Sokeres, ţigane? Shalom, jidane!
de Maura Anghel
La cererea unor organizaţii, Academia Române a operat unele modificări în noul DEX, ce va ieşi de la tipar în scurt timp. Marii grămătici ai României s-au lăsat înduplecaţi de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării şi au rectificat definiţia cuvintelor „ţigan” şi „jidan”. Considerate jignitoare, acestea au fost înlocuite cu „rom” şi „evreu”. Motivul celor care au grijă de toţi cei care se consideră discriminaţi a fost legat de caracterul peiorativ al celor două cuvinte, a căror folosire nu ar fi recomandată pe motiv că ar fi ofensatoare.
Ce le-a scăpat celor de la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării sau au omis în mod voit a fost inutilitatea demersului fiindcă în mentalul colectiv „romul” cu imagine spălată în DEX va fi mereu „ţiganul” care mănâncă lebedele de la Viena, iar evreul reabilitat va rămâne în veci jidan pentru mulţi dintre noi.
Cele două cuvinte considerate acum jignitoare sunt foarte vechi , iar sensul peiorativ a fost dat de comportamentul urât al unora dintre reprezentanţii etniilor. Toată Europa ştie că ţiganii români fură, dau spargeri, sunt scandalagii şi fac dese opriri prin puşcării. Despre „jidani” nu mai are rost să  vorbim, ştiute fiindu-le patimile de-a lungul istoriei.  Că nu sunt toţi la fel, că fiecare din cele două popoare are exponenţi de marcă este o altă discuţie. Vorbim aici de semnificaţia celor două cuvinte pe care nu o va şterge o simplă modificare în DEX.
Când vorbim despre ţigăneală facem referire la lucruri urâte, de care ne este ruşine, pe care dorim să le ascundem. Că vine de la ţigan, vina le aparţine lor, iar nouă, românilor, nu trebuie să ne explice alţii că nu este aşa sau că îi discriminăm folosind acest cuvânt. Pe oricine încearcă să mă contrazică îl invit la o vizită prin câteva locuri din Iaşi, în care „romii” îşi fac de cap. Mizerie, promiscuitate, bătăi, scandaluri, asta se poate vedea în spatele caselor de la celebra strada Cuza Vodă ori în nişte clădiri de pe Sărărie. Apoi, nu este zi în care notele emise de Poliţie să nu includă  vreo infracţiune comisă de vreun rom. Clanurile lor sunt cunoscute în toată urbea, iar „celebritatea” unora a trecut demult de graniţele ţării. Evident, comportamentul etnicilor ieşiţi în afara legii dăunează grav imaginii tuturor românilor. Ce mă deranjează este faptul că atunci când le vorbeşti despre aceste evidenţe, despre lucrurile urâte pe care le fac sar cu gura şi spun că sunt discriminaţi. Dar noi, românii, nu sunt discriminaţi de străini când suferim din cauza ţiganilor?
Evreilor le place să fie periaţi şi să pozeze în victime. Atunci sunt evrei, sunt eroi ai pogromurilor, sunt păstrători de istorie şi tot aşa. Se plâng că li se spune jidan, uneori, dar nu explică de ce se supără. Care sunt motivele indignării? Să presupunem că sunt legate de cămătării, de afaceri cu terenuri şi imobile?
Ar fi păcat să nu amintim şi lucrurile frumoase legate de cele două etnicii şi nu putem trece mai departe fără a lăuda meşterii rudari, căldărari sau aurari, fără a vorbi despre urmaşii lui Israel care au făcut carieră în muzică, medicină, artă, filosofie şi economie. Dar trebuie să recunoaştem că degeaba se supără pe noi când li se rostesc numele cu „sensuri peiorative” fiindcă scăpările de conduită ale generaţiilor vechi le-au adus. Şi la fel trebuie să recunoaştem că doar o simplă modificare în DEX nu spală păcatele pentru care unora li se spune „ţigan” sau „jidan”.
sursa: http://www.evenimentul.ro/articol/sokeres-tigane-shalom-jidane.html