marți, 2 februarie 2010

Catalin Lupoaie. Cum a ajuns Nelu Iordache in trei ani sa devina cel mai mare constructor de pe piata

20 de ani de capitalism - Cum a ajuns Nelu Iordache in trei ani sa devina cel mai mare constructor de pe piata


Catalin Lupoaie 02.02.2010

Omul de afaceri Nelu Iordache, proprietarul companiilor Romstrade din Giurgiu, Blue Air si La Mosie, s-a extins agresiv in ultimii patru ani si controleaza in prezent afaceri de circa 500 de milioane de euro in constructii, transport aerian, pomicultura si energie eoliana. Cel mai mare aport in structura holdingului format de Iordache o are compania Romstrade, care a devenit anul trecut cel mai mare constructor de pe piata locala si totodata singurul care a depasit pragul de 300 de milioane de euro. Constructia drumului Transalpina pe o lungime de 148 km dintre Transilvania si Oltenia, contract de 385 de milioane de euro, a fost principalul motor de dezvoltare a businessului Romstrade.

Nelu Iordache, 42 de ani, care nu a dat niciodata un interviu in presa, a intrat in liga mare a "regilor asfaltului" in 2007, cand afacerile companiei Romstrade din Giurgiu au ajuns aproape de pragul de 200 de milioane de euro, dupa ce cu un an inainte businessul era de doar 18,5 milioane de euro.

In 2009, businessul Romstrade a ajuns la circa 320 mil. euro, in crestere cu 46% fata de anul precedent, datorita numarului mare de contracte semnate in anii precedenti.

"Inca nu am finalizat bugetul pe anul precedent, urmeaza sa strangem si datele din decembrie, insa suntem aproape de ceea ce ne-am propus, echivalentul a 320 de milioane de euro", a declarat pentru ZF Gheorghe Racaru, directorul de strategie si dezvoltare al grupului de firme controlat de Nelu Iordache.

Contractele cele mai "productive" pentru Romstrade in ultimii ani au fost cele pentru reabilitarea drumurilor nationale si a strazilor din orase precum Bucuresti, Deva sau Giurgiu, iar ulterior compania a castigat contracte de largire a unor tronsoane din soseaua de centura a Bucurestiului.

Romstrade are in prezent in derulare lucrari de de infrastructura de peste 650 de milioane de euro, cel mai mare contract fiind reabilitarea drumului national 67 C (Bengesti - Sebes, cu o lungime de 148 km), cu o valoare totala de 385 de milioane de euro si termen de executie pana in 2010.

"Contractele pe care le avem deja semnate sunt suficiente pentru a ne permite o crestere de cel putin 15-20% anul acesta. In plus vom participa la noi licitatii in principal la administratiile locale, care sunt mai flexibile si pot gasi mai multe surse de finantare si nu depind de bugetul de stat", explica Racaru.

Cea mai mare finantare obtinuta de un constructor roman

Pentru modernizarea DN67C, denumit si Transalpina, Iordache a contractat una dintre cele mai mari finantari bancare obtinuta vreodata de o companie locala de constructii. Transalpina se afla la o altitudine mai mare decat drumul Transfagarasan, respectiv de 2.148 de metri, si face legatura intre Transilvania si Oltenia.

Romstrade a semnat anul trecut un contract pentru un credit de 140 de milioane de euro de la filiala londoneza a bancii elvetiene Credit Suisse pentru finantarea contractului de tip credit-furnizor semnat cu Ministerul Transporturilor.

"Anul trecut am cheltuit circa 90 de milioane de euro din finantarea obtinuta de la Credit Suisse, contractul de reabilitare a drumului national 67C intre Bengesti si Sebes fiind cel mai mare pe care il are in derulare Romstrade. Este posibil ca anul acesta sa finalizam proiectul", explica Racaru.

Bugetul de la Transporturi nu aduce zambete

Strategia Romstrade pentru anul acesta este de reorientare catre administratiile locale, avand in vedere ca bugetul Ministerul Transporturilor este mai mic cu 7,4% decat anul trecut, pana la 10,8 miliarde de lei (circa 2,6 mld. euro), desi Radu Berceanu, ministrul transporturilor, afirma la inceputul anului ca ar avea nevoie de doua ori mai multi bani ca in 2009 pentru a moderniza infrastructura. Doar pentru autostrazi bugetul ministerului se ridica la 350 de milioane de euro.

"Bugetul care este alocat anul acesta pentru Ministerul Transporturilor nu este unul care sa ne faca sa zambim. Insa la administratiile locale pot fi mai multe posibilitati de finantare a proiectului. Putem sa participam chiar si noi cu creditare, pentru ca avem deja o experienta in acest sens cu imprumutul de la Credit Suisse. Suntem deja in discutie cu bancile pentru a atrage alte finantari", afirma Racaru.

In plus, Romstrade se va orienta si catre segmentul lucrarilor civile, pregatindu-se astfel pentru o revenire a pietei imobiliare in anii urmatori. Compania construieste in prezent un hotel in regie proprie in localitatea Adunatii Copaceni si executa lucrari de finisare la un bloc de opt etaje detinut de compania Blue Air.

"Luam in considerare chiar si o achizitie a unei companii specializate in lucrari civile, in cazul in care gasim o oportunitate pe acest segment", spune Racaru. Intrarea pe segmentul lucrarilor civile si proiectele de infrastructura care vor fi derulate anul acesta ar putea majora numarul angajatilor companiei cu circa 20-30%, fata de cei 1.400 de angajati care lucrau pentru Romstrade anul trecut.

2007, piatra de hotar a businessului Romstrade

Desi businessul Romstrade a fost inceput in 1994, afacerile au explodat abia in urma cu doi ani, cand la conducerea Ministerului Transporturilor a venit Ludovic Orban.

In mandatul actualului vicepresedinte PNL, Romstrade a castigat numeroase contracte de infrastructura, in timp ce operatiunile Blue Air la Aeroportul Baneasa s-au intensificat puternic.

Principalele contracte aflate in derulare ale Romstrade, pe langa reabilitarea drumului Transalpina, sunt largirea la patru benzi a unui tronson de 22 km din Centura Bucuresti Sud intre autostrazile A2 si A1 (realizat in joint-venture cu Euro Construct Trading '98 si Consitrans), reabilitarea DN66 Baru-Hateg, infrastructura stradala in comuna Voluntari si consolidarea si protectia versantilor pe DN7A pe o lungime de 23 de kilometri.

Romstrade a finalizat anul trecut centura ocolitoare a localitatii Adunatii Copaceni din judetul Giurgiu in lungime de 4,2 km. Contractul s-a ridicat la 7,92 mil. euro, din care 5,22 mil. au fost asigurati de Uniunea Europeana, prin finantare ISPA, diferenta fiind acoperita de la bugetul de stat. In plus, compania este implicata alaturi de firma Vectra Service in constructia centurii ocolitoare a judetului Timisoara.

Potrivit raportului companiei pe anul 2009, Romstrade a finalizat 500 de kilometri de drumuri, a reabilitat 400 de strazi, a turnat 1 milion de tone de asfalt si a reciclat alte 500.000 de metri cubi de asfalt. Compania detine patru baze de productie de asfalt si betoane si 162 de utilaje grele.

Toate operatiunile companiilor controlate de Nelu Iordache au fost reunite anul acesta intr-un holding, in care este inclusa, pe langa Romstrade si Blue Air, o ferma de pomi fructiferi si un business pe energie eoliana, al carui director de strategie este Gheorghe Racaru, fostul director al Blue Air.

Afaceri controlate de Nelu Iordache

Compania de constructii a omului de afaceri Nelu Iordache a trecut in 2009 de afaceri de circa 320 mil. euro, devenind cel mai mare constructor roman, cu o ascensiune extrem de puternica incepand din 2007. Constructorul, cu 1.400 de angajati, are in prezent in derulare lucrari de de infrastructura de peste 650 mil. euro, cel mai mare contract fiind reabilitarea drumului national 67 C (Bengesti - Sebes, cu o lungime de 148 km), cu o valoare totala de 385 mil. euro si termen de executie pana in 2010.

In 2005, Blue Air, cea mai mare companie aeriana privata romaneasca, deschidea piata aeriana low-cost cu zboruri catre Italia si Franta. Cinci ani mai tarziu compania low-cost a ajuns sa transporte 1,71 milioane de pasageri, in timp ce cifra de afaceri a fost de 140 de milioane de euro. Pentru acest an, Blue Air, care are 830 de angajati, estimeaza un trafic de 2,2 milioane de pasageri si o cifra de afaceri de 200 de milioane de euro. Mai mult de atat, compania cauta inca 200 de angajati.

Compania Andany Trading detine o ferma pomicola in Adunatii Copaceni situata pe o suprafata de 100 de hectare. Anul trecut, ferma a livrat peste 1.000 de tone de fructe catre retailerii Real si Carrefour sub brandul La Mosie. Reprezentantii companiei spuneau tot anul trecut ca in 2010 vor dubla productia de mere, pere si cirese, ceea ce va permite amortizarea a jumatate din investitia de peste sapte milioane de euro pe care a facut-o in ultimii cinci ani in dezvoltarea acestui proiect.

Nelu Iordache mai detine 90% din actiunile companiei de taxi aerian Direct Aero Services si a incheiat recent un contract de leasing cu firma Cessna Finance Export Corporation pentru achizitionarea unei aeronave Cessna cu patru locuri, valoarea acesteia ridicandu-se la peste 2,9 milioane de dolari, potrivit datelor publicate in Monitorul Oficial. Compania de aerotaxi opereaza din mai 2008 si are o flota care mai include si doua elicoptere si un alt avion de capacitate mica.

Managerii lui Iordache au trecut prin "Scoala" Blue Air

Adrian Ionascu, Director general al Blue Air, 54 de ani

Absolvent al Institutului Politehnic Bucuresti, Facultatea de Aviatie

Adrian Ionascu a fost numit anul trecut directorul general al Blue Air, cel mai mare operator aerian privat din Romania. Ionascu l-a inlocuit pe Gheorghe Racaru, care a preluat operatiunile de dezvoltare ale unui holding care va include toate businessurile omului de afaceri Nelu Iordache, cel care controleaza compania Blue Air. Ionascu a intrat in echipa Blue Air in octombrie 2007, dupa o experienta de peste zece ani in cadrul TAROM.

Florentina Ivan, Director marketing al Blue Air, 27 de ani

Absolvent al Academiei de Studii Economice - Facultatea de Finante, Asigurari, Banci si Burse de Valori

Florentina Ivan a schimbat imobiliarele cu piata aeriana si dupa circa patru ani petrecuti in cadrul companiei Anchor Group, de al carei nume se leaga Bucuresti Mall si Plaza Romania, a devenit marketing director la Blue Air. In cadrul Anchor Group a ocupat in perioada 2002-2004 pozitia de tenant relation officer, iar intre 2004 si februarie 2006 a fost customer relationship specialist. La Blue Air s-a imbarcat in februarie 2006 si a prins un ritm foarte mare de crestere al companiei.

Gheorghe Racaru, Director general - Holdingul lui Nelu Iordache, 62 ani

Absolvent al Scolii Superioare de Ofiteri de Aviatie Aurel Vlaicu /1970

Gheorghe Racaru a absolvit in 1994 cursul de Manageri pentru Aviatia de Transport in cadrul Institutul International pentru Pregatirea Managerilor in Aviatie la Montreal, iar in perioada 1997-2000 a fost director al companiei aeriene nationale TAROM. In perioada 2000-2001 a fost director al Companiilor Hoteliere Grand, societate care administreaza hotelul Marriott din Capitala, iar in urmatorii doi ani a fost director executiv al ONT Carpati. Din 2004 Gheorghe Racaru a condus cea mai mare companie low-cost de pe piata locala, Blue Air. De anul trecut Racaru va prelua operatiunile de dezvoltare ale unui holding care va include toate businessurile omului de afaceri Nelu Iordache.

Niciun comentariu: