luni, 3 mai 2010

Petre Tutea dixit

Petre Tutea dixit :


Am dorit intotdeauna sa fac o teza de doctorat cu tema "Aflarea în treabã ca metodã de lucru la Români". La intrebarile fundamentale "De ce?" si " In ce scop?", aporetica ruralã romaneasca raspunde :"D'aia!".

A venit odata un frantuz la noi, cu niste masini, iar una nu functiona tocmai asa cum trebuie. Dar Romanul zice : "Merge si asa!"; ca "merge si asa" inseamna ca merge oricum. Nu merge oricum, nu oriunde, nu oricand si nu orice.

La puscarie am demonstrat vreme de doua ore ca istoria Romanilor dezgolita de crucile de pe scuturile voievozilor e egala cu zero. Ca doar voievozii nu s'au batut pentru ridicarea nivelului de trai! Istoria se face cu Biserica.

Prima conditie a unui Roman este sa creada ca Poporul Roman este asa cum sunt pomii, cum sunt animalele, cum e regnul vegetal sau mineral. Ce face Poporul Roman este mai putin important decat faptul ca el este pe lume.

Poporul Roman nu este cu nimic inferior poporului german sau francez. Ca n'avem un Goethe, dar avem un Eminescu. Din punct de vedere politic, vifornita din spatiul in care s'a desfasurat Poporul Roman ne arata ca suntem unul dintre marile popoare ale Europei. Care cronicar spunea, Costin parca: "n'am fost noi in calea rautatilor?". A reusit vreo invazie sa-si impuna stilul si credintele aici?

In Consiliul de Ministri am vrut sa lamurim problema aceasta, cum sa se limiteze cresterea populatiei, iar eu am fost de parere ca Romanii trebuie sa se inmulteasca ca sardelele, sa creeze o superindustrie ultramoderna, sa se inarmeze pana in dinti si sa se duca in vizita razboinica la popoarele vecine, culcandu-le la pamant. Si asta am gandit-o in Romania! Imi spunea un ministru : "Sunteti cinic domnule director!" I-am raspuns : "Nu. Sunt excesiv de patriot, domnule ministru!" Eu gandeam ca nationalist, bineinteles.

Eu aveam niste planuri pentru Poporul Roman : cucerirea Bulgariei si a Ucrainei, intr-o faza istorica, si mai tarziu vom mai vedea. Dar nu poti cuceri cu minciuni democratice si cu un popor din care cinci milioane mananca doar de trei ori pe saptamana.

Intodeauna cand gandesc in spiritul Poporului Roman, ma mut cu arme si bagaje cu speranta in viitor. Un grec a spus : "Noi nu mai suntem, dar voi, Romanii, veti fi!" Grecii, cand isi citesc istoria gandirii din spatiul lor, ar trebuie, vorba lui Cioran, sa se sinucida. Capata sentimentul inutilitatii si al decadentei. Adica nu mai poarta numele de greci decat in mod geografic. Atat! Ceea ce nu e cazul cu noi.

Am facut o marturisire intr-o curte cu sase sute de insi, in inchisoarea de la Aiud. "Fratilor, am zis, daca murim toti aici, in haine vargate si in lanturi, nu noi facem cinste Poporului Roman ca murim pentru el, ci el ne face onoarea sa murim pentru el!"

In principiu, am certitudinea invincibilitatii Poporului Roman, si ca, asa cum a iesit din impas cu Ceausescu, va iesi din orice impas. Asa cum a facut Unirea Principatelor, impotriva a trei mari puteri, otomana, austriaca si rusa, si a facut unitatea inaintea unitatii Italiei. E atat de viguros neamul asta al nostru, ca nu ma indoiesc ca virtutile il scot din impas. Asta e certitudinea mea. Istoria lui imi da argumente in sprijinul credintei mele ca Poporul Roman nu poate fi infrant.

Cei mai cranceni si mai straluciti soldati sunt cei ai popoarelor religioase. Cand mori sub drapel te gandesti ca te duci la stramosi. Dar o armata care face asta e ca aceea a lui Wilhelm al II-lea, in care fiecare soldat avea o cruce la gat pe care scria : "Gott mit uns" ("Dumnezeu cu noi").

Romanismul a insemnat pentru generatia noastra sa fim noi insine. Cã a fi la stânga înseamnã a fi în pom. Fiecare popor vrea sa fie el insusi. Si am vrut si noi, ãstia de dreapta, sa fim Romani. Sunt Roman, si ca Roman ma socot buricul pamantului. Ca daca n'as fi Roman, n'as fi nimic. Nu ma pot imagina francez, german, englez. Adica nu pot extrapola substanta spiritului meu la alt neam. Sunt Roman prin vocatie. Tot ce gandesc devine Romanesc.

"Dumnezeu e Roman. Sau daca nu, sunt impotriva lui!"





Comunismul e cea mai mare aflare-in-treaba din istoria omenirii.
Comunistii au vrut sa ne faca fericiti cu forta: ba, sa fiti fericiti, ca va ia mama dracului! Adica sa mananci bine, sa bei bine, sa dormi bine si la loc comanda!
Ca sa constati ca e incapabil comunismul de guvernare, nu trebuie sa ai doctoratul in stiinte sociale. Orice bou vede ca nu e bun. El vede ca ma-sa rabda, nevasta rabda, copiii rabda... vede tot si totul pute.
A te opune comunismului inseamna a apara puritatea Codului Penal. Comunistii nu trebuie tratati ca infractori politici. Ei trebuie tratati ca infractori de drept comun. Ca hotii de buzunare, ca talharii, ca violatorii de dame...
Comunismul e imanentism absolut: el muta complet omul in lumea asta. Comunismul inseamna negatia omului total, ca omul total apartine la cele doua lumi: lumea trecatoare si lumea vesnica. Or, comunismul ancoreaza in dimensiunea lumii trecatoare si in felul asta nu e uman. Pentru ca daca îi spui unui om normal: mã, esti un animal rational muritor si dupã tine rãmân doar viermi si minerale - îti dã cu bâta în cap!
M-am gandit sa scriu un pamflet anticomunist si m-am gandit sa iau anticii si modernii, cei mai mari pamfletari pe care-i intalnesc, si sa iau de acolo cele mai acide imagini sau figuri de stil. Si m-am convins ca e un travaliu odios, gratuit, nu face trei parale. Si am ajuns la o intuitie mult mai corecta pentru a defini orice miscare comunista. Iau un Cod Penal cu trihotomia, tripartita diviziune a infractiunilor: crime, delicte si contraventii. Definesc crimele pe rand si contraventiile pe rand si scriu dedesubt: comunismul e infractor la ordinea universala, naturala, prezenta in acest integral Cod Penal. Ei sunt infractori, comunistii, nu oameni politici. De altfel Douglas, ministrul de externe al Americii, a dat o definitie a comunismului: exista in dreptul penal crime continue si crime continuate; comunismul este o crima continua.
Comunistii sunt atat de terestri, ca eu nici nu i-as lasa sa se urce in avion, si intre Bucuresti si Moscova i-as pune sa mearga pe jos, umpland desagii cu mancare din loc in loc...
Comunistul stie ca e animal stie ca e rational, si stie ca e absolut muritor. Dar in felul asta, cu toata rationalitatea lui, intre el si dihor nu e nici o deosebire.
Comunismul, unde a triumfat, te beleste sistematic.
Rusia a demonstrat - tehnic, practic si teoretic - nulitatea comunismului.
Stalinismul e definitia comunismului. Unde nu e stalinism, dupa trei luni cad de la putere, ca nu sunt in stare sa dea nici... apa. Nu se poate impune comunismul decat cu bata, cu parul!
Nu se poate face economie in comunism si de catre comunisti. Astia nu-s in stare sa conduca nici macar o comuna rurala. Incurca apele, infunda fantanile...
Comunismul este un cancer social. Unde se instaleaza, ramane pustiu.





Atat extrema stanga cat si extrema dreapta sunt falimentare. Comunismul, de pilda: premisa lui majora e egalitatea reala, absoluta, a oamenilor. In nici unul din regnurile cunoscute nu exista egalitate - nici in regnul mineral, ca aurul nu e egal cu carbunele, nici in regnul vegetal, ca plantele nu sunt egale, si nici in regnul animal, ca pisica nu e egala cu leul, cel putin ca forta. Si nici in specia om nu functioneaza, cu atat mai mult, principiul egalitatii. E damnat esential comunismul prin premisa lui majora: egalitatea reala a oamenilor, care este o utopie. Si inca... da, vorba lui Berdiaev, cusurul utopiilor nu sta in constructia lor, ci in faptul ca toate sunt realizabile. E un paradox, insa este adevarat ca paradoxul e limita pana la care poate merge inteligenta umana, dincolo de care apare nimicul.
Comunistii sunt vacari: considera oamenii ca vacarii cirezile. Cum poti gandi egalitatea absoluta - ca asa trebuie s-o gandesti ca sa fii comunist - cand nici nu iesi bine in strada si te-ntalnesti cu ea, cu inegalitatea?
Si la comunisti sunt stapani si slugi, dar ei sunt ipocriti, pentru ca stiu ca egalitatea oamenilor nu poate exista nicaieri; sunt perfect escroci, tocmai pentru ca afirma ca esenta comunismului este egalitatea reala a oamenilor. Premisa egalitatii absolute e nula, iar socialistii adauga putin sifon in vinul asta.
Sistemele sociale trebuie definite finalist, prin ce urmaresc. Comunistii urmaresc egalitatea anarhica finala. Astia sunt comunistii - anarhisti! Prin finalitatea lui, comunismul nu e ostil anarhiei, pentru ca nu poti fi egalitar decat daca esti anarhic.





Cand se vorbeste de totalitarismul comunist e o contradictie de termeni. Totalitari nu pot fi decat oamenii care pleaca de la intreg la parte - dupa formula aristotelica. Or, comunistii nu sunt totalitari. Dupa ce ma orientez? Dupa Manifestul comunist, care e evanghelia lor, evanghelia rosie. Acolo se spune ca idealul lor e o societate fara stat, fara clase, conceputa ca o asociere libera de indivizi. E incendiul anarhiei finale, sfarsitul Manifestului, cum zice Kautsky. Comunistii sunt anarhisti la finalitate.
Totalitari sunt fascistii, hitleristii si Biserica Catolica, pentru ca si ea pleaca de la principiul aristotelic: intregul premerge partea. Astia sunt totalitari.
Mi-a spus un ziarist: Nu mai spuneti asta, ca zapaciti tineretul! Daca toti ii considera pe comunisti totalitari, nu pot sa dau pe post asta...
Dar eu - ce-i in gusa si-n capusa. Nu ma dau inapoi. Nu pot sa mint.


Petre TUTEA

Niciun comentariu: