Vă rog să citiți acest text selectat de mine, în speranța că vă poate interesa. Cu prietenie, Dan Culcer
Mihai Ungheanu, UNIUNEA SCRIITORILOR - MOŞTENITOAREA „CUVÂNTULUI LIBER”
Extras din Holocuastul culturii romîne. Partea a II-a
O
istorie a „holocaustului culturii române” nu poate ocoli
participarea Uniunii Scriitorilor din România la demolarea
vechilor tradiţii literare româneşti şi a valorilor ei
anterioare. Evident, este vorba, în primul rând, de conducerea
acestei uniuni de creaţie şi de privilegiaţii ei. Implicarea
Uniunii Scriitorilor în acţiunea de restituire a operei
eminesciene a fost ca şi nulă, deşi o mare parte a veniturilor
acestei uniuni de creaţie s-a constituit din reeditarea scrierilor
poetului. Pe data de 15 ianuarie 1992, nimeni altul decât
preşedintele de onoare al Uniunii Scriitorilor, Ştefan Augustin
Doinaş, i-a aplicat inegalabilului poet eticheta de „reacţionar”,
tot aşa cum o făceau şi comisarii literari ai comunismului român.
Legenda
că Uniunea Scriitorilor din Bucureşti ar fi o organizaţie
scriitoricească, care s-a distins prin poziţia sa repetat şi
subliniat anticomunistă, a fost instalată şi
întreţinută în multe capete din România şi de peste hotare, de
„Europa Liberă”. În realitate a fost înfiinţată de
oamenii Moscovei şi a făcut politică kominternistă: „Vinovaţi
la noi de extremism antiromânesc şi antiuman n-au fost militanţii
dreptei ci colaboratorii «Cuvântului liber» şi membrii partidului
comunist. Acolo era de căutat şi este încă rădăcina
răului, nu în reacţiunea pe care răul, în mod normal,
psihosomatic, a produs-o” (“Cotidianul”, supliment cultural, 9
decembrie 1991). Această declaraţie a lui Vintilă Horia pune
degetul pe una din marile răni ale culturii şi literaturii române,
reperată, dar încă neexplicată.
Istoria
Uniunii Scriitorilor este, în primul rând, istoria luptei fără
scrupule a unei grupări kominterniste (activişti şi literaţi),
pentru păstrarea monopolului de tip comunist în literatura română,
fie de monopol ideologic, fie de control al pârghiilor vieţii
literare sau al mijloacelor financiare. Scopul principal era
îndepărtarea oricui ar fi putut incomoda în vreun fel
planul de lucru al demolării valorilor româneşti. Că lucrurile
n-au stat întotdeauna astfel se înţelege, dar faptul nu se
datorează conducerilor instalate de partidul comunist (sau cu
ajutorul acestuia) la cârma Uniunii Scriitorilor, ci scriitorilor cu
vocaţia independenţei profesionale. Colaboratorii „Cuvântului
liber”, la care se referă Vintilă Horia, cei stipendiaţi cu
banii „ajutorului roşu”, sunt cei care au ocupat posturile de
conducere ale Uniunii Scriitorilor, de la înfiinţarea acesteia până
în 1989. Colegi ai lor au ocupat funcţii de decizie politică în
cercul cel mai înalt şi mai exclusiv al partidului, la nivel de
secretari sau de birou executiv. Uniunea Scriitorilor a fost condusă,
de fapt, de oamenii „Cuvântului liber”, care i-au imprimat
directiva Moscovei, internaţionalistă şi antiromânească, de care
nu a scăpat nici după 1989. Secţia cea mai puternică a acestei
uniuni a fost lungă vreme secţia de critică a Asociaţiei
Scriitorilor din Bucureşti, alcătuită, în mare parte, din
alogeni, cu roluri de directori de conştiinţă nu numai în
revistele literare, ci şi în cele ale partidului comunist şi în
universităţile româneşti. Firul roşu al acestei supremaţii
ideologice ni-l oferă prezenţa necurmată a lui Ov. S.
Crohmălniceanu în toate birourile de conducere ale uniunii.
Teroarea împotriva scriitorilor români de orientare naţională,
mari sau mici, începe încă din toamna lui 1944 şi culminează cu
anul 1948, când se înfiinţează Uniunea Scriitorilor. Ea va fi
renăscută după 1980 şi relansată agresiv după 1989. În toamna
lui 1944, Uniunea Scriitorilor este constrânsă să-şi aleagă un
alt preşedinte, Victor Eftimiu, şi dă un comunicat ameninţător
la adresa tuturor scriitorilor care au sprijinit războiul
antisovietic, războiul anticomunist. Este fatal ca unii
scriitori să nu se mai întoarcă în ţară, cum au făcut Aron
Cotruş, Mircea Eliade, Vintilă Horia, după cum este la fel de
firesc ca alţii să se ascundă pe unde pot, cazul Nichifor Crainic,
alţii să fie reduşi la tăcere, Vasile Voiculescu, alţii demişi
sau arestaţi. Chiar la începutul lui 1948, înainte de înfiinţarea
Uniunii Scriitorilor, ziarul „Scânteia”, de o criminală
agresivitate faţă de valorile societăţii româneşti rosteşte o
sentinţă de „moarte civilă” la adresa lui Tudor Arghezi, care
este scos, astfel, din circuitul public şi profesional. În acest
climat, pe un teren curăţat de autorităţi şi prestigii
constituite, se înfiinţează Uniunea Scriitorilor, ca
organ îndrumat şi controlat direct de partid. Tot în 1948, se
înfiinţează Fondul literar menit să finanţeze acest proiect
de construire a unei literaturi comuniste ruptă de tradiţiile
româneşti. Lupta pentru controlul şi distribuirea acestor surse
financiare, ca şi a altor facilităţi, a degradat
permanent viaţa Uniunii Scriitorilor. Între 1948 şi 1968,
conducerile fiind numite, luptele intestine s-au dus, mai ales, la
vârf. Între 1968 şi 1990, relativa democratizare a U. S. a dus la
extinderea numărului celor antrenaţi în aceste bătălii,
încurajate de factorul politic, care prefera divizarea scriitorilor
într-o luptă de interese mărunte şi nu într-o luptă de idei.
Echipa kominternistă de la „Cuvântul liber” şi-a trimis, după
război, în aparatul politic şi propagandistic, următorii oameni:
Leonte Răutu, Ştefan Voicu, Gheorghe Rădulescu, Nicolae Moraru
(tot aici trebuie introdus Walter Roman), iar în câmpul literelor
şi publicisticii româneşti (mai ales în conducerea Uniunii
Scriitorilor) pe Eugen Jebeleanu, Geo Bogza, Miron Radu
Paraschivescu, Radu Popescu, George Macovescu, George Ivaşcu. Când
primii conduceau secţia de presă şi propagandă a partidului,
cei din rândul al doilea acţionau în conducerea U. S., în presa
literară şi politică, la universitate. Nucleul de la „Cuvântul
liber” s-a îmbogăţit, trecând, după război, la revistele
„Viaţa Românească”, „Revista literară”, „Orizonturi”,
„Contemporanul”, cu aderenţi de aceeaşi factură: Ov. S.
Crohmălniceanu, Dan Deşliu, Maria Banuş, Nina Cassian, Ion
Vitner, A. Toma, S. Bratu, Silvian Iosifescu. În timp ce marile
figuri literare româneşti erau condamnate fie la „moarte
civilă”, fie la închisoare, fie la o degradare profesională şi
publică umilitoare, acest nucleu şi acoliţii lui tipăreau cărţile
comandate de partid (“În satul lui Sahia”, „Lazăr de la
Rusca”, „Silvester Andrei salvează abatajul”. „}ie-ţi
vorbesc, Americă!” etc.), primeau substanţiale premii de stat,
ocupau fotoliile academice, călătoreau peste hotare în numele
scriitorimii române, dispuneau cu alte cuvinte, de toate beneficiile
pe care le puteau oferi Fondul literar şi partidul comunist. A fost
o epocă literară sinistră, pe care revista „Flacăra”, urmată
după desfiinţare de „Gazeta literară”, a făcut-o şi mai
sinistră.
O
zvârcolire foarte semnificativă împotriva dictatului ideologic al
unei critici literare, confiscată de un grup dictatorial în egală
măsură de partid şi de gaşcă, se produce la Congresul
scriitorilor din 1956, când Zaharia Stancu, Petru Dumitriu, Eusebiu
Camilar, G. Călinescu, încearcă o emancipare de sub dictatul
ideologic, fiind acuzaţi de inferioritate politică marxistă (lucru
foarte periculos atunci), de către Ov. S. Crohmălniceanu şi Nina
Cassian, comisarii ideologici ai momentului. Între cuvântările
acestui dramatic congres se află şi prima persiflare a poeziei
oficiale de comandă (Eugen Jebeleanu, Dan Deşliu), făcută de A.
E. Baconsky, ceea ce întăreşte imaginea unei lupte de idei,
antioficioasă. Şi, pentru că literatura are nevoie şi de
scriitori, nu numai de îndrumătorii secţiei de critică ai U. S.,
era nevoie de o publicaţie strict literară, care a fost, în 1958,
revista „Luceafărul”. Simpla ei apariţie spărgea
monopolul directorilor de ideologie comunistă ai
literaturii române, fapt pentru care „Luceafărul” a fost
etichetată drept o revistă mioritică, legionară, fascistă,
antisemită, înainte de apariţie, iar unul din viitorii ei
conducători arestat (Aurel Martin). Revista „Luceafărul” a
rămas pentru oculta „Cuvântului liber”, care
monopolizase literatura română după război, o revistă
indezirabilă, tocmai datorită caracterului
autentic literar şi românesc al literaturii pe care a tipărit-o şi
a scriitorilor pe care i-a lansat prin cenaclul „Nicolae Labiş“.
Prin paginile revistei şi prin cenaclu au trecut scriitori, care fac
astăzi mândria literaturii române. Comisarii ideologici ai
literaturii române au înghiţit greu acest fenomen pe care nu l-au
putut domina, făcând din controlul asupra revistei „Luceafărul”,
scăpată de sub tutela directivei de la „Cuvântul liber”,
raţiunea lor de a fi până în 1990. A fost, în pofida
imposibilităţii unei polemici de idei explicite, disputa
dintre directiva kominternistă postbelică şi încercarea
literaturii române de a-şi păstra sau reface un profil propriu.
Întreaga echipă kominternistă de la „Cuvântul liber” (din
Comitetul Central al P.C.R. Şi din biroul U.S.) şi-a făcut din
decapitarea revistei „Luceafărul” şi scoaterea lui Eugen
Barbu, redactorul ei şef, din republica literelor de comandă, un
obiectiv strategic principal. Manipulând o parte a scriitorilor
tineri - pentru credibilitate! - operaţia a reuşit în 1968, când
formaţia literar-politică al cărei lider era Leonte Răutu,
secretar cu propaganda al C. C., reuşeşte să-l îndepărteze
pe Eugen Barbu de la conducerea „Luceafărului”. Era în primul
rând o victorie a decedatului „Cuvânt liber” comunist, în care
Eugen Jebeleanu tipărise în 1936 un laudativ articol despre
ucenicul Nicolae Ceauşescu. Paradoxul este că, în plin moment
de liberalizare şi de renăscânde idealuri naţionale, în 1968,
facţiunea kominternistă din partidul comunist, colegiul ei vizibil
şi invizibil, au reuşit gâtuirea celei mai dinamice şi
reprezentative reviste literare din acel moment. În climatul de
relativă libertate creat în 1968, Zaharia Stancu, preşedintele U.
S., obţine aprobarea de a ţine nu un congres al scriitorilor, ci o
Adunare Generală. Scopul personal era de a reuşi realegerea sa
(motiv pentru care a deschis porţile uniunii pentru partizanii săi,
bătrâni şi tineri). Scopul ocultei care-l dăduse jos pe Eugen
Barbu de la „Luceafărul” era de a-l elimina pe Eugen Barbu şi
din conducerea U. S., prin alegeri, ceea ce ar fi confirmat
oficialităţilor îndreptăţirea descăunării. Echipa „Cuvântului
liber” era în plină operaţie de purificare a instituţiei
literare pe care o construise în propriul său profit. Ambele
operaţii au reuşit, atât realegerea lui Zaharia Stancu, cât şi
eliminarea lui Eugen Barbu. Uniunea Scriitorilor a fost condamnată
de aici înainte la o existenţă pur electorală, dominată de
interese extraliterare. Căderea lui Eugen Barbu în alegerile din
1968, a fost rezultatul unui rapt. Aşa se face că într-un moment
atât de plin de iluzii şi de speranţe, ca acela din 1968, echipa
de intelectuali kominternişti din C.C. şi din
conducerea U. S., a determinat un curs potrivnic
vieţii literare. Leonte Răutu a fost, de altfel, şi
inspiratorul decapitării revistei „Amfiteatru”, ziarului
„Scânteia tineretului”, şi a Editurii pentru literatură, ai
căror conducători (Ion Băieşu, Nicolae Dragoş, Ion Bănuţă)
sunt destituiţi, pentru liberalism. Discursul lui Nicolae Ceauşescu
din Piaţa Palatului, 1968 era folosit ca simplu paravan pentru
destituiri culturale brutale. După holocaustul anilor '50,
literatura română era, pentru a doua oară, în chiar anul de
graţie 1968, jugulată.
Uniunea
Scriitorilor se repolitizează sub mâna vechilor comisari
ideologici. Apar, de aceea, însă mari nemulţumiri,
gesturi de respingere, rezistenţe şi chiar gesturi de dizidenţă,
primele şi singurele autentice. Aşa se face că Dumitru }epeneag,
Paul Goma, Nicolae Breban devin persoane indezirabile pentru
partidul comunist, care le pregăteşte excomunicarea, în
complicitate cu conducerea U.S. Anul 1972 a fost fatal pentru
viaţa literară românească. Partidul comunist nu-i doreşte
pe Goma, pe }epeneag, pe Breban la tribuna Adunării Generale a
scriitorilor! Rezultatul este că s-a căzut la un compromis cu
reprezentanţii U. S. pentru ca aceştia să renunţe la ideea
Adunării Generale şi să convoace o conferinţă cu delegaţi,
care să garanteze absenţa tuturor scriitorilor indezirabili de la
conferinţă. Conducerea U. S. a acceptat cinica propunere
realizând, de fapt, un troc: în schimbul eliminării prin fraudă a
celor trei indezirabili, gruparea „Cuvântului liber” de la U. S.
putea să-şi elimine şi ea adversarii direcţi. Frauda s-a operat
în alegeri şi cele două părţi au fost satisfăcute: lui Goma,
}epeneag, Breban li s-a barat accesul la tribuna scriitoricească,
dar de acelaşi baraj ilicit s-au lovit şi adversarii kominternului
literar. S-a găsit chiar un girant moral (C. Chiriţă), care a
declarat în „Scânteia” că alegerile au fost inspirate şi
corecte şi că n-au lăsat pe dinafară nici un scriitor de valoare!
Era un neadevăr sfruntat, pentru susţinerea căruia C. Chiriţă a
fost gratificat, după oportunistele declaraţii, cu
funcţia de secretar general al U. S., funcţie fără precedent până
atunci. Aşa s-a operat prima mare scindare a scriitorimii române.
Datorită ei, o bună parte a acesteia (Eugen Barbu, A. Păunescu,
Ion Lăncrănjan etc.) n-a mai avut acces la o tribună
scriitoricească din 1972 până `n 1989. Frauda electorală devenise
o metodă în viaţa U. S., sub ochii complici ai secţiei de
presă a partidului. În loc să fie scoasă de sub incidenţa
factorului politic, U. S. a fost expusă acestuia: George Macovescu,
ministru de externe, vechi colaborator al „Cuvântului liber”,
devine vicepreşedinte al U. S. şi preşedinte al Asociaţiei
bucureştene de scriitori, în timp ce G. Ivaşcu trece director la
„România literară”. Fosta echipă de ilegalişti de la
„Cuvântul liber” se masează în conducerea U. S. pentru un
viitor asalt politic. Ea câştigă pe aceeaşi cale, sub privirea
complice a unor factori de partid, alegerile Conferinţei
scriitorilor din 1977, când George Macovescu devine preşedinte.
Uniunea Scriitorilor, are pentru prima dată un preşedinte provenind
de la „Cuvântul liber”. Literatura română, viaţa
literară, Uniunea Scriitorilor devin poligonul politic al
fostei formaţii promoscovite de la „Cuvântul
liber”. La o plenară a partidului (1977) este executat, ca în
vremurile negrului dogmatism, romanul „Bunavestire” de Nicolae
Breban, pentru ca, în anul 1979, să fie descalificat profesional
Eugen Barbu. În birou şi Consiliu se mai aflau Geo Bogza, Eugen
Jebeleanu, Radu Popescu, Dan Deşliu, Maria Banuş, Crohmălniceanu,
iar la „România literară” G. Ivaşcu. În acelaşi timp,
organul teoretic al C. C., „Era socialistă”, era condus de
Ştefan Voicu, „Editura Politică” de Walter Roman, trustul
publicaţiilor pentru străinătate de Nicolae Moraru. În aparatul
superior de partid se aflau Leonte Răutu, Petre Lupu, Gogu
Rădulescu, Mihai Florescu, Ghizela Vass. Scopul acestei grupări era
însă strict politic: eliminarea din C. C. a lui Eugen Barbu.
Ostilitatea activă cu care aceşti urmaşi ai „Cuvântului liber”
au tratat marele exil literar românesc, ca agent dinamic al
scindării forţelor creatoare, caracterizează de la un cap la altul
existenţa nucleului kominternist care a monopolizat viaţa literară.
Viaţa
literară se convulsionează, se precipită. În scopul de a feri pe
viitor Uniunea Scriitorilor de aceste convulsii politice
distrugătoare pentru literatura română, mai mulţi scriitori au,
în 1980, o audienţă colectivă la Nicolae Ceauşescu unde cer
eliminarea manevrelor electorale din viaţa literară, pledând
pentru o Adunare Generală a Scriitorilor. O Adunare Generală
a Scriitorilor însemna garanţia eliminării minorităţii
kominterniste din conducerea U. S. Un alt grup de scriitori, introdus
ca factor de presiune, la începutul lui 1981, la
acelaşi Ceauşescu, reuşeşte să răstoarne acest rezultat:
Adunarea Generală este transformată din nou în Conferinţă,
ceea ce a însemnat, de fapt, garantarea prin complicitatea
constituită cu factorul politic a aceleiaşi conduceri U. S.
Mai ales esenţa acestei chestiuni o ocolesc sau o deformează
cei care vorbesc despre audienţa din 1980, evitând s-o pomenească
pe cea din 1981. O Adunare Generală a Scriitorilor ar fi normalizat
viaţa literară, constituind sfârşitul unei dominaţii literare
întemeiată pe „Cuvântul liber” şi pe un articol scris de
Eugen Jebeleanu despre ucenicul Ceauşescu. Dar cum
Adunarea Generală însemna moartea acestui grup abuziv şi
nociv, s-a făcut totul împotriva ei. Aşa că la Adunarea
Generală a Scriitorilor pe oraşul Bucureşti (1981), când
scriitorii au votat în unanimitate pentru Adunarea Generală,
George Macovescu şi Dumitru Necşoiu (reprezentantul
municipiului de partid Bucureşti) au refuzat să comunice
oficialităţilor rezultatul votului, sfidând voinţa
majorităţii. Conferinţa pe ţară care a urmat a fost
dezastruoasă pentru falsificatorii voinţei scriitorimii:
delegaţii aleşi pe sprânceană n-au fost în stare să decidă
decât 40 de membri ai Consiliului, din 90. Se
confirma astfel necesitatea unei Adunări Generale. În
asemenea cazuri se votează din nou, sau se anulează
alegerile. Vinovaţii de acest eşec au găsit însă soluţia
nelegitimă de a introduce în Consiliu persoane care nu
întruniseră numărul statutar de voturi. Consiliul U. S. din 1981
este un Consiliu fără legitimitate statutară, miluit de Ceauşescu,
dar cei numiţi de el au primit, din nou, fără scrupul, din mâinile
puterii oficiale, girul de a dirija şi exploata U. S. aşa cum o
doreau.
Fondul
real al legendei U.S. `l dă complicitatea conducerii ei cu
conducerea de partid. Cei care au pledat pentru o
Adunare Generală au fost prezentaţi apoi drept răi
colegi care vor să desfiinţeze U.S. În şedinţele de Consiliu
s-a făcut totul pentru ca ei să fie marginalizaţi sau destituiţi
şi să li se răpească orice drept de viaţă literară. (O
stenogramă tipărită de „România Mare” a înfăţişat tipul
de denunţ politic pe care-l foloseau în consiliul U.S., la adresa
colegilor lor, cei care ulterior au ţinut să se intituleze
dizidenţi.) Fondurile au fost mânuite în interesul exclusiv al
grupării aflate la comandă, sub formă de ajutoare, împrumuturi,
plecări peste hotare (de preferinţă Occidentul), premii
literare. Acestea se dădeau prin rotaţie: cine lua premiu anul
acesta, prezida anul următor şi dădea celui care-l miluise şi aşa
mai departe. S-au făcut călătorii particulare peste hotare din
banii tuturor scriitorilor, în timp ce unii membri ai U.S. se
zbăteau în mari dificultăţi financiare. S-a obţinut şi
performanţa, demnă de Ilf şi Petrov, ca o întreagă redacţie de
revistă, „Secolul 20”, să primească salarii ani de zile fără
să-şi scoată publicaţia pentru care era plătită. În plus
această fraudă a fost împopoţonată cu titlul de opoziţie
anticomunistă! Valoarea împrumuturilor acordate unor
scriitori se poate evalua şi după faptul că mai mulţi dintre cei
expatriaţi (Ion Caraion, Dan Cristea, Dorin Tudoran, Ion Negoiţescu,
Ben Corlaciu etc.) au lăsat în urmă datorii, fiecare, de sute de
mii de lei. Aceşti bani nu vor mai fi recuperaţi
niciodată, ca şi alţii care au fost cheltuiţi în neştire după
1990. Cererea lui Adrian Marino (“Jurnalul literar”, 1990) de a
se tipări în presă lista celor care au cheltuit şi risipit banii
Uniunii Scriitorilor îşi avea temeiul ei. Falimentul
postdecembrist al U. S., care este şi falimentul dizidenţei române,
a fost recunoscut şi într-o şedinţă de consiliu, unde aproape
toţi vorbitorii au cerut demisia lui Mircea Dinescu,
considerat vinovat pentru dezastrul în care se află,
organizatoric, financiar, publicistic, profesional moral fosta Uniune
a Scriitorilor. Legenda se spulberă de la sine.
Ce
se mai poate spune despre o Uniune a Scriitorilor din România al
cărui preşedinte de oroare îl taxează în faţa a milioane de
telespectatori pe Eminescu, Poetul Naţional, drept „reacţionar”,
ca în cele mai bune vremuri ale kominternului? Ca orice prăsilă
kominternistă, dizidenţa română, care a jurat pe Gogu Rădulescu,
cepexistul, este fundamental antieminesciană. Istoria Uniunii
Scriitorilor rămâne datorită nucleului kominternist, activ şi
lucrativ, unul din cele mai triste capitole ale ocupaţiei comuniste,
întârziate în România şi după 1989, şi ale holocaustului
culturii române.
Fenomenul
rezistenţei literare româneşti postbelice, care există şi merită
a i se scrie istoria s-a desfăşurat adesea în afara Uniunii
Scriitorilor şi, de multe ori, în conflict cu Uniunea Scriitorilor.
O uniune de scriitori români care se legitimează prin
atacuri la Eminescu se defineşte singură ca drept un fenomen
ilegitim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu