joi, 26 noiembrie 2009

Vlad Cubreacov: Din nou despre podul de la Lipcani-Rădăuţi Prut

Din nou despre podul de la Lipcani-Rădăuţi Prut

Poduri peste Prut. Cine blochează, unde sunt banii primit de Romania?? Dan Culcer

Am plasat pe acest blog, la 23 octombrie 2008, un articol intitulat „Avem nevoie de poduri peste Prut”. De atunci şi până acum situaţia podului Lipcani-Rădăuţi Prut şi a punctului de trecere a frontierei în acest loc nu s-a schimbat. Revin la subiect, aducând în atenţie alte detalii legate de acesta.

Podul Lipcani-Rădăuţi Prut, distrus în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a fost reconstruit cu finanţare europeană, obţinută în baza unui protocol guvernamental dintre România şi Republica Moldova. Prin acel protocol guvernamental partea română s-a angajat să reabiliteze 1,3 kilometri de drum de pe teritoriul comunei Rădăuţi-Prut, din judeţul Botoşani, iar cea moldoveană să asfalteze aproximativ patru kilometri de drum în localitatea Lipcani din raionul Briceni. Deşi construcţia a fost finalizată la sfârşitul anului 2006, podul Lipcani-Rădăuţi Prut nu este funcţional, întrucât în această zonă nu există un punct vamal moldo-român. Astfel, investiţia pentru reconstrucţia podului, care a constituit aproximativ 11 milioane de euro, nu poate fi valorificată, dat fiind că nu există un acord între România şi Republica Moldova, care să permită deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei în această regiune.

Amintesc că Uniunea Europeană a finanţat lucrările de reconstrucţie a podului Lipcani-Rădăuţi Prut, prin intermediul programelor PHARE şi TACIS, alocând 3 milioane de Euro părţii române şi 8 milioane de Euro părţii moldovene.

Potrivit presei din România, demersurile autorităţilor judeţului Botoşani de a înfiinţa un punct vamal în imediata apropiere a acestui pod s-au soldat cu eşec, motivul invocat de Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră din România fiind lipsa unei baze legale pentru deschiderea de noi puncte de trecere vamală. Constatăm astfel că, la ora actuală, între România şi Republica Moldova nu există un instrument juridic care să confere cadrul necesar deschiderii unor noi puncte de frontieră. În raionul Briceni există mai multe puncte vamale de trecere spre Ucraina şi nici unul spre România. Deschiderea unui punct vamal pe podul Lipcani-Rădăuţi Prut ar permite circulaţia persoanelor şi a mărfurilor spre o nouă piaţă de desfacere şi ar favoriza dezvoltarea economică a raionului Briceni. În prezent, agenţii economici se confruntă cu o situaţie dificilă, întrucât cel mai apropiat punct vamal de trecere spre România, Costeşti-Stânca, se află la circa 120 de kilometri de oraşul Briceni.

Constat de asemenea că, pentru cei 684 de kilometri de frontieră cu România Republica Moldova are doar 7 puncte de trecere a frontierei comune, iar pentru cei 1222 de kilometri de frontieră cu Ucraina – 17 puncte, dintre care 8 în partea sudică (basarabeană), 4 în partea estică (transnistreană, pentru 453 de kilometri) şi 5 în partea nordică (basarabeană) a frontierei comune. Ceea ce înseamnă o medie de 97 de kilometri şi 714 de metri între punctele de trecere a frontierei moldo-române şi o medie de 71 de kilometri şi 882 de metri între punctele de trecere a frontierei moldo-ucrainene.

Dacă podul de la Lipcani-Rădăuţi Prut ar fi deschis, distanţa medie dintre punctele de trecere a frontierei moldo-române ar fi de 85 de kilometri şi 500 de metri.

În perioada interbelică pe râul Prut au existat 22 de poduri, ceea ce însemna o distanţă medie de 31 de kilometri şi 90 de metri, de trei ori mai puţin decât în prezent.

Sunt curios să văd dacă guvernul Emil Boc va avea în atenţie şi va soluţiona problema podului european de la Lipcani-Rădăuţi Prut.

Acest articol a fost scris pe marţi, decembrie 23rd, 2008 la 7:06 pm şi este înscris în Articole. Poti urmari orice raspuns la aceste articole prin intretinere RSS 2.0. You can leave a response, or trackback from your own site.
9 Răspunsuri la “Din nou despre podul de la Lipcani-Rădăuţi Prut”

1. eugenb spune:
ianuarie 26, 2009 la 7:28 pm

Dar de ce nu sunteti curios ce va face Conducerea de la Chisinau ? Doar va sunt mai aproape decat cei din Romania. Sau raspunsul il cunoasteti (adica NIMIC) si puneti intrebarea doar ca sa dati vina pe romani ? Nu credeti ca trebuie sa faceti mai mult in ce va priveste in Basarabia, ca nu prea se vede ca ati facut deocamdata ?

Intrebari … Intrebari … Intrebari …

Care asteapta niste raspunsuri cinstite, nu doar conform “ordinelor” care vin de la Voronin.

P.S.
Trebuie sa recunosc ca aceasta problema cu Podul dintre cele doua maluri ale Prutului nu o cunosteam, ca acuma ma intereseaza si ca va voi “bate la cap” in viitor pentru a afla ce ati facut ca sa fie rezolvata (favorabil).
2. Vlad Cubreacov spune:
ianuarie 27, 2009 la 8:35 am

Domnule Eugen,
Nu stiu daca ati fost vreodata la Lipcani si daca ati putut ajunge in preajma podului european finalizat in 2006. Eu am fost. Scriam in material ca ptrimtrun protocol guvernamental partea română (Bucurestiul) s-a angajat să reabiliteze 1,3 kilometri de drum de pe teritoriul comunei Rădăuţi-Prut, din judeţul Botoşani, iar cea moldoveană (Chisinaul) să asfalteze aproximativ patru kilometri de drum în localitatea Lipcani din raionul Briceni. Ei bine, cei 1,3 km de drum din partea judetului Botosani nu sunt astaltati pana astazi. Nu pot sa inteleg de ce. Dumneavoastra aveti o explicatie valabila pentru aceasta situatie?
Mergand la Lipcani, va veti putea convinge ca cei circa 4 km de drum din partea raionului Briceni au fost asfaltati cu fonduri alocate de guvernul Republicii Moldova. Vreau sa va reamintesc ca initiativa reconstruirii podului de la Lipcani-Radauti Prut apartine guvernului Republicii Moldova, care a si fost in acest caz principalul beneficiar financiar din partea UE.
Ma bucur ca am reusit sa va provoc interesul fata de chestiunea podurilor peste Prut.
3. Vlad Cubreacov spune:
februarie 19, 2009 la 6:47 pm

Astazi, 19 februarie, “Moldova suverana” publica o stire care m-a intristat:

“Bugetul Romaniei pentru 2009 nu prevede bani pentru constructia vamii Radauti-Prut

Parlamentul Romaniei a respins amendamentul senatorului roman de Botosani, Daniel Humelnicu, cu privire la alocarea din bugetul de stat pentru 2009 a 28,8 milioane lei romanesti pentru construirea vamii Radauti-Prut. „Amendamentul a fost respins dintr-un motiv simplu: lipsa banilor. Nu au fost bani suficienti la buget, tinind cont de criza financiara prin care trece acuma Romania”, a concretizat senatorul. Totodata, Daniel Humelnicu a afirmat ca exista sperante ca problema va fi rezolvata altfel. „Avem promisiuni de la Ministerul Administratiei si Internelor ca vom rezolva aceasta problema in cursul anului curent, dar nu intr-o prevedere bugetara directa, ci din resursele alocate acestui minister.”

Anterior, autoritatile locale din judetul Botosani au cerut guvernului de la Bucuresti urgentarea constructiei vamii de la Radauti-Prut, inaintind o adresa catre Guvernul Romaniei prin care solicitau acordarea cu prioritate a fondurilor necesare inceperii lucrarilor de constructie a vamii de la Radauti. Iar ministrul moldovean al Economiei, in urma unei discutii telefonice cu co-presedintele comisiei economice mixte moldo-romane, Constantin Nita, se arata optimist cu privire la constructia cit mai urgenta a obiectivului din partea romana a Prutului.

In acelasi context, senatorul Humelnicu a subliniat ca finisarea acestui post vamal este obligatorie si vitala pentru judetul Botosani. „Eu stiu ca Republica Moldova si-a respectat intelegerea, a construit vama, a facut o infrastructura moderna, asa ca urmeaza ca si Romania sa-si indeplineasca aceste obligatii”, a concluzionat oficialul.

Pentru reconstructia podului Lipcani – Radauti Prut, precum si constructia punctului de trecere, Uniunea Europeana a alocat 11 milioane de euro autoritatilor din Moldova si celor din Romania. Punctul de trecere Lipcani – Radauti Prut nu poate fi dat in exploatare pina cind partea romana nu-si va construi punctul vamal.”
4. Vlad Cubreacov spune:
februarie 19, 2009 la 6:59 pm

Pe de alta parte, potalul http://www.botosaninews.ro scrie tot astazi:
“Punctul de trecere a frontierei Radauti Prut-Lipcani nu poate fi infiintat

Punctul de control de trecere a frontierei de la Rădăuţi Prut-Lipcani nu poate fi infiinţat pină cind nu se va incheia un protocol intre Romania şi Republica Moldova. Prefectul Cristian Roman a declarat, miercuri, in cadrul unei conferinţe de presă, că in urma demersurilor făcute de Instituţia Prefectului privind infiinţarea unui punct de trecere a frontierei la Rădăuţi Prut-Lipcani, s-a primit un răspuns de la Ministerul Administraţiei şi Internelor, respectiv de la Inspectoratul Poliţiei de Frontieră, că intre Romania şi Republica Moldova nu există la ora actuală incheiat un cadru juridic necesar deschiderii de noi puncte de frontieră. “Am informat de această situaţie pe reprezentanţii Ministerului Afacerilor Externe. Din punctul nostru de vedere, al autorităţilor locale, am făcut toate demersurile necesare atit de la comuna respectivă, Consiliul Judeţean şi Prefectură, iar acum aşteptăm un răspuns. Există dorinţă şi voinţă aşteptăm să se creeze acest cadru juridic intre cele două state pentru deschiderea acestui punct de frontieră. Mă gindesc că nu o să fie probleme, mai ales că de partea cealaltă se construieşte vama, lucrarea este deosebită, este un proiect europeană. Este posibil să mai dureze un pic pină la infiinţarea acestuia”, a mai spus prefectul. Cristian Roman a declarat că această problemă ţine de competenţa miniştrilor de externe ale celor două ţări pentru a fi soluţionată. “Lucrarea de infrastructură pe partea noastră s-a terminat. Problema este la moldoveni”, a mai spus reprezentantul Guvernului in teritoriu”
5. Vlad Cubreacov spune:
februarie 19, 2009 la 7:05 pm

Acum exact zece zile, la 9 februarie, Monitorul de Botoşani scria:

“Finanţare solicitată pentru Vama Rădăuţi Prut

Consiliul Judeţean (CJ) a trimis Guvernului un nou proiect de hotărâre privind aprobarea de fonduri pentru construcţia punctului vamal de la Rădăuţi Prut. Autorităţile de la Botoşani solicită centrului 28,8 milioane de lei.

Nerealizarea acestor lucrări au făcut recent obiectul criticilor oficialilor din Republica Moldova.

Igor Dodon, prim-vicepremierul moldovean, a acuzat România săptămâna trecută că nu a finalizat lucrările pentru deschiderea postului vamal de la podul Rădăuţi Prut – Lipcani, deşi partea moldoveană a finalizat demult amenajarea punctului vamal.

De menţionat şi că UE ar putea imputa CJ Botoşani trei milioane de euro, bani încasaţi în anul 2000, prin programele PHARE şi TACIS pentru deschiderea unui punct vamal la Rădăuţi Prut – Lipcani. Proiectul a fost semnat pe baza unui protocol guvernamental între România şi Moldova care prevedea reconstrucţia podului Rădăuţi Prut – Lipcani, dărâmat în al Doilea Război Mondial. Construcţia podului a fost finalizată în 2006, însă acesta nu este funcţional pentru că partea română nu a construit punctul vamal, iar una din condiţiile pentru care UE acorda aceşti bani era tocmai construirea vămii.

-Nicolae COBZARIU”
6. Vlad Cubreacov spune:
februarie 19, 2009 la 7:08 pm

La 5 februarie portalul finantare.ro scria la acelasi subiect:

“Constructia Vamii Radauti Prut – Lipcani este estimata la 28,8 milioane de lei

Constructia Vamii Radauti Prut din judetul Botosani, care ar urma sa asigure legatura cu localitatea Lipcani (Republica Moldova), este estimata de autoritatile botosanene la 28,8 milioane de lei.

Presedintele Consiliului Judetean Botosani, Mihai Tabuleac, si prefectul Cristian Roman, au inaintat o adresa catre Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Finantelor Publice prin care solicita acordarea cu prioritate a fondurilor necesare inceperii lucrarilor de constructie a vamii de la Radauti Prut.

“Vama are o importanta nu doar judeteana, ci nationala si europeana. Noi facem tot ce tine de noi, insa fara bani de la bugetul de stat nu putem sa incepem lucrarile. Alta solutie nu este, decat aceea de a primi sprijin guvernamental”, a declarat Tabuleac.

Deschiderea punctului de trecere a frontierei Radauti Prut- Lipcani este solicitata cu insistenta si de autoritatile din Republica Moldova, in contextul in care pe malul moldovean al Prutului a fost construita in urma cu trei ani o vama moderna. Legatura intre cele doua localitati ar urma sa se faca pe un pod care a fost construit printr-un program finantat de Uniunea Europeana. Lucrarea a fost finalizata in 2005 si a costat peste trei milioane de euro.”
7. localnic din radauti prut spune:
martie 18, 2009 la 8:47 am

Domnilor acest punct vamal trebiua sa fie gata de acum 3 ani. El nu este dat in folosinta deoarece partea romana nu a construit vama. Cei 1,3 km de drum sunt construiti. Nu este finalizat fiindca nu sunt competente autoritatile care conduc judetul botosani. Cred ca asemenea autoritati vor deschide punctul vamal prin 2020………..
8. Wallah spune:
noiembrie 25, 2009 la 8:44 pm

Daca stau si ma gandesc bine ,odata deschis traficul prin acest punct de trecere de acest lucru ar profita si localitatile de pe traseele catre Botosani(prin Havarna sau Hudesti) inclusiv orasele Darabani si Dorohoi.Cred ca nu exista suficienta vointa…
9. Vlad Cubreacov spune:
noiembrie 25, 2009 la 10:00 pm

Aveti perfecta dreptate. Ma bucur ca va preocupa un asemenea subiect. S-auzim numai de bine!

Niciun comentariu: