luni, 15 februarie 2010

Institutul Holocaustului a cerut Berlinalei sa interzica filmul despre grupul Ogoranu

Institutul Holocaustului a cerut Berlinalei sa interzica filmul despre grupul Ogoranu

Scris de Tudor CARANFIL, Berlin   
Luni, 15 Februarie 2010 19:02

"Portretul luptatorului la tinerete", care relateaza rezistenta anticomunista din Carpati, a starnit protestul Institutului condus de Al. Florian si al Asociatiei pentru studierea istoriei romilor pe motiv ca personajele au facut parte din Miscarea Legionara.
La Berlin, s-ar zice ca ramanem in carti. Pentru a doua zi consecutiv, revista americana “Screen” plaseaza, azi, printre filmele favorite, pe cel al lui Florin Serban, "Eu cand vreau sa fluier, fluier", si inca pe primul loc; pe urmatorul aflandu-se, cu douazeci de sutimi in urma, "Ghostwriter" al lui Roman Polanski. E drept ca mai sunt inca destule zile si sanse sa se produca departajari sensibile. Nu ne facem iluzii, totusi situatia la zi merita sa fie privita cu satisfactie.
In ce priveste cea de a doua premiera mondiala romanesca inregistrata aici sambata, "Portretul luptatorului la tinerete", cronicile raman reci si abunda in reprosurile la adresa unui subiect, tematic important, dar al carui regizor nu era, inca, suficient de pregatit profesional pentru a-l aborda.
I se reproseaza intai scenariul, cu o constructie predictibila si monoton repetitiva, retorismul si incapacitatea individualizarii personajelor. Mai ales aparitia, pe langa luptatorii mereu haituiti si a unui cameraman, amator fireste, pus sa produca imagini ale avatarurilor grupului, (motiv la care se revine obsesiv in evocare), este neplauzibila intrucat un asemenea demers ar fi facut grupul mai vulnerabil si mai lesne identificabil. In pofida intentiilor generoase, filmul abunda in inadvertente, precum sinuciderea aceluiasi personaj in doua episoade diferite si, la dimensiunea sa de aproape trei ore, scapa in mod firesc controlului unui realizator la primul sau lung-metraj.

Deturnarea atentiei
Toate acestea nu justifica, insa, protestul care circula de duminica, expediat de d-nii Al. Florian de la Institutul de Studii al Holocaustului in Romania si Florin Manole, presedinte al Asociatiei pentru studierea istoriei romilor, pe adresa directorului Berlinalei, Dieter Kosslick, si a juriului ei condus de Werner Herzog. "Va aducem la cunostinta - scriu ei - ca Ion Gavrila-Ogoranu a facut parte din miscarea legionara din Romania" adaugand ca gruparea a avut caracter antisemit. Dar atat directorul, cat si juriul n-au avut nici un amestec in prezenta filmului in festival, el fiind selectionat de conducerea altei sectiuni paralele, "Forum", cu alta directie si alt juriu.
In al doilea rand, fiindca filmul este dedicat nu lui Ogoranu, ci grupului sau, care a reusit timp de noua ani sa infrunte o adevarata armata. La drept vorbind, de unde era sa stie distinsul filmolog Kosslick ca Gavrila-Ogoranu a facut parte din "miscarea legionara din Romania, Fratia de Cruce Negoiul" organizatie cu caracter fascist si antisemit? Dar protestul se incheie cu rugamintea de a dispune incetarea proiectiilor acestui film si eliminarea dintr-un concurs in care filmul oricum nu s-a aflat. De fapt, acest protest face, din toate punctele de vedere, mai mult rau decat bine, fiindca deturneaza atentia de la esential, si, in cazul filmului "Portretul luptatorului la tinerete" acesta consta in precaritatea estetica a operei, nu introducand criterii politice pe care e mai intelept sa le lasam pe seama istoricilor de profesie.

Niciun comentariu: