miercuri, 7 aprilie 2010

Cristian Orgonas. A influentat FMI criza din Romania?

Posted: 05 Apr 2010 10:19 PM PDT
Saptamana trecuta, un oficial ceh a facut valuri declarand ca FMI a alimentat criza din Europa Centrala si de Est cu scopul de a gasi clienti carora sa le imprumute bani, detalii aici.
Aceasta teorie a conspiratiei nu este noua, insa este pentru prima data cand un oficial al unei tari din Estul Europei acuza direct FMI-ul pentru problemele din zona. Bineinteles, in vizor se afla in primul rand Romania, Ungaria, Ucraina si Letonia, respectiv tarile care au evitat intrarea in colaps apeland la banii FMI.
In ce masura aceste acuze sunt corecte cand vine vorba despre Romania? Trebuie spus de la bun inceput ca, atunci cand analizam o problema, nu ar trebui sa judecam efectele, ci cauzele.
Prin urmare, daca vrem sa gasim vinovatii, trebuie sa aruncam o privire asupra cauzelor care au generat criza.
De ce a intrat Romania in criza? Pentru ca intre 2000 si 2008 economia s-a dezvoltat haotic, deficitele au devenit nesustenabile, romanii au stat la coada la credite asa cum stateau la coada la paine pe vremea lui Ceausescu, iar guvernele care s-au succedat la putere au avut performante absolut mediocre. Ce rol a avut FMI in toata aceasta poveste? Niciunul!
Ne-a cerut FMI-ul sa crestem numarul bugetarilor? Nu! Ne-a cerut FMI-ul sa crestem salariile si pensiile cu procente rupte de orice realitate? Nu! I-a obligat FMI-ul pe romani sa se indatoreze mai mult decat au putut duce? Nu!
Atat timp cat economia “duduia”, iar in Romania intrau bani multi si ieftini, nu am avut probleme sa ne finantam extravagantele. Insa, in momentul in care situatia la nivel global s-a inrautatit, am inceput sa simtim efectele deciziilor proaste pe care le-am luat in anii anteriori.
Atunci cand lucrurile au scapat de sub control, am apelat la mila FMI. Am avut alternativa? Bineinteles. Reforma! Taierea cheltuielilor publice, concedierea personalului in exces si implementarea unui program anticriza coerent. Ce am ales? Varianta mai usor de suportat pe termen scurt, dar mai costisitoare pe termen lung.
Ne-a impiedicat Fondul Monetar International sa ne descurcam fara el? Nu!
In aceste conditii, este vina FMI ca noi am fost iresponsabili timp de aproape 10 ani?

Niciun comentariu: