marți, 22 decembrie 2015

Liviu Vălenaș propune Circuitul vârfului Toroioaga, 1930 m

Creasta Toroioagai cu Varful Toroioaga la dreapta, 1930 m.

Vedere spre Valea Secu, in fundal creasta Toroioagai.

​Circuitul vârfului Toroioaga, 1930 m

Traseul este un "clasic" al Muntilor Maramuresului, care nu trebuia in niciun caz ratat! Varful Toroiaga, care atinge aproape 2000 m, prezinta un relief surprinzator de alpin, cu o creasta foarte ingusta, unica in Muntii Maramuresului. Poienile si pasunile de la poalele varfului si de pe creasta prezinta cele mai frumoase flori, din luna mai pana in septembrie. Tura permite si cunoasterea unor obiective arheologice interesante: transee si un punct de comanda pe Varful Toroioaga, din Primul Razboi Mondial si vestigiile relativ recente ale unui mare combinat minier, inchis definitiv in anul 2000.

Punct de plecare: Pensiunea "Laura" (str. Independentei, nr. 139, Baia Borsa, Tel: 0742 699 553, E-mail: dutudutuu@yahoo.com /pensiunea.laura@yahoo.ro) din Baia Borsa. Baia Borsa este accesibila usor din centrul orașului Borsa, microbuze din doua in doua ore.
Diferenta de nivel: 1200 m la urcare, 1200 m la coborare.
Dificultate: Traseu dificil, lung, cu o mare diferenta de nivel. In prima parte tura necesita si un bun simt de orientare si este complet lipsita de resurse de apa. Total contraindicat pe timp nefavorabil!
Durata: Minimum 8 ore.
Cel mai bun anotimp: Iulie-Octombrie
Aprovizionare: Fara.

Varianta: Traseul poate fi abordat direct din centrul Baii Borsa, de la capatul liniei de microbuze. De aici se urca la stanga pe langa cimitirul localitatii pe un drum de caruta. Inainte de prima casa se coteste la dreapta, sarind peste doua garduri de lemn. Fie ca se urmeaza creasta in continuare, fie ca se urmeaza o poteca suspendata in versantul impadurit, se ajunge la o sa, marginita de cateva sure de lemn. De aici se continua inainte in urcus continuu pe un drum larg si dupa cateva serpentine, langa o paiana plina de flori, cu alte doua sure de lemn la stanga, se intersecteaza poteca care vine de la pensiunea "Laura". Daca se urmeaza aceasta varianta, trebuie sa mai adaugam la durata traseului inca 45 de minute.
Marcaj: Marcat partial in partea a doua a traseului cu triunghi rosu.

De la pensiunea "Laura", 840 m alt., se merge amonte pe Valea Secu, pe o sosea neasfaltata. Dupa cateva sute de metri si dupa ce trecem de un mic pod, urcam la stanga in versantul impadurit pe o poteca bine conturata, care ne scoate in cateva minute la Paraul Murgu, pe care-l traversam pe un baraj de piatra. Continuam la stanga pe aceasi poteca clara, in serpentine stranse, trecand si pe sub o linie de inalta tensiune. Drumul ajunge intr-o poiana marginita de doua sure de lemn, din care una aproape putrezita, la altitudinea de 1090 m. De aici, in urcus moderat, ajungem la larga alee, 1240 m alt., care vine din centrul Baii Borsa, unde se sfarseste si varianta descrisa la inceput. Din acest punct avem o prima perspectiva asupra masivului vecin, Muntii Rodnei, cu impresionantul perete aproape vertical al Varfului Pietrosul, 2303 m.

Tura continua la dreapta, pe aceasi alee mărginită de garduri de lemn, si reintra in pădurea de molid si dupa ce trecem pe langa o casă de cărămidă in ruina ieșim printr-o alta serpentina în gol alpin, într-o poiana orizontala, 1510 m alt. De aici se urca in panta accentuata printre ienuperi si atingem un prim varf, la 1810 m. Poteca, foarte ingusta, tot timpul printre ienuperi, urca si coboară varfuri si sei secundare. Un urcus mai abrupt ne scoate pe creasta principala a Toroioagei, la altitudinea de 1902 m. In cateva minute, urmand creasta la stânga se ajunge pe Varful Toroioaga, 1930, al treilea varf ca inaltime din Muntii Maramureșului. De aici avem o perspectiva vasta asupra intregii grupe nordice Carpatilor Orientali, până in Ucraina.

Revenim inapoi la saua de la cota de 1902 m si continuam inainte pe o creasta ingusta, cu aspect surprinzator de alpin la un munte sub 2000 m altitudine si inaintea unei coboras aproape vertical trebuie sa fim atenti la faptul ca poteca nu mai urmeaza creasta, ci continua la dreapta, in versantul sudic al crestei. Dupa un parcurs descendent moderat interceptam o frumoasa alee orizontala care ne conduce la o sa, cu un lac nival, la 1660 m alt., unde exista un refugiu de lemn, in prezent folosit numai de cai, care pe toata perioada verii traiesc liberi la munte.

Din șaua cu refugiu coboram la dreapta pe un drum de tractor, marcat rar cu triunghi rosu, care nu ne va fi de niciun folos. La prima intersectie urmam la stanga un drum carosabil, avand la dreapta-jos gigantica cladire a fostului combinat minier, in prezent abandonata, odata cu inchiderea lucrarilor miniere acum mai bine de un deceniu - un vestigiu de arheologie industriala. Din acest punct se poata cobori extrem de abrupt pe halda de steril (risc major de alunecare severa) direct in Valea Secu si astfel, numai intr-o ora, se revine la punctul de plecare. Recomandam insa continuarea pe soseaua betonata (in prezent lasata in parasire), cu unele portiuni pline cu stanci prabusite si dupa 12 km traversam pe un pod Valea Secu si ajungem astfel la pensiunea "Laura". Atentie: pe ultimii 13 km apar niste parauri, insa toate au apa poluata de la fostele lucrari miniere.

Text si fotografii: LIVIU VALENAS, 2015

​Cladirea abandonata a fostului combinat minier Baia Borșa de la izvoarele Văii Secu.