătăilor aplicate de tatăl adoptiv; sau cu un băiat de 10 ani adoptat din
România și abuzat sexual de tatăl adoptiv în SUA, abuz descoperit întîmplător
(abuzatorul a uitat să șteargă imaginile de pe camera video pe care o
închiriase).
Adopția internațională este o afacere coruptă. O afacere cu țări care
trimit copii (întotdeauna țări sărace, cu un indice ridicat de corupție) și țări
primitoare, în care persoane sau cupluri sînt dispuse să plătească sume
serioase de bani în schimbul unui copil. Oficiul Român pentru Adopții a muncit
din greu pentru a modifica o lege elaborată înainte de aderare, apelînd la
expertiză europeană, reușind să oprească corupția și abuzurile din acest
domeniu, închizînd robinetul adopțiilor internaționale. În scurt timp, numărul
copiilor declarați abandonați a scăzut, iar numărul familiilor de români care
doreau să adopte copii a depășit numărul copiilor adoptabili.
O dovadă de responsabilitate a unei țări este să găsească cele mai bune
modalități ca să-și protejeze copiii care nu pot crește în propria familie: creșterea
lor de către rude, de familii de asistenți maternali, în case de tip familial
sau adopție (națională). Fiecare dintre aceste opțiuni își are rostul său, iar
rolul celor care lucrează în acest domeniu de la asistenți sociali la psihologi
și judecători este să determine ce este cel mai bine pentru un copil, ținînd
cont de toate nevoile lui, de atașamentul lui și de tot ce a dobîndit pînă în
acel moment. Asemenea judecăți se fac în toate statele europene. Nici o țară
europeană nu are o lege care să excludă adopția internațională, dar nici un
profesionist nu ia în considerare o asemenea opțiune pentru aceste țări.
De altfel, motivul pentru care adopția internațională este aproape exclusă
din Convenția ONU privind Drepturile Copilului este acela că, pe parcursul
sesiunilor de scriere a Convenției (anii ’80), au fost semnalate extrem de
multe cazuri de corupție din diferite țări ale lumii. Așa cum spune profesorul
american David Smolin, adopția internațională în general a dus la „spălare de
copii“ (child laundering), legitimînd și stimulînd, în multe cazuri, practici
de cumpărare, de trafic sau de răpire de copii.
Ce prevede noua lege
Cu grabă și discreție surprinzătoare, Camera Deputaților a adoptat acum
două săptămîni modificările la Legea adopției înaintate Parlamentului, la
începutul acestui an, de către Guvern.
Modificarea principală a acestei legi este că cetățenii români pot adopta
copii, indiferent de țara în care trăiesc. Acest tip de adopție, intrînd sub
sfera adopției internaționale, a fost pînă acum oprit. Totodată, adopția internă este redefinită ca
fiind adopția în care adoptatorul și adoptatul au „reședința obișnuită“ în
România. Deși Consiliul Legislativ a recomandat păstrarea vechii definiții cu
sintagma „au domiciliul în România“ (întrucît conceptul de „reședință obișnuită“
nu este folosit în legislația românească și va naște confuzii), Parlamentul a
ignorat comentariile Consiliului Legislativ.
Cu alte cuvinte, vor putea adopta copii din România toți cei care își vor
stabili aici „reședința obișnuită“, inclusiv cetățenii statelor UE/SEE sau
străinii care au drept de rezidență permanentă sau drept de ședere în România.
Totodată, adopțiile internaționale se deschid pentru cetățenii străini căsătoriți
cu cetățeni români și pentru rudele de gradul IV, adică pentru verișori, deși
diferența de vîrstă între adoptator și adoptat trebuie să fie de 18 ani, iar un
astfel de grad de rudenie este greu de probat.
Aparent, nimic rău pînă aici, totul pare a fi așa cum scrie la carte, în
interesul superior al copilului. Și poate că n-am avea motive de îngrijorare
dacă n-am vorbi despre copii vulnerabili, într-o țară în care, cu 10 ani în
urmă, venitul adus de adopțiile internaționale (înainte de stoparea acestora)
ajunsese la 150 de milioane de dolari pe an. Bani care ajungeau prin buzunarele
tuturor celor implicați în lanțul declarării adoptabilității unui copil pînă la
exportul acestuia într-o țară înstărită de pe planetă.
În România, salariile și sporurile celor care lucrează în protecția
copilului au fost tăiate sistematic, în timp ce volumul de muncă a crescut. O țară
în care unii avocați, asistenți sociali și alți intermediari au făcut averi
fabuloase convingînd mamele să-și dea consimțămîntul pentru adopție.
Cîteva semne de întrebare
De aceea, există o serie de semne de întrebare legate de noua lege și de
rapiditatea cu care s-a mișcat aceasta, de la Oficiul Român pentru Adopții la
Guvern, de la Guvern la comisiile și plenul Senatului, apoi la comisiile și
plenul Camerei Deputaților. Dacă această lege a fost făcută în interesul
superior al copilului, ținînd cont de prevederile noului Cod Civil (care invocă
drept unul dintre principiile adopției pe cel al continuității, legat de
originea etnică, de religie și de cultura în care a crescut copilul – principiu
preluat din Convenția ONU privind Drepturile Copilului), de ce noua lege
extinde posibilitățile de adopție internațională, dar dispare din lege – în mod
la fel de discret – articolul prin care asistenții maternali care doresc să
adopte copilul ce le-a fost încredințat spre creștere, aveau întîietate? Vă
imaginați un avocat specializat în adopții venind și smulgînd un copil de cîțiva
anișori din brațele celor care l-au crescut și care doresc să-l adopte, dar
care nu au forța financiară de a se lupta cu o lege strîmbă care nu-i
protejează? Și aceasta nu este singura prevedere care va acționa împotriva
interesului copilului. Copiii care se află în plasament la rude de gradul 4 vor
putea și ei să ajungă adoptabili, dacă așa va considera asistentul social care
se ocupa de cazul respectiv. Îmi este greu să înțeleg de ce este în interesul
unui copil să fie luat din familia extinsă și să fie dus într-o familie
necunoscută, chiar dacă are un venit mai bun. Orice cunoscător al Convenției
Europene a Drepturilor Omului ar fi nemulțumit citînd o astfel de prevedere,
avînd în vedere consecințele pe care le-ar putea produce, mai ales într-o țară
în care nu există tribunale pentru minori și nici judecători specializați
pentru cauze cu minori.
Aparent, conform legii, adopțiile vor fi mai rapide și principiul celerității
din cauzele cu minori este întărit prin termenul de 14 zile în care trebuie
judecată o cauză. Știți ce termene au ajuns să dea instanțele din România? De 14-15 luni. Calculatorul instanței de
judecată nu distinge cauzele cu minori de alte cauze și nici unul dintre
guvernele postdecembriste nu a făcut vreun efort pentru a înființa instanțe sau
măcar secții specializate pentru cauzele cu minori.
Dacă se dorește grăbirea procesului de adopție, atunci de ce termenul de
primire a atestatului de potențial adoptator a fost extins de la o lună la două
luni, cu termen de contestare pentru solicitant de numai 5 zile? Potențialii
adoptatori nu vor mai trebui să probeze capacitatea de a crește un copil, ciabilitățile (!) parentale, iar garanțiile materiale că pot crește un copil au
fost înlocuite cu „situația economică a persoanei/familiei, analizată din
perspectiva resurselor de venit, a continuității acestora, precum și a
cheltuielilor persoanei/familiei“. De aici putem deduce că serviciile de protecția
copilului vor trebui să-și angajeze analiști financiari sau să colaboreze cu
personalul băncilor pentru a putea face o analiză temeinică a noilor prevederi
legale.
O altă inovație adusă de noua lege este că, în cazul în care atestatul unei
persoane/familii este refuzat și, în urma contestației, Oficiul Român pentru
Adopții permite o nouă evaluare, aceasta poate fi făcută numai de cabinete
private de asistenți sociali sau de avocați, costul reevaluării fiind însă
suportat de către cei care doresc să adopte. Aceștia trebuie să plătească,
probabil, pentru încăpățînarea lor de a nu se lăsa cu una, cu două înfrînți de
lipsa de profesionalism a unor persoane din sistem.
În genere, modificările făcute sînt, în principal, în interesul românilor
din străinătate care doresc să adopte copii: oameni și cu bani, și cu drept de
vot. Dar, așa cum spunea Günter Verheugen, fostul Comisar pentru Extindere, în
ultima lui vizită la București, din decembrie 2010, „adopția înseamnă să găsești
o familie ca să faci un copil fericit; atunci cînd cauți un copil ca să faci o
familie fericită, se deschide o piață de copii“.
Mariela NEAGU a fost coordonator de programe în domeniul drepturilor
copilului și societății civile la Delegația Comisiei Europene din România, în
perioada 1997-2006, și președintele Autorității Naționale pentru Protecția
Drepturilor Copilului, în 2007-2009. Acum este expert în drepturile copilului
la Asociația Children’s High Level Group, o organizație neguvernamentală, al
cărei președinte este baroana Emma Nicholson, fost raportor al Parlamentului
European pentru România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu