Nu discut acum realitatea masacrului de la Odessa, nici numărul victimelor, nici dacă victimele au fost mai ales evrei, nici raportul dintre populația Odessei în octombrie 1941 și numărul victimelor anunțate în diversele studii istorice, manuale, texte de propagandă sau intervenții ziaristice, nici, mai ales, îndreptățirea pedepsirii unei populații civile pentru faptele unor militari sau ale unor partizani sovietici.
Am cîteva profunde nedumeriri, care se adresează atât oficialilor cât și neoficialilor, birocraților, liberalilor, naționaliștilor, vetriștilor români, peremiștilor, militarilor din conducerea armatei române, propagandiștilor de toate culorile, evreilor și neevreilor :
1. De ce au fost lăsați să treacă alți două zeci de ani de când, cel puțin teoretic nimic nu ne împiedica să aflăm adevărul, ani lăsați să treacă de istoricii români, de patrioții români, de naționaliștii români, dar și de activiștii evrei de la Institutul Wiesel, fără a se face demersurile necesare pentru adunarea mărturiilor de istorie orală, deși acum două decenii mai trăiau destui martori. Unde sunt cercetările din arhivele sovietice? Dar cele din arhivele române, germane? Existaseră motive pragmatice și militare pentru represiune sau este vorba de o reacție excesivă și complet disproporționată cu pericolul? Care erau practicile altor țări în aceiași perioadă, pentru situații similare? De pildă, există vreo diferență între Katyn, Baby Iar și Odessa? Această diferență are vreun sens să fie evocată? De ce s-a așteptat atâta?
2. De ce cineastul care atacă o asemenea temă sensibilă nu a făcut efortul de a se documenta temeinic la nivel istoric. În mod vizibil Iepan nu are cunoștințe elementare despre epocă, devreme ce declară prostii, ca aceea de mai jos privind inexistența lagărelor naziste înainte de 1941. Singura lui scuză este faptul că s-ar putea ca prostia să fi ieșit din pana ziariștilor, nu din gura lui.
«Regizorul a spus că a descoperit, în urma documentării, (ce documentare !) că Antonescu a avut o politică împotriva evreilor mai puternică decât cea din Germania de atunci. « În 1941, nu existau lagăre de concentrare naziste, dar, la acea vreme, Antonescu ucisese mii şi mii de oameni."
Deformarea și dezinformarea lucrează împreună.
Iată o listă cu lagăre de concentrare de diverse tipuri, inclusiv de exterminare, înființate în Europa în aceiași perioadă, primele lagăre naziste datând din 1936. Erau la modă. Ca să nu mai amintim de sistemul Gulag, precursor și model fără concurență. Antonescu nu a înființat lagăre de concentrare ci a ordonat deportarea unor evrei în Transnistria, unde au fost încartiruiți în sate părăsite de populația autohtonă. E adevărat că deportarea a produs victime, fiindcă condițiile de transport erau extrem de dificile iar terenul pentru colonizarea deportaților nu era pregătit, bolile endemice de război, tifosul exantematic de pildă, aveau focare tradiționale în zonă, dificultățile de aprovizionare civilă și militară erau extreme prin mișcarea continuă a frontului și prin climă.
Firește, datarea aiuristică asta nu e o scuză pentru eventualele crime de război ordonate de Mareșalul Antonescu. Dar afirmația lui Iepan este o probă de aproximare incultă sau orientată. Se adresează unor tineri care nu știu istorie sau au început să o știe doar pe cea care li se servește din manualele specifice produse de firmele de neo-propagandă.
«Iepan povesteşte în acelaşi interviu că în cărţile de istorie româneşti tinerii puteau citi că, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, românii "au salvat mulţi evrei".
Așa cum este formulată fraza, reiese că nu prea crede așa ceva. Deci nu știe.
«Azi, nimeni nu acceptă că România a fost o ţară fascistă. Niciun istoric nu doreşte să facă ceva împotriva status quo-ului».
România nu a fost niciodată «o țară fascistă». În general, expresia nu corespunde regimurilor dintre 1938 și 1944. Un regim legionar, național-creștin. O dictatură militară, da. În condiții de război, într-o țară feliată, agresată de unul din vecinii săi, amenințată de altul și șantajată de două mari puteri ale epocii, Germania și Italia.
Iepan mai spune în interviu că, în general, naţiunile mici "au tendinţa de a şterge şi de a reconstrui istoria". "Nimeni nu a făcut un documentar bun despre victimele românilor, ungurilor sau croaţilor". Aici sunt cu totul de acord. Doar că sper să nu facă el seria ce lipsește, căci va fi un dezastru de aproximații. Doar martorii îl mai pot salva, aceștia cel puțin știu istorie chiar dacă o vor drege pe gustul fiecăruia.
De aproximațiile lui Iepan sunt responsabili și iluștri redactori și consilieri ai revistei HISTORIA, care aveau datoria să corecteze imediat sau ulterior astfel de prostii, în ipoteza că citesc revista la care lucrează sau consiliază. (Redactia. Director: Ion Cristoiu. Redactor Şef : Ion Ioniţă, Editor coordonator ediţie print: Florentina Ţone, Editor coordonator web: Ciprian Plăiaşu. Editor: Ciprian Adrian Stoleru. Documentare şi Corectură, Ioana Patriche
CONSILIUL EDITORIAL : Profesor universitar: Adrian Cioroianu, Istoric cercetător: Emanuel Mihalache, Profesor universitar: Ovidiu Pecican, Profesor universitar: Zoe Petre. Politolog, profesor universitar şi preşedinte al Consiliului ştiinţific al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc: Vladimir Tismăneanu.
Ct privește partenerii și finațatorii, mai jos citați, dacă aș fi în locul lor sau a contabililor acestora, aș cere, înainte de scoate cu adevărat banii, opinia unor experți, alții decât istoricii din consiliul editorial al revistei HISTORIA.
Cu prietenie, Dan Culcer
Florin Iepan: Antonescu a ucis mii şi mii de oameni10218 vizualizări
Florin Iepan a declarat într-un interviu pentru Institute of Documentary Film din Praga - despre cel mai nou film al său, "Odessa", care prezintă masacrarea evreilor de către trupele române, în cel de-Al Doilea Război Mondial - că, în prezent, nimeni nu acceptă că România a fost o ţară fascistă.
Filmul "Odessa", al lui Florin Iepan, aflat în postproducţie, va fi prezentat la Festivalul Internaţional de Film de la Amsterdam, care începe pe 17 noiembrie. "Odessa" este o poveste a masacrelor ce au avut loc în Europa centrală şi de est în al Doilea Război Mondial.
În interviu, Iepan a spus că ideea peliculei i-a venit când a fost abordat de televiziunea publică pentru a face un film despre Ion Antonescu, în seria "Mari români". Acesta a povestit că, în timpul emisiunii TV, tot mai mulţi români au votat pentru Antonescu. "Atunci, percepţia mea despre Antonescu a fost, de asemenea, pozitivă - un luptător împotriva comunismului, care a fost executat de către ruşi, în 1946", a spus el, adăugând: "De fapt, noi nu ştiam că el era adevăratul criminal de război. A fost un model pentru politicienii noştri".
Regizorul a spus că a descoperit, în urma documentării, că Antonescu a avut o politică împotriva evreilor mai puternică decât cea din Germania de atunci. "În 1941, nu existau lagăre de concentrare naziste, dar, la acea vreme, Antonescu ucisese mii şi mii de oameni. Era un pragmatic. În viziunea sa, populaţia evreiască din nordul României era pro-comunistă şi pro-rusă. Acolo nu a fost vorba de purificare etnică", a mai spus regizorul, în interviul acordat Hanei Rezková.
Acesta a spus că a dorit să îi includă în documentarul său pe regele Mihai, care era şeful statului în perioada atrocităţilor, şi pe singurul supravieţuitor al masacrului, "domnul Zaslawski", dar nu a putut ajunge la rege, despre care regizorul spune că "nu a declarat niciodată nimic referitor la uciderea a sute de evrei din timpul domniei sale".
Iepan povesteşte în acelaşi interviu că în cărţile de istorie româneşti tinerii puteau citi că, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, românii "au salvat mulţi evrei". "Azi, nimeni nu acceptă că România a fost o ţară fascistă. Niciun istoric nu doreşte să facă ceva împotriva status quo-ului".
În ceea ce priveşte promovarea filmului "Odessa", Iepan a spus că îşi doreşte ca acesta să fie prezentat ca "un produs comercial", adăugând că va promova pelicula prin cele mai moderne mijloace. "Aş vrea să colaborez cu regizorul de film Sergiu Nicolaescu, care a creat istoria noastră prin filmele sale. Noi nu avem istorie. Avem filme istorice. Dacă l-aş convinge pe Nicolaescu să facă un film despre Odessa, acest fapt ar deveni parte din istoria noastră".
Iepan mai spune în interviu că, în general, naţiunile mici "au tendinţa de a şterge şi de a reconstrui istoria". "Nimeni nu a făcut un documentar bun despre victimele românilor, ungurilor sau croaţilor", a spus el.
Totuşi, Iepan a spus că este optimist în ceea ce priveşte modul în care românii vor percepe filmul său. "Cred că societatea românească este pregătită. Situaţia nu mai este ca acum 20 de ani, sub Ceauşescu. Nu cred că totul depinde de mine. Când va avea loc o dezbatere, eu voi trece în umbră", a spus acesta. Interviul cu regizorul Florin Iepan a fost publicat, pentru prima dată, în revista specializată Industry Reel, care se adresează realizatorilor de documentar, la Festivalul de la Jihlava (Cehia).
Institute of Documentary Film susţine proiectele de documentar din Europa centrală şi de est şi are sediul la Praga (Cehia).
Unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale lui Florin Iepan, filmul "Odessa" este o coproducţie România/ Germania şi este prezentat la festival cu titlul "Work in progress". Pelicula este produsă de Sub-Cult-Ura, cu Răzvan Georgescu şi Florin Iepan ca producători, şi Starcrest Media GMBH, cu Carl Schmitt - coproducător. Proiectul a primit o finanţare de 252.000 de lei de la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), în sesiunea noiembrie - decembrie 2007.
Florin Iepan este cunoscut în special pentru documentarul "Născuţi la comandă. Decreţeii", realizat în 2004. Documentarul prezintă povestea decretului nr. 770 pentru reglementarea întreruperii cursului sarcinii, din anul 1966, transformat în lege.
Printre filmele semnate de Iepan se mai numără "Unicul, adevăratul Tarzan" şi "Bela Lugosi: Vampirul căzut".
"Unicul, adevăratul Tarzan" (2004) îl prezintă pe actorul şi sportivul de origine germană Johnny Weissmuller, născut la Timişoara, în 1904, care a ajuns campion olimpic la înot şi interpretul lui Tarzan în peste zece filme, realizate între 1932 şi 1948.
În "Bela Lugosi: Vampirul căzut" (2007), Florin Iepan urmăreşte traseul actorului de origine maghiară, născut la Lugoj, în 1882, care a dat viaţă personajului Dracula.
=====================
Dan Culcer :Finantatorul filmului este in partenariat cu fondurile de mai jos
GENERAL PARTNER
MEDIA Programme
The MEDIA Programme is a support programme operated by the EU. Established in 1991, it focuses on promoting competitiveness and circulation of European audiovisual works on the international market. Since 1991, the Programme has been implemented in 5- to 7-year cycles. The MEDIA 2007 budget for the period of 2007-2013 is EUR 755 million. Like in the past, the new programme focuses on promoting activities associated with the pre-production of audiovisual works (training, development) as well as the stages that follow (distribution, promotion).
www.mediadesk.cz
MAIN PARTNERS
State Fund for the Support and Development of Czech Cinematography
The Fund is run by the Ministry of Culture Czech Republic. The aim of the Fund is to provide a source of funding and institutional endorsment for Czech film.
www.mkcr.cz
Ministry of Culture Czech Republic
The Ministry of Culture pursuant to Section 8 of Act No. 2/1969 Collection of Laws, on Establishment of Ministries and Other Central Governmental Agencies of the Czech Republic, as amended by the subsequent regulations, is a central governmental agency for art, culturally educational activities, cultural heritage, issues in connection with churches and religious societies, issues in connection with the press, including publishing non-periodical press and other informational means, preparation of bills and legal regulations in the sphere of radio and television broadcasting, the implementation of the Copyright Act, production and trade in the sphere of culture.
www.mkcr.cz
International Visegrad Fund
The International Visegrad Fund is an international organization based in Bratislava founded by the governments of the Visegrad Group (V4) countries—the Czech Republic, the Republic of Hungary, the Republic of Poland, and the Slovak Republic—in Štiřín, Czech Republic, on June 9, 2000. The purpose of the Fund is to facilitate and promote the development of closer cooperation among V4 countries through the grant support of common cultural, scientific and educational projects, youth exchanges, cross-border projects and tourism promotion, and through individual mobility programs.
www.visegradfund.org
Czech-German Fund for the Future
Established in 1997 as the result of the Czech-German Declaration, the Czech-German Fund for the Future aims to support understanding between Czech and Germans in various ways, increase the number of bilateral meetings and expand cooperation through support of joint projects, thus actively contributing to the renewal and strengthening of Czech-German relations.
www.fondbudoucnosti.cz
Slovak Audiovisual Fund
Established in 2009, the basic mission of the Fund is to create conditions for a sustainable development of audiovisual culture and audiovisual industry in Slovakia by granting financial means mainly for the creation, production, presentation and public broadcasting of Slovak audiovisual works and the restoration and advancement of technological basis for the production and broadcasting of audiovisual works in the Slovak Republic.
www.avf.sk
Polish Film Institute
The Polish Film Institute (Polski Instytut Sztuki Filmowej) was established in 2005 in accordance with the new cinema law. Its principal task is to provide the Polish film industry with modern support mechanisms - from the development of projects and production, to promotion, distribution and circulation of Polish and European films. It provides support from a concept to the screen, with a particular emphasis on international co-productions.
www.pisf.pl
Austrian Cultural Forum in Prague
An Austrian Cultural Forum is an agency of the Federal Ministry for European and International Affairs, whose task consists of the cultural and scientific dialogue with artists and scientists of each particular host country. A Cultural Forum focuses on the specific needs of local users and partners, and works independently on different contents. The international network currently consists of 30 cultural forums.
www.bmeia.gv.at/cz/kultura/praze/kulturni-forum
PARTNERS
Jihlava International Documentary Film Festival
Jihlava IDFF is a leading event for creative documentaries from Central and Eastern Europe. The festival programme rests on four competitions: Opus Bonum (international documentaries); Between the Seas (Central and East European documentaries); Czech Joy (Czech documentaries), and Fascinations (experimental documentaries).
www.dokument-festival.cz
SUŠG & VOŠG
The Multimedia Art College and Secondary Graphic Art School is one institution divided into two different schools as for education level, study programme, teachers, students, building and equipment. The Multimedia Art College was founded in 2001, its study programme was developed in cooperation with the Film and TV School of Academy of Performing Arts in Prague, Department of Animation.
www.susg.cz
Czech Film Center
The office of the Czech Film Center (CFC) was established in 2002 on the initiative of the Audiovisual Producers' Association (APA) with the goal of systematically profiling contemporary Czech cinema and the Czech film industry, primarily abroad. Structurally, the CFC is divided into 2 divisions: Film Promotion / Film Commission.
www.filmcenter.cz
EDN - European Documentary Network
EDN is a membership organisation for professionals working with documentary film and TV. EDN supports, stimulates and creates networks within the documentary sector, organizes numerous workshops, seminars and conferences and publishes DOX magazine and the EDN Financing Guide. More than 1000 members from over 60 countries have joined EDN.
www.edn.dk
DOK Leipzig
Founded in 1955, DOK Leipzig - International Leipzig Festival For Documentary and Animated Film - is the largest German and one of the leading international festivals for artistic documentary and animated films. Since the fall of the Berlin Wall, DOK Leipzig has developed into one of the most dynamic festivals for documentary and animated film, providing a high-quality programme and – since 2004 – additional industry offers.
www.dok-leipzig.de
Krakow Film Foundation
The Krakow Film Foundation is the main organiser of Krakow Film Festival existing since 1961. The Foundation started its activity in December 2003. It was established in order to increase the possibilities in different film-related fields. The main goals of the Foundation are popularization of film art and culture, film education, and promotion of high-quality films both in Poland and abroad.
www.kff.com.pl/fundacja/en
IDFA
The International Documentary Film Festival Amsterdam was founded in 1988 in order to stimulate national and international documentary culture. IDFA is one of the leading documentary events in the world, offering filmmakers and producers an international platform for their new documentaries. Alongside the festival, two documentary markets take place during IDFA: Docs for Sale and the FORUM.
www.idfa.nl
FAMU - Film and TV School of the Academy of Performing Arts
The Film and TV School (FAMU) is an integral part of the Academy of Performing Arts. Founded in 1947, it is among the oldest film schools in Europe. It is divided into nine departments: still photography, feature film, documentary, scriptwriting, cinematography, sound, animation and production and the recent establïshed interdisciplinary department - the Center of Audiovisual Studies.
www.famu.cz
Comentarii :
extras
Bai cineastu' lu' peshte, iti dau eu un subiect de fictiune ! Urmareste:
SScena 1. In 1941, o multime de circa 100 000 de mii de evrei lupta la Odesa, cu mainile goale, impotriva armatei romane condusa de bestia Antonescu, calare pe cal cu barda insangerata in mana.
SScena 2. In 1941, soldatii romani ingroapa 99999 victime intr-o padure langa Iasi. Doar un erou evreu scapa, ascuns pe crucisatorul Potemkin. Il chema Madoff si avea de gand sa devina bancher in America.
SScena 3. In 2010, o echipa de cercetatori trimisi de fundatia "E. Wiesel" dezgroapa cadavrele eroilor din padure. Cand afla ca nu vor fi platiti pentru munca lor (banii fundatiei fiind furati de catre un escroc american, Madoff parca se numea...), ingroapa totul la loc si toarna var.
SScena 4. In 2011, un regizor tampit (Iepan ar fi un nume fantastic !) vrea sa filmeze padurea si satul din apropiere. Taranii il iau la bataie si ii fura aparatul de filmat.
Final. Regizorul se apuca de o munca cinstita, undeva pe la groapa de gunoi Glina. Scormoneste intr-o gramada, scoate o carte jerpelita si se uita la titlu: Victor Hugo, "Mizerabilule !".
The End»
Mai cititi tovarasi, mai cititi!
"Dachau was opened in March 1933"
http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_camps
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu