Molnár Gusztáv Amerika és Izrael | 2011-09-12 17:44:49 |
„Ahova te mész, megyek én is.” Vagy nem.
Ez az eléggé nyakatekert magyarázkodás nem feltétlenül visszakozás, hanem sokkal inkább az Obama által képviselt álláspont alapvető ellentmondásosságának és ebből következő gyengeségének az „explicitálása”.
Igaz ugyan, hogy az első – elsősorban a forrongó arab közvéleményt szem előtt tartó, és a kairói beszédre is visszautaló – beszédében sokkal tömörebben és határozottabban fogalmazta meg az arab-izraeli tárgyalások kiinduló- és végpontját („Úgy véljük, hogy Izrael és Palesztina határai az 1967-es vonalakon kell hogy alapuljanak, kölcsönösen jóváhagyott területcserékkel, úgy hogy mindkét államnak biztonságos és elismert határai legyenek. A palesztin népnek joga van ahhoz, hogy önmagát kormányozza, és hogy teljes mértékben kiteljesíthesse önmagát egy szuverén és egymással összeérő határokkal rendelkező [contiguous] államban.”), de már itt megállapította azt is, hogy a béke kérdésében „az izraelieknek és a palesztinoknak kell lépniük. Semmilyen béketervet nem kényszeríthet rájuk sem az Egyesült Államok, sem más”.
Az amerikai külpolitika
legfontosabb kérdéseiben a két nagy párt politikusai és szakértői
általában egyet szoktak érteni. Kivételek persze mindig voltak, de azok
csak erősítették a szabályt.
Most viszont, hogy republikánusok és a demokraták közötti belső ellentétek rendkívül élessé váltak, olyannyira, hogy egyesek szerint
fennáll annak a veszélye, hogy az ország egymással gyakorlatilag nem
kommunikáló törzsi területekre esik szét, úgy tűnik, a radikális
szembenállás egy olyan kérdésre – az amerikai-izraeli stratégiai
kapcsolatok igencsak fontos kérdésére – is kiterjed, amellyel
kapcsolatban eddig a kétpárti konszenzus az amerikai külpolitika egyik
állandója volt.
Ez év májusában, amikor
Obama amerikai elnök – egy nappal Netanjahu izraeli miniszterelnök
washingtoni látogatása előtt – a közel-keleti és észak-afrikai
helyzetről tartott május 19-i beszédében
elismerte, hogy Izrael és Palesztina határai az 1967-es ún. hat napos
háború előtti határvonalon kell hogy alapuljanak, kölcsönösen
jóváhagyott területcserékkel, úgy tűnt, hogy az ellentét csupán a Rubicont átlépő Fehér Ház és a hatvanhetes határok alapulvételét Obamával közösen tartott sajtóértekezletén kihívó módon visszautasító Netanjahu mögött látványosan felsorakozó Kongresszus között húzódik.
Mint Walter Russell Mead akkor megírta, „a mi fiúnkat felmosórongynak használó Netanjahu” a kongresszusban megtartott „halálos, megsemmisítő, az amerikai külpolitikát kizsigerelő beszédében,
amely valószínűleg a legelképesztőbb és leghatékonyabb nyilvános
szemrehányás volt, amit egy amerikai elnökkel szemben egy külföldi
vezető valaha is megfogalmazott”, „bebizonyította az egész világnak,
hogy lényegesen nagyobb a támogatottsága mind a képviselőházban, mind
pedig a szenátusban mint az Egyesült Államok elnökének”.
Ugyancsak Mead
világította meg azt is, hogy ezt a valóban egyedülálló helyzetet
elsősorban nem a kétségtelenül jól szervezett és hatékonyan működő
izraeli lobbinak kell tulajdonítani, hanem annak a sajátos amerikai
történelemből adódó ténynek, hogy „Izrael többet számít az amerikai
politikában, mint a föld szinte bármelyik más állama. Jócskán túl az
amerikai zsidó és protestáns fundamentalista közösségeken, Izrael népe
és történelme az amerikai lélek legmélyebb és legtitokzatosabb rétegeit
érinti meg. A zsidó és izraeli kivételesség
szorosan összefügg az amerikai kivételességgel. Az a hit, hogy Isten
támogatja és védelmezi Izraelt, összefügg azzal az eszmével, hogy Isten
támogatja és védelmezi Amerikát.”
A
fentiek miatt – fejeződik be Mead okfejtése – az amerikai tömegeket
érintő politikában nagyon is számít az, hogy valaki Izrael-barátnak
tekintenek-e vagy nem. Jelentős számú választó van meggyőződve arról,
hogy az Izrael melletti kiállás egyben
Amerika és a hit melletti kiállás is. Így Obamát természetesen könnyű
volt semlegesíteni, ami aztán abban is megnyilvánult, hogy később ő maga
is sietett leszögezni, hogy az izraeli kormánnyal fennálló ellentétei
csupán taktikai jellegűek,
és hogy minden döntő kérdésben – így például a palesztin állam ENSZ
általi elismerésének a most napirenden lévő kérdésében is – határozottan
a zsidó állam mögött áll.
Obama
tulajdonképpen már néhány nappal a State Department-ben megtartott
beszéde után visszakozott, pontosabban „megmagyarázta”, hogyan is
értette azt, amit mondott – az AIPAC közönsége előtt megtartott beszédében.
„Szögezzem le újból – mondotta május 22-én –, hogy az ’1967-es vonalak,
kölcsönösen jóváhagyott területcserékkel”, mit is jelentenek. Ez a
megfogalmazás per definitionem
azt jelenti, hogy maguk a tárgyalófelek – az izraeliek és a palesztinok
– fognak tárgyalásos úton megállapodni egy olyan határról, amely
különbözni fog az 1967. június 4-én érvényben lévő határtól. (…) Ez
lehetővé teszi a felek számára, hogy számításba vegyék az utóbbi 44 év
folyamán bekövetkezett változásokat (…), beleértve a terepen
megmutatkozó demográfiai realitásokat is, valamint mindkét fél
szükségleteit. A végső cél két állam [megteremtése] két nép számára:
Izraelé mint zsidó államé, amely a zsidó nép hazája [homeland], és
Palesztináé, amely a palesztin nép hazája, olyanformán, hogy mindkét
állam kölcsönösen elismeri egymás önrendelkezési jogát és egymás
államiságát, és békében él a másikkal.”
Ez az eléggé nyakatekert magyarázkodás nem feltétlenül visszakozás, hanem sokkal inkább az Obama által képviselt álláspont alapvető ellentmondásosságának és ebből következő gyengeségének az „explicitálása”.
Igaz ugyan, hogy az első – elsősorban a forrongó arab közvéleményt szem előtt tartó, és a kairói beszédre is visszautaló – beszédében sokkal tömörebben és határozottabban fogalmazta meg az arab-izraeli tárgyalások kiinduló- és végpontját („Úgy véljük, hogy Izrael és Palesztina határai az 1967-es vonalakon kell hogy alapuljanak, kölcsönösen jóváhagyott területcserékkel, úgy hogy mindkét államnak biztonságos és elismert határai legyenek. A palesztin népnek joga van ahhoz, hogy önmagát kormányozza, és hogy teljes mértékben kiteljesíthesse önmagát egy szuverén és egymással összeérő határokkal rendelkező [contiguous] államban.”), de már itt megállapította azt is, hogy a béke kérdésében „az izraelieknek és a palesztinoknak kell lépniük. Semmilyen béketervet nem kényszeríthet rájuk sem az Egyesült Államok, sem más”.
Ezt a Bibó István által
már több mint negyven évvel ezelőtt egyedüli járható útnak minősített
megoldást Obama valójában már rögtön hivatalba lépése után elvetette,
amikor a republikánus Brent Scowcroft és a demokrata Zbiegniew
Brzezinski azt tanácsolta neki, hogy azonnal, még a 2009 tavaszán esedékes izraeli választások előtt – és azok végeredményét befolyásolandó – lásson hozzá egy négy pontból álló béketerv megvalósításához.
Íme a négy pont: 1. a hatvanhetes határok alapul vétele, apró és mindkét fél által elfogadott módosításokkal; 2. a
palesztin menekültek nem térhetnek vissza Izraelbe, de kárpótolni kell
őket; 3. Jeruzsálem a két ország megosztott fővárosa; 4. Izrael
biztonságát a palesztin állam demilitarizálása és nemzetközi
békefennrató erők ottani állomásoztatása garantálja.
Obama sem akkor, sem
később nem hallgatott az ilyen tanácsokra. De egyértelműen – és főként
mindenestül – el sem utasította őket. Ez év elején, amikor „a
figyelemreméltó demokratikus forradalmak éppen elkezdték fenekestül
felforgatni az arab Közel-Keletet” az amerikai külpolitika nagy öregjei –
Lee Hamilton, Zbiegniew Brzezinski, Frank Carlucci, William Fallon,
Chuck Hagel, Gary Hart, Thomas Pickering, Paul Volcker, James Wolfensohn
és mások – egy hasonló jellegű, csak valamivel részletesebb és néhány
további fontos ponttal kiegészített levelet juttattak
el hozzá, amelyet június végén hoztak nyilvánosságra. (Aláíróit a
neokonzervatív Elliott Abrams, az ifjabb Bush egykori kulcsembere - a The Weekly Standardben megjelent Vissza a feladóhoz című cikkében - nemes egyszerűséggel bolondoknak nevezte.)
Lee
Hamilton a levélhez írott rövid bevezetőjében – a többiek nevében is –
üdvözölte az elnök ama május 19-i bejelentését, hogy a közel-keleti
forradalmak az izraeli-palesztin konfliktus megoldását „sürgősebbé
tették, mint valaha”. Azzal is határozottan egyetértenek, hogy „miközben
a békét nem lehet a felekre rákényszeríteni, nagyon csekély a
valószínűsége annak, hogy valaha is megegyezhetnek, amennyiben nem
állapítanak meg a tárgyalások számára megfelelő kereteket a pártatlanság
elve és a nemzetközi jog ésszerű elvei alapján. Miközben az elnök nem
ment olyan messzire, mint ahogy a levél aláírói szerették volna, mégis
döntő módon hozzájárult [e keretek kialakításához] azzal, hogy néhány
ilyen elvet meghatározott: 1. a
két állam határai az 1967-es vonalakon alapulnak, kölcsönös
területcserékkel; 2. ellenőrizhető biztonsági megoldásokra van szükség
mind Izrael, mind a demilitarizált palesztin állam számára; 3. az
izraeli hadsereg „teljes és szakaszos” kivonására van szükség a
palesztin területekről.
Úgy
véljük, hogy ezeknek az elveknek magukba kellett volna foglalniuk
Jeruzsálem megosztását is (…). A fenti elvek megvalósítása teljes
mértékben attól függ, hogy mindkét fél megértse: ha elutasítják azokat,
annak következményei lesznek. Mint a levélben is rámutattunk, ha a
tárgyalások továbbra sem mozdulnak ki a holtpontról, úgy véljük, az
Egyesült Államoknak vezető szerepet kell vállalnia abban, hogy az ügy
visszakerüljön a Biztonsági Tanács elé, amelynek 242-es és 338-as
határozatai a békefolyamat alapját képezik.
Beszédében
Obama elnök elmulasztotta a következményekre történő hivatkozást. Úgy
véljük, egyik fél sem fogja megváltoztatni a ráfordítás-hasznosság
szerinti számításait addig, ameddig ezt meg nem értetik velük.”
A
„bölcs” és egyáltalán nem „bolond” Hamilton, miközben dicséri (is)
Obamát, valójában jelenlegi álláspontjának tarthatatlanságára
figyelmezteti. Valóban, eddigi erre is-arra is hajló, se hideg-se meleg
politikájával az elnök – mint Walter Russell Mead fentebb már idézett
szövegében megjegyezte – „mindenkit magára haragított, és senkinek sem
nyerte el a tetszését”, vagy még határozottabban fogalmazva: „…az elnök
nem tartja ellenőrzése alatt az amerikai-izraeli kapcsolatokat, és nincs
rá esélye, hogy rövid távon megmentse a békefolyamatot. Mind az
izraeliek, mind a palesztinok, mind pedig az amerikai kongresszus tagjai
szembefordultak vele.”
A
hatvanhetes határ jogi alapként való elfogadásával végképp maga ellen
fordította az izraelieket, hiszen ezzel nemcsak az izraeli határtól
távolabb eső, de Izrael által kulcsfontosságúnak minősített telepek
(Ariel, Maale Adumin) sorsát tette kérdésessé, hanem az egységes
Jeruzsálemet Izrael fővárosának tekintő álláspontot is aláásta.
Ugyanakkor azzal, hogy leszögezte: a végleges határról a két fél közötti
tárgyalásokon fognak megállapodni, és a palesztinoknak Izraelt „mint
zsidó állam”-ot és mint „a zsidó nép hazájá”-t kell elismerniük,
világossá tette mindenki számára, hogy a megállapodást nem gondolja
komolyan.
Izrael mint „zsidó állam” vagy „zsidó haza” nemcsak palesztin szempontból elfogadhatatlan (lásd itt és itt),
hanem zsidó szempontból is alapvetően problematikus, különösen azok
számára, akik az izraeli demokráciát szívügyüknek tekintik. Erre a
kérdésre egy későbbi bejegyzésben majd visszatérek, és most megelégszem
annyival, hogy az izraeli békemozgalom legendás alakjának, Ury Avnerynek két fricskáját (Deny! Deny! - 18/ 06/11) felidézzem: 1. a „zsidó
állam” [Jewish state] nem egészen pontos fordítása a Theodor Herzl
által használt, mi tagadás, kissé antiszemita ízű eredetinek (vö. Der Judenstaat, 1896), amelyet a cionizmus megalapítója egy derék porosz őskonzervatív generálistól, Friedrich August Ludwig von der Marwitztól vett át; 2. a
Knesszet könnyen elejét vehetné minden vitának azzal, hogy az ország
nevét „Izraeli Zsidó Köztársaság”-ra változtatja, úgyhogy az izrael és a
Palesztin Arab Állam közötti bármiféle békemegállapodás automatikusan
tartalmazná a követelt elismerést. „Ez egyben – teszi hozzá Avnery –
közös nevezőre hozná Izraelt azzal az állammal, amelyre a legjobban
hasonlít: a Pakisztáni Iszlám Köztársasággal.”
Azért
igazságtalanok volnánk Obamával szemben, ha nem ismernénk el, hogy –
történelmileg nézve – ő legalább olyan fontos szerepet játszhat Amerika
Izraellel kapcsolatos politikájának rég esedékes megváltozásában, mint
amilyet Grósz Károly játszott annak idején a magyarországi kommunista
rezsim lebontásában. Ő szegény mindent elkövetett annak érdekében, hogy
fékentartsa a „fehér terror”-t, viszont tudomásul vette a
többpártrendszer létezését (akkor, amikor ez még Kelet-Európában
egyáltalán nem volt magától értetődő). Ez elegendőnek is bizonyult
ahhoz, hogy a rendszer összeomoljon. Készséggel elismerem, hogy
stílszerűbb és főként méltányosabb volna Obamát Gorbacsovval
összehasonlítani, de ezt már megtették egy páran, Grósz Károllyal
viszont biztos, hogy még senki sem hasonlította össze.
Az
igazság az, hogy Obamát – legalábbis az izraeli-palesztin ügy
vonatkozásában – legfőképpen azért nem lehet komolyan venni, mert miután
sikeresen beszorította mindkét felet intranzigens álláspontjaik sáncai
mögé, az ember már-már kísértésbe esett, hogy azt higgye: szándékosan
csinálta, hogy a dolog végre az amerikai-izraeli (és sokkal csekélyebb
mértékben az amerikai-palesztin) kétoldalú kapcsolatok szintjéről végre
az Amerika mellett az EU-t, Oroszországot és a mindenkori ENSz-főtitkárt
is magában foglaló Kvartett elé, vagyis nemzetközi színtérre kerüljön.
De
hát erről szó sincs. Miután a Kvartett külön nyilatkozatban üdvözölte
Obama május 19-i beszédét, és csak a jelzésre várt, hogy akcióba
lendüljön, az amerikai fél a sokat próbált diplomata társaság július
11-i washingtoni tanácskozásán egészen elképesztő és – az ebben a
blogban nem először emlegetett – David Levy szerint – az izraeli kormánnyal előzetesen egyeztetett szövegtervezettel állt
elő. A legérdekesebb pont ebben a Kvartett többi tagja által azonnal
elutasított szövegben nem az Izraelre mint zsidó államra vagy a
közvetlen tárgyalásokra való hivatkozás volt, hanem az alábbi kitétel:
„A kétállami megoldást nem lehet az Egyesült Nemzeteken belüli akció
révén elérni.”
A
dologban nem csak az a tragikomikus, hogy – mint Levy rámutat – többek
között az ENSz főtitkárát szerették volna rávenni arra, hogy vonja
kétségbe az ENSz legitimitását, hanem az is, hogy az ENSZ-közgyűlés
előtt tartott tavalyi beszédében maga Obama mondta a következőket:
„Amikor jövőre visszatérünk ide, már lehet egy olyan megállapodásunk,
amely elvezethet oda, hogy az Egyesült Nemzeteknek egy új tagállama
legyen: a független és szuverén Palesztina.”
A fentiek fényében igazat kell adnunk Mitchell Plitnicknek:
„Azóta, hogy George H. W. Bush felvette a harcot az izraeli lobbival,
hogy Izraelt rábírja az 1991-es madridi békekonferencián való
részvételre, az utána következő elnökök egyre nehezebben voltak
rávehetők arra, hogy harcba szálljanak a kongresszussal vagy a
kongresszusban azért, hogy eltérjenek az Izraelt rendíthetetlenül
támogató politikától.
Az izraeli kormányok nyilván tisztában voltak ezzel, mint ahogy most már a Palesztin Hatóság is tisztában van vele.
Végül
is Obamának meg kell értenie, hogy két ennyire egyenlőtlen fél között
soha nem kerülhet sor sikeres tárgyalásokra. Amerika vagy tisztességes
alkuszként cselekszik, hogy a játékteret egyensúlyba hozza, vagy el kell
tűnnie a színről. Ez a cél állhat a hátterében annak, hogy az EU
annyira akarta a Kvartett július 11-i összehívását. Még az is lehet,
hogy az Obama-kormányzat is tisztában van ezzel (…), ami némi reményre
jogosít. De ha az Egyesült Államok még mindig nem érti meg, hogy a soha
véget nem érő tárgyalásokkal űzött, a ’békefolyamat’ látszatát fenntartó
játéknak vége, a jelenlegi patthelyzet még sokáig folytatódik, egészen
addig a pontig, amikor majd valamilyen nagyszabású esemény
valamennyiünket ki nem penderít belőle.”
*
Én
azt hiszem, hogy egy ilyen eseményre nem kell olyan sokat várni. Obama
persze kivárná legalább azt a 14 hónapot, amely 2012. november 4-éig még
hátravan. David Levy bízik abban, hogy a választások után Amerika még
konstruktív szerepet játszhat az izraeli-palesztin béke megteremtésében.
Lehet, hogy Levy és Remnick jól sejtik, hogy Obama még készül egy ilyen
szerepre.
A probléma az, hogy
egyáltalán nincs felkészülve arra, hogy a jelen és az elkövetkező
hónapok kihívásaival szembenézzen. Izrael már régóta a saját útját
járja, és nem törődik vele. Ott most mindenki azzal van elfoglalva, hogy
minden megváltozott körülöttük, és még további komoly változások
várhatók. „Most nem olyan idők járnak, hogy az elővigyázatosságot sutba
dobhatnánk – mondja Moshe Arens volt
külügyminiszter, és gondolom az ő látleletével az egész izraeli
politikai spektrum egyetért –. Ezek nem olyan idők, hogy
visszavonulhatnánk az 1949-es fegyverszüneti [azaz az ún. 67-es - M.G.]
vonalakra. Ez most nem a ’merész politikai kezdeményezések’ ideje. Most
figyelni kell és várni, hogy mi lesz ennek az egésznek a vége.”
Az izraeliek –
valószínű – többsége számára, akik nem valamiféle posztcionista világban
élnek és úgy vélik, hogy az „Izrael földjé”-hez való ragaszkodás
identitásuk meghatározó eleme, ez nem konjunkturális kérdés. Számukra –
legalábbis Daniel Gordis szerint – a nagy békekezdeményezéseknek vagy
egyáltalán a valódi békének tulajdonképpen soha nem jöhet el az ideje.
A Saving Israel. How the Jewish People Can Win a War That May Never End című – ebben a blogban már emlegetett
– könyvében (Hoboken, New Jersey, 2009) Gordis arra szólít fel, hogy
„az Izrael önfeladását szorgalmazó felszólításoknak ellent kell állni”,
„a zsidóknak ugyanis aligha lesz másik államuk, ha ez elbukik”. „Éppen
ezért – szögezi le a főként Amerikából alíjázott, kiváló képzettségű
szakembereket tömörítő jeruzsálemi Shaban Center alelnöke (ennek a
munkatársa Martin Kramer is,
és itt dolgozott korábban Michael Oren, Izrael jelenlegi washingtoni
nagykövete is) – az izraeli és a diaszpórában élő zsidóknak választaniuk
kell: vagy leteszik a fegyvert ellenségeik előtt és feladják a harcot,
hogy életben maradjanak, vagy úgy döntenek, hogy a zsidó nép nem azért
jutott ilyen messzire, hogy most kudarcot valljon. Ha a zsidók fenn
akarnak maradni, akkor fel kell készülniük egy olyan konfliktusra, amely
generációkon keresztül folytatódhat.” (I. m. 217.)
Egyik újabb, nem sokkal Netanjahu fentebb említett amerikai „fegyverténye” előtt megjelent cikkében
Gordis Izrael jövőjét bizonytalannak és törékenynek nevezte. „Nincs még
egy ország a világon – írta –, amelyről ugyanolyan valószínűséggel
lehet az alábbi két előrejelezést megfogalmazni. Első előrejelzés: ötven
év múlva Izrael a legfejlettebb technológiával, orvostudománnyal és
oktatással rendelkező, minden szempontból az első világhoz tartozó
viruló demokrácia lesz. Második előrejelzés: ötven év múlva Izrael
megszűnik létezni.”
A
miniszterelnök helyzetét, akinek a kongresszus két háza előtt kellett
beszédet mondania, nem tartotta irigylésre méltónak. „De – mint Mordokaj
mondta Eszternek – ez nem az a pillanat, amikor meg lehetne engedni,
hogy a történelem sodra magával ragadjon bennünket. Ezek olyan idők,
amikor cselekedni kell, amikor tenni kell valamit, mert ’ki tudja, nem
éppen a mostani idő miatt jutottál-e hatalomra’. (Eszter könyve, 4:14b)
A
miniszterelnök aggodalma a mi aggodalmunk. Ez egy olyan pillanat,
amelyben nincsenek jó lépések, de amelyben lehetetlen nem cselekedni.”
Gordis bölcsebb, vagy csak elővigyázatosabb annál, semhogy nyíltan beszéljen. De
az üzenet félreérthetetlen: Obama itt csak “Hámán” lehet – nyilván
képletesen szólva, hiszen ő nem akarja fizikailag elpusztítani a
zsidókat –, mert rájuk akar kényszeríteni egy olyan békefolyamatot,
amely Izrael – az igazi Izrael – végét jelentené.
Carlo Strenger, aki némileg más szemszögből látja a dolgokat, mint Daniel Gordis, azt mondja,
hogy “1980-as és 90-es évekbeli írásai alapján ítélve, Netanjahu mindig
is meg volt győződve arról, hogy egy területileg folytonos palesztin
állam a Jordántól nyugatra elfogadhatatlan biztonsági kockázatot
jelentene Izrael számára. Obamával való összecsapása a tárgyalások
alapjául szolgáló 1967-es határok kérdésében azt mutatja, hogy e
tekintetben soha nem változtatta meg az álláspontját.”
Izrael számára egy ilyen palesztin állam ab ovo elfogadhatatlan. Különben is – mint Benny Morris egy interjúban nagyon helyesen megjegyezte
– az még akkor sem maradhatna fenn, ha aláírnának egy kétállami
megállapodást, mivel „túl kevés területet nyújt a palesztinoknak”. Gáza
„dugig van”, a Nyugati Part pedig túl kicsi ahhoz, hogy magában
foglalhassa növekvő népességét, plusz a diaszpórából visszatérő
palesztin milliókat. A palesztinok úgy éreznék magukat, mint akik „körül
vannak zárva” egy az ő területüknél négyszer nagyobb zsidó állam
szomszédságában, amit méltánytalannak tartanának.
Ekkora
arab tömeg Izrael tőszomszédságában – még ha a lehető legbékésebb
szándékokat táplálná is –életveszélyes volna, nem csupán a biztonsági
kockázat miatt, hanem elsősorban azért, mert szétszakítaná azt az eleven
kapcsolatot, amelyet a hatnapos háború „újjáteremtett a zsidó nép és ősi júdeai és szamáriai hazája között”.
Ez a régi-új kapcsolat – írja Michael Oren 1967-re emlékező cikkében – sokezer
embert késztetett arra, hogy Júdeába és Szamáriába költözzön, de
egyúttal azt is világossá tette, hogy az ősi zsidó haza (homeland)
„egy másik nép – a palesztinok – lakóhelye, és így azt meg kell
osztanunk velük”. A megosztás természetesen csak úgy képzelhető el, ha
egyrészt az odaköltözött zsidók zöme izraeli felségterületen marad,
hiszen e nélkül a zsidó haza immár nem lehetne teljes, másrészt ha
katonai és biztonsági értelemben a palesztinoknak jutó rész is izraeli
ellenőrzés alatt marad, amit csak egy „demilitarizált” palesztin állam
és a Jordán folyó menti hosszú távú izraeli katonai jelenlét
szavatolhat.
Ez
utóbbi szempontot Uri Resnick, az izraeli külügyminisztérium politikai
tanácsadója és a Herzliyya Központ munkatársa azzal egészítette ki a The Jerusalem Post szeptember 6-i számában megjelent cikkében (The Empirical Case for Defensible Borders), hogy „a
Jordán-völgyi izraeli jelenlét teljes mértékben összeegyeztethető egy
folytonos és életképes palesztin állammal Júdeában és Szamáriában”,
hiszen „a 2007-es népszámlálás szerint csak kb. tízezer palesztin él a
Jordán völgyének azokban a részeiben, amelyek az Oslói megállapodás
értelmében nem kerültek palesztin polgári ellenőrzés alá. (…) a térség
kizárólag a fő palesztin központoktól keletre terül el, úgyhogy
kimaradása nem befolyásolná a palesztin állam területi folytonosságát.”
A
jelenlegi izraeli kormány és az azt támogató szakértői és szellemi elit
tehát vagy egyáltalán nem foglalkozik egy tényleges palesztin állam
megteremtésének a gondolatával, vagy ha – Netanjahu Bar Ilan-i beszéde
óta és kizárólag amerikai nyomásra – ezt mégis kénytelen megtenni,
akkor olyan igényekkel lép fel (az egységes Jeruzsálem mint Izrael
fővárosa, a Ciszjordániát gyakorlatilag két helyen is kettévágó
kulcsfontosságú telepek – Ariel, Maale Adumin – Izraelhez csatolása és a
Jordán-völgyi hosszú távú jelenlét), vagy olyan feltételeket támaszt
(Izrael mint „zsidó állam” elismerése), hogy azokat a palesztinok
semmilyen körülmények között sem fogadhatják el.
Ebből
a csapdából a palesztinok csak úgy kerülhettek ki, hogy az Amerika és a
Kvartett többi tagja által is kitartóan szorgalmazott kétoldalú
tárgyalásokat ők viszont olyan feltételekhez kötötték – a
telepépítkezések felfüggesztése, az 1967. június
4-i határok kiindulópontként való elfogadása és a tárgyalások pontos
tartalmi és időbeli kereteinek a lefektetése –, amelyeket az izraeli fél
volt kénytelen visszautasítani.
Ez a tulajdonképpen meglehetősen régóta tartó árnyékboxolás (lásd itt és itt)
most kritikus pontjához érkezett. Itt most már nem egymás kölcsönös
provokálásáról vagy tudatos átveréséről van szó, hanem egy olyan
rendkívül éles helyzet kialakulásáról, amelyben eldőlhetnek a dolgok.
A palesztinok
megértették, hogy a mostani izraeli kormány és egyáltalán a területi
kérdésekben fokozatosan radikalizálódó egész izraeli politikai
közhangulat nem hajlik komolyabb kompromisszumokra, ők pedig sokkal
gyengébbek annál, semhogy a helyzetükön erőszakos eszközökkel
változtathatnának. Kedvező fejlemény viszont az ő szempontjukból, hogy
Izrael egyre inkább elszigetelődik mind a Közel-Keleten (ahol katonai
konfliktusba keveredhet a vele szemben egyre ellenségesebb Törökországgal, és immár Egyiptomban sem bízhat),
mind pedig a nemzetközi közösségen belül, az Egyesült Államok pedig –
legalábbis ameddig Obama marad az elnök – nem áll egyérteműen Izrael
mögött.
Ebben a nagyon képlékeny és Eyal Eisenberg izraeli vezérőrnagy szerint egy általános
és totális közel-keleti háború veszélyét magában rejtő helyzetben a
palesztinok úgy döntöttek, hogy államuk elismerése érdekében az ENSz-hez
fordulnak. Mivel Washington már hivatalosan is bejelentette, hogy a
Biztonsági Tanácsban élni fog vétójogával, a palesztinok valószínűleg
egyenesen a Közgyűléshez folyamodnak, és minthogy az október második
hetében sorra kerülő szavazáson a 193 tagállam közül több, mint 130-nak a
támogatására számíthatnak, minden bizonnyal el fogják nyerni a
Vatikánéhoz hasonló ún. permanens megfigyelői státust. Ez – többek
között – lehetővé fogja tenni számukra, hogy a megszállás és az annak
nyomán létrehozott ciszjordániai zsidó telepek ügyében Izraelt a Hágai
Nemzetközi Bíróság elé idézzék.
Mahmud
Abbász, a Palesztin Hatóság elnöke és a PFSz vezérkara azonban
elsősorban arra törekszik, hogy az Izraellel folytatandó tárgyalásokon
megerősítse a pozícióit. Yasser
Abed Rabbo, a PFSz Végrehajtó Bizottságának titkára bejelentette, hogy a
Közgyűlés elé terjesztendő kérelmükben „egy szélesebb politikai
keret”-et tartanak szem előtt, amelyben az 1967-es határok mellett a
ciszjordániai zsidó telepek törvénytelennek nyilvánítása is szerepel.
(WAFA palesztin hírügynökség, szeptember 6.)
A Háárec mai (szeptember 12-i) számában megjelent tudósítás szerint
Franciaország és Spanyolország Cathrine Ashtonnal, az EU
„külügyminiszteré”-vel eddig eredményesnek mutatkozó intenzív
tárgyalásokat folytat a Palesztin Hatósággal egy olyan mérsékeltnek
tekinthető szövegtervezetről, amely lehetővé tenné, hogy a 27
EU-tagállam döntő többsége (beleértve Nagy-Britanniát, Olaszországot és
Németországot is) megszavazza azt, az Egyesült Államok pedig ne
szavazzon ellene.
Ez a hír nem teljesen váratlan, hiszen a Palestine Strategy Group még augusztus folyamán elkészített egy fontos stratégiai dokumentumot,
amely nem Palesztina 1967-es határokon belüli elismerését szorgalmazza,
hanem úgy fogalmaz, hogy a végleges határokat - az 1967. június 4-i
határvonalat kiindulópontként elfogadva – az Izraellel folytatandó
tárgyalások során fogják megállapítani. Az egészben az a legérdekesebb,
hogy erre az Obama május 19-i beszédében is szereplő megfogalmazásra a
PFSz-nek elsősorban azért van szüksége,
hogy megszerezze a Hamasz mérsékelt szárnyának a támogatását, amely úgy
véli, hogy a hatvanhetes határoknak a végleges státusra vonatkozó
megállapodás előtti elismerése azt jelentené, hogy eleve lemondanak a
menekültek visszatérési jogáról.
De
bármelyik szövegváltozat kerüljön is végül az ENSz elé, egy biztos:
izraeli értelmezés szerint – mint Michael Oren washingtoni izraeli
nagykövet még augusztus végén rámutatott –
az azt fogja jelenteni, hogy valamennyi, az izraeli-palesztin és az
amerikai-palesztin együttműködést szabályozó megállapodás semmissé és
érvénytelenné válik. Vagyis nemcsak a Palesztin Hatóság további pénzügyi
támogatása, hanem egyáltalán a léte kerül veszélybe.
A palesztinok „egyoldalú” (értsd: Izraellel nem egyeztetett) lépésére Izrael az Oslói megállapodások formális
felmondását követően valószínűleg egy hasonlóan egyoldalú, de jóval
nagyobb horderejű lépéssel, a legnagyobb zsidó telepek és a
Jordán-völgye, esetleg a Ciszjordánia területének több, mint 60
százalékát kitevő és a Palesztin Hatóság ellenőrzése alá amúgy sem
tartozó egész ún. C-övezet
Izraelhez csatolásával fog válaszolni. Egyúttal – mint a Likud fiatal
generációjához tartozó Danny Danon, a Knesszet elnökhelyettese a The New York Times-ban már májusban megírta
– Izrael nem lesz többé felelős a Nyugati Part palesztin lakosaiért,
akik „továbbra is a saját – nem annektált – városaikban fognak élni”,
anélkül, hogy lehetőségük volna az izraeli állampolgárságért folyamodni,
„amivel elhárítjuk azt a veszélyt, amit Izrael zsidó és demokratikus
státusára nézve a növekvő palesztin népesség jelent”. Ezzel a
jeruzsálemi kormány egyszer s mindenkorra megfosztaná a palesztinokat
attól, hogy a világ országainak többsége által szimbolikus formában
elismert államukat valaha is életképessé tehessék.
Nos, egy ilyen
helyzetben a Közel-Keleten nagyon durva dolgok történhetnek. Ennél
azonban érdekesebb lesz megfigyelni, mi fog történni az Izraelt eddig minden fontos kérdésben támogató és a kairói izraeli nagykövetség péntek éjjeli megrohamozása során is létfontosságú segítséget nyújtó
Amerikában. Könnyen lehet ugyanis, hogy a többségében eddig
kétségtelenül Izrael-párti amerikai közvélemény megosztottá válik. Egyik
– fundamentalista konzervatív – része továbbra is Izraelt fogja
támogatni, míg a mérsékelt konzervatív és demokrata része szembefordul
vele.
Glenn Beck, az amerikai
konzervativizmus fenegyereke, aki médiasztárból a komoly befolyással
rendelkező keresztény cionista mozgalom vezérévé szeretne válni, a jeruzsálemi Siratófalnál megtartott augusztusi beszédében
azt az üzenetet hozta az izraelieknek, hogy nem veszítsék el a reményt,
és hogy legyenek bátrak, mert „Isten vezette őket erre a földre”.
Beck Ruth könyvének
ismert igéjét idézte: “Mert ahova te mégy, odamegyek, ahol te
megszállsz, ott szállok meg. Néped az én népem, és Istened az én
Istenem.” (1:16)
Joe Walsh
tea-párti republikánus képviselő már bejelentette, hogy egy olyan
határozati javaslatot készül beterjeszteni a Képviselőházban, amely –
összhangban a Knessztben már beterjesztett hasonló jellegű
törvényjavaslatokkal – támogatja a nyugati-parti zsidó telepek Izraelhez
csatolását. Walsh akciójánál azonban sokkal nagyobb jelentősége lehet
annak, ha az Izrael melletti feltétlen kiállás kérdése a jövő évi
elnökválasztási kampány egyik fő témájává lép elő. Márpedig erre minden
esély megvan, hiszen a jelen pillanatban legvalószínűbbnek tűnő
republikánus elnökjelölt, Rick Perry texasi kormányzó –
aki elődjéhez, George Bushhoz hasonlóan szintén evangéliumi keresztyén –
2009-ben úgy nyilatkozott, hogy „a hitem megköveteli tőlem, hogy Izrael
mellett álljak”, továbbá, hogy „Izrael kérdésében az
Obama-adminisztráció nincs azonos hullámhosszon Amerikával”.
A neokonok ezt a
kérdést sokkal racionálisabban kezelik. Annyira azért nem, hogy egyet
tudnának érteni az olyan klasszikus konzervatívokkal, mint például
Robert Gates volt hadügyminiszter (lásd itt és itt),
aki a jellemző módon épp most kiszivárogtatott kormányzati információk
szerint a Nemzetbiztonsági Tanács egyik ülésén Netanjahut hálátlannak
nevezte, hozzátéve, hogy veszélybe sodorja saját országát, mert nem
tudja kezelni Izrael növekvő nemzetközi elszigetelődését.
Elliott Abrams szerint most, hogy a Közel-Kelet eresztékei kimozdulnak a helyükből, „esztelenség” Izraelt kritizálni, ahogy
például az Egyesült Államok és a Kvartett tette és teszi a
ciszjordániai telepépítkezések ügyében. Sokkal hasznosabb és
praktikusabb politika volna „a teljes szolidaritás a háborús
cselekményeknek kitett Izraellel”. (Ez mellesleg megvilágítja
valamennyire azt is, miért volt annyira fontos a neokonoknak az arab
demokratizálás feltétlen támogatása.)
Minden azon múlik,
meddig megy el Izrael a palesztin ENSz-akcióra adott válasza során.
Gilan Erdad likudista környezetvédelmi miniszternek a The Jerusalem Postban megjelent interjúja
(amelyre éppen Amerikába indulása előtt kerített sort) elég jól
megvilágítja a helyzetet. „Izraelnek – hangsúlyozta Erdad, aki Steve
Linde, a Post új
főszerkesztője szerint „az izraeli politikusok új generációját, a jövő
politikai vezetőit képviseli” – nagyon jó és erős jogalapja van arra,
hogy igényt tartson Júdeára és Szamáriára. A palesztinok Júdeát és
Szamáriát ’megszállt terület’-nek nevezik, amit most vissza szeretnének
kapni. De ez nem igaz. Azt hiszem, beszélnünk kell arról, hogy a
zsidóknak joguk van Júdeában és Szamáriában élni. Erről mindenki
megfeledkezett, mert ez volt az izraeli kormány és a külügyminisztérium
politikája.
Az arabok több tucat
éve, talán több száz éve élnek ott, de mi több ezer év óta vagyunk ott,
és a világ legnépszerűbb könyve, a Biblia mondja ezt, amit mindenki tud
az Egyesült Államokban. Júdeában és Szamáriában a zsidóknak történelmi,
morális, bibliai és törvényes jogaik vannak, arról nem is beszélve, hogy
a ’67-es háború előtt soha nem volt palesztin állam. Erről mindenki
megfeledkezik.”
Danny Ayalon
külügyminiszterhelyettes, Avigdor Lieberman jobbkeze egy videoklipben
már korábban elkezdte a „megszállt terület”-teória cáfolatát (lásd itt és itt).
Eddig úgy tűnt, hogy ez a vélemény csak a ciszjordániai zsidó telepesek
körében számít általánosnak. Uzi Landau, az Iszrael Béténu (Izrael a mi
otthonunk) egy másik minisztere viszont úgy látja,
hogy az izraeli szuverenitás kiterjesztése a nagy összefüggő telepekre
és a Jordán völgyére az „izraeli konszenzus”-on belül van.
Ha kiderül, hogy ez
valóban így van, akkor ez az izraeli konszenzus felrobbanthatja az
Izraellel kapcsolatos hagyományos amerikai konszenzust.
*
Cimkék: Amerika, Izrael, palesztin állam, Júdea és Szamária | Permalink |
12 szavazat alapján | Molnár Gusztáv5 hozzászólás |
Hozzászólások
5. Székely Alkibiadész | 2011-09-24 23:05:18 |
Az USA és Izrael geopolitikai szövetsége nem örökérvényű. Kétségtelen, hogy ezt az erős viszonyt nem lehet pusztán magából az USA nagyhatalmi érdekeiből levezetni. Ezért erős a kísértés, hogy metafizikai kategóriákból magyarázzuk meg a jelenséget. Ilyen ingatag próbálkozás a vallásos gyökerű kivételesség-tudat hasonlóságára apellálni. Keohane inkább a liberális pluralizmus működési logikájára vezeti vissza a "kis szövetségesek nagy befolyásolási képességét". Bár a NATO és a mindenkori szövetségi rendszerek kisállamai potyautasként viselkednek, Izrel példája Keohane-től kezdve más politológusnak is feltűnt (újabban Merasheimer-Walt párosnak). A palesztin állam megszületése - most, amikor a kilencvenes években évente egy új állam született - igazán divatos, csak idő kérdése. Lehet, hogy bukott állam, vagy bábállam vagy pária állam lesz, de meglesz. |
4. Rövid Tamás | 2011-09-15 19:51:40 |
Izraelnek véleményem
szerint hosszabb távon hozzá kell majd járulnia, hogy akik onnan
vándoroltak el, visszatérjenek. Izrael, Palesztína és Jordánia, mint a
hajdani Palesztínai tájegység része, egy gazdasági körzet kell, hogy
legyen a jövőben. És bármilyen furcsának tünik is, ez nem utópia a mai
ott élő fiatal generációk körében. A lényeg ugyanis nem elsősorban azon
van, hogy izraelita, muszlim vagy keresztény régióban él-e valaki; hanem
hogy jólétben és demokráciában, békében éljen. És erre az izraeli
oldalon nagyon jó példák vannak, elég csak Akkóra, vagy Haifára
gondolni, ahol az ott maradt arabok, és zsidók békében élnek egymással,
és sokan önként(kényszer amúgy sincsen) csatlakoznak ottani arabok
(drúzok, beduinok) az anyaország védelmi erőihez. A lényeg: rövid táv:
két állam, 67-es határok+a legnagyobb telepek (területcserével,
Jeruzsálem egységes marad, mindkét állam közös fővárosaként, mint külön
biztonsági régió, ISRATINA közös gazdasági régió megalapítása(Oslo
folytatása), korridor építése Gáza-Ciszjordánia között. Hoszabb táv (pl
10 év): biztonsági kerítés lebontása, aki akar, visszatér, közös
Holt-tenger stratégia a Jordánokkal, mindenki szabadon mozoghat. Ezek az elvek már kialakultak. Szerintem az izraeli fal hamarabb leomlik, mint a "Peace Wall" Belfastban... |
3. kp | 2011-09-14 09:38:02 |
Szerintem meg: 1. Miután végignézték Amerika afganisztáni és iraki (egyértelműen sikeresnek aligha nevezhető) ténykedését, az izraeliek és a palesztinok is levonták (nagyjából ugyanazt)a következtetést - ez lehet mindkét oldalon a mozgatórugó. 2. Amerikának (és sok más országnak is) a jelenlegi helyzet fenntartása az érdeke. Az érintettek ez nem jó, de az ilyenek nem szoktak számítani 3. A közeljövő történéseit tekintve meghatározó lesz, hogy az új Észak Afrikai vezetések beleszólnak-e és ha igen milyen mértékben/irányban. 4. Hosszabb távon nem fogadnék Izralere. A történelmi/bibliai alapú érvelés szerintem (!) értelmetlen. Annyi erővel Mussolini elképzelése (a feltámasztott Római Birodalomról) is egy támogatandó projekt, esetleg Magyarország nagy részét is vissza lehetne adni a Törököknek, vagy Amerika egészét a megmaradt pár indiánnak (a többiek meg menjenek a fenébe, esetleg legyen olyan statusuk mint a palesztnioknak most Izraelben...) Persze a legtöbb vallásos ember pont azért vallásos mert eddig már nem terjed az esze ;-) |
2. Mokkaczuka | 2011-09-13 14:20:30 |
Mondhatni, mélyenszántó - vajon miért mindig csak a lényeg marad ki? .. A LÉNYEG: AZ ARABOK NEM IZRAEL MELLETT KÉPZELIK EL A PALESZTIN ÁLLAMOT, HANEM HELYETTE. .. Ez volt, ma is ez az álláspontjuk, és ez nem fog változni soha. Ezért értelmetlen mindenféle béketárgyalás. |
1. Kende F.Csaba | 2011-09-13 12:38:13 |
Fata regunt homine = A sors uralkodik az embereken (Iuvenalis) Emlitesre erdemes ujra olvasni Kennedy es Golda Mayer parbeszedet:Sofar Media/ Hetek majus 2007. John Gunther: A civilizacio a zidok oldalan van: De a civilizacio, nem mindig popularis! |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu