MIHAI
A. ANTONESCU- POLITICA EXTERNA A ROMÂNIEI
BUCUREŞTI,
1937
Sunt
adunate aci câteva articole. Şi
o credinţă.
Numai
atât.
1.
Publicate în ziarul "Mișcarea".
1.
Politica
internaţională
a ţării
noastre constitue de câtăva vreme obiectul unor discuţii
pasionate. Orientarea noastră
diplomatică,
în haosul frământărilor europene de azi, a ieşit
din faza mesianică,
inaccesibilă
spiritului critic, pentru a deveni preocuparea firească
a cugetătorilor
politici şi
limanul controverselor între oamenii de stat. Încercarea de a
desluşi
un sistem, pe care să
ne fundăm
poziţia
de rezistenţă
în viforul dezlănţuit de Europa prezentului, a adus nevoia aflării
prealabile a unei tehnici de orientare şi
atitudine.
Domnul
Gheorghe Brătianu,
preocupat ca totdeauna de marile destine naţionale,
a pus problema esenţială
a atitudinii şi
tehnieei noastre de orientare : Politica sistemelor
internaţionale
sau politică
românească ?
Sau,
în alţi
termeni : Voim să
facem politica altora sau propria noastră
politică
internaţională
~ Ne considerăm
ca simplu instrument al unor sisteme internaţionale,
sau voim să
reprezentăm
o pârghie autonomă,
care, Încadrată
În mişcarea
internaţională,
vrea totuşi
să-şi
stăpănească
destinul ei ?
Şi
domnul Brătianu
s'a rostit răspicat
pentru această
a doua politică.
Nu numai în om de stat, român, preocupat de evoluţia
internaţională
a României, dar şi
în european, preocupat de destinul social al civilizaţiei
continentului.
*
Este
cu totul străină
de mine dorinţa
de a reveni asupra atitudinii şi
concepţiei
domniei sale. Acestea n-au nevoie de adnotări.
Cei cari au urmărit
cu o obiectivă
onestitate şi
o atenţie
nesimulată
construirea punctului său
de vedere în politica externă
îşi
pot da seama - dacă
judecata nu le este închisă
de sentimente şi
resentimente - că
d-l Gheorghe Brătianu
şi-a
construit treptat un sistem, o metodă
de gândire şi
acţiune,
În fata noilor împrejurări
internaţionale
ivite în ultimii trei ani şi
cari modificau structural sistemul politic dimprejurul nostru.
În
momentul când Rusia reintra pretenţioasă
în sistemul politic european voind să
facă
din teritoriul nostru, pe care nu-l recunoscuse formal, un instrument
de acţiune
şi
o punte de penetraţie
în miezul Europei; În vremea când Germania" militaristă
şi
fluturând un stindard ideologic de reacţiune
în contra comunismului, reintra violent în eşichierul
internaţional
aspirând la un rol activ şi
ameninţător;
în clipa când Societatea Naţiunilor
intra într-o gravă
criză,
târând în groapa înfrângerii sale sistemul securităţii
colective, spart de experienţa
abisiniană
; în sfârşit,
atunci când o luptă
de ideologii împărţea
continentul, pe deasupra fruntariilor, destrămând unitatea lui
spirituală,
bază
a aşa
zisei "păci
indivizibile" de mai înainte - ca să
nu mai spunem atunci când marea aliată
Franţa,
străbătea
convulsiuni interne neaşteptate,
marea prietenă,
Italia, prin conducătorul
ei, încerca zdrobirea prestigiului moral al graniţelor
noastre, iar solidara aliată,
Polonia, îşi
fixa o poziţie
nouă
faţă
de vecinii săi,
- atunci, d-l Gheorghe Brătianu
şi-a
dat seama că
toate aceste fenomene /UJUi, ale vieţii
internaţionale
sunt realităţi
fată
de cari România trebuie să
ia atitudine, până
când nu iau alţii
pentru ea.
D~l
Brătianu
şi-a
dat seama că
toate aceste evenimente noi sunt elemente recent născute
şi
suprapuse sistemului vechi, al politicii noastre externe - înjghebat
cu 20 de ani în urmă
- şi
cari, cu voia sau fără
voia noastră,
reclamă
o adaptare.
Această
adaptare d-l Brătianu
o concepe - cu just titlu - ca rezultanta unei cugetări
autohtone : o îmbrăţişare
nouă
a orizontului european,
trecerea
noilor evenimente internaţionale prin filtrul intereselor şi
aspiraţiilor româneşti şi organizarea destinelor noastre viitoare
pe aceste baze. Fireşte,
nu aruncând netrebnic legăturile
cari ar fi devenit între timp lanţuri;
dar curăţind
de pe ele rugina primejdiei adusă
de noua atmosferă
şi
evitându o umiditate înconjurătoare
insalubră
...
Pentru
d-l Gheorghe Brătianu,
unul din marii cugetători ai politicei noastre, naţionalismul -care
este atât de Înflăcărat
pretins şi
apărat
de roţi
- nu însemnează
numai formule răsunătoare
şi
şovine
în ordinea internă
şi
faţă
de unii indivizi, ci altitudine de cugetare şi
împlinire românească
în politica internaţională,
faţă
de celelalte naţiuni, ori cari ar fi ele.
Domnul
Gheorghe Brătianu are deci un sistem.
Un
sistem realist de mândrie românească,
internă
şi
internaţională,
care n-are nev6€ de nici ~ a adnotare., Cu atât mai mult, cu cât
În ultima vreme o seamă
de manifestări
ale opiniei publice româneşti
şi
o serie întreagă
de schimbări
internaţionale
îi ratifică
punctul de vedere.
Sunt
câteva zile de când d-l Pamfil Şeicaru
da corp acestei aspiraţii
româneşti,
de cugetare şi
acţiune autonomă
în politica externă,
chemând la lumina mândriei un popor de 20 milioane d4! oameni
liberi şi
îndemnându-i să
iasă
de sub umbrarul trist al psihologiei de vasali, reminiscenţă
penibilă
a tutelei Înaltei Porţi
de altă
dată
... Şi
ne unesc câteva săptămâni
dela faimoasele şedinţe
ale Camerei, când cârmacii grupărilor
noastre politice au cerut un examen serios al poziţiei
noastre internaţionale.
De
asemenea, puţină vreme ne desparte de când Cehoslovacia s-a legat
printr-un tratat cu Rusia, cu Iugoslavi,a cu Bulgaria şi Italia,
Polonia cu Germania.
Aşa
dar, alţii
îşi fac politica lor ţinând seama de schimbările
din ultima vreme, la care fiecare se adaptează,
după
interesul său
naţional.
Aceasta
este realitatea.
Desigur
între aliaţi,
între prieteni, legaţi
printr-o solidaritate obligatorie şi
necesară,
lucrul nu este ideal. De aceia, cu drept cuvânt .Universul' - de
pildă
- comentând tratatul italo-iugoslav se întreba ce rămâne
din art. 1, 6 şi
10 din tratatul Micii Înţelegeri dela 1933 dacă
fiecare lucrează
pe contul său.
Dar,
politica externă
a unei ţări
este literatură
morală
sau acţiune
realistă ?
*
Când
aceasta este realitatea din jurul nostru, când aceasta este
întorsătura
ce au luat legăturile
noastre, - n-a venit vremea să
ne dăm
seama că
trebuie să
ne facem şi
noi politica noastră ?
Prin
"politica noastră"
- cum se va vedea - nu Înţeleg
o politică
de dispreţ
pentru angajamentele internaţionale ce ne leagă.
Să
fim bine înţeleşi. Dar, Înţeleg
un drept de iniţiativă
românească
şi
o orientare nouă
de sistem internaţional în totul compatibilă
cu interesele noastre. Nu alţii
să
ne îmbrâncească
În legături
noi, deschizându-ne noi primejdii, ci noi să
determinăm
un sistem internaţional,
compatibil cu interesele tuturor şi
capabil să
liniştească,
ci nu să
provoace.
*
Dar,
În ultima vreme, stăruie convingerea că
România nu poate face o politică
a destinului naţional, confundându-se idea aceasta a unui sistem
nou şi autonom în politica externă pe care o preconizăm cu ideea
neutralităţii.
Oameni de o mare autoritate asupra opiniei publice româneşti - al
căror
nume nu-l pomenesc ca să
nu se creadă
că
aspir Ia o pretenţioasă
polemică,
dar pe care îl evoc cu o sinceră
stimă
- cred că
România nu poate să
facă
o politică
a sa, fiindcă
ar însemna o sinucidere, ci trebuie să
facă
numai o politică
de accesoriu al sistemelor internaţionale
existente.
Este
adevărat
că
mai mult nu ni se spune.
La
care sistem internaţional
să
ne închinăm ?
La acela al Societăţii
Naţiunilor
- când nimeni nu se mai încrede în el ?
La
acela al alianţelor
noastre anterioare, deşi
ele au fost modificate intre timp, unilateral, prin angajamentele
luate de aliaţii
noştri
faţă
de alte State ?
Nu
ni se spune, de pildă,
dacă,
credincioşi
acestor "alianţe
legale şi
fireşti",
trebuie să
lăsăm
slobodă
trecerea trupelor comuniste pe teritoriul nostru, în inima Europei,
fără
ca Rusia să
ne fi recunoscut Basarabia şi
fără
ca aliaţii să
ne garanteze această
trecere de trupe ? Nu ni se spune dacă
trebuie să
mergem mai departe, noi naţionaliştii
creştini,
şi
să
ducem "alianţele
legale şi
fireşti"
până
la capătul
firescului legal, adică
să
facem un tratat de alianţă
cu Rusia ?
Sau
dacă,
cumva, Etiopia creştină
a sud-estului european nici nu mai are nevoie de un asemenea tratat
pentru ca Rusia să
poată
să-şi
treacă
trupele peste noi şi
să
respecte teritoriul românesc ca şi
în 1877 ?
În
definitiv) ne-a garantat odată
teritoriul prin convenţia
dela Livadia Bucureşti
din 1877; de ce să
mai fie nevoie de o nouă
garanţie
şi
de un nou tratat 1... Azi, dacă facem un tratat general de asistenţă
cu Cehoslovacia şi Iugoslavia,
în
cadrul Micii Antante, un tratat cu Rusia devine inutil :
Cehoslovacia având un tratat cu Rusia... les amis de nos amis sont
nos amis.... şi
teritoriul unuia poate deveni al celuilalt... Mâine, art. 10 şi
16 din Pactul Societăţii
Naţiunilor ne obligă
la asistenţă
şi
din ordinul Consiliului dela Geneva va trebui să
lăsăm
graniţele
negarantate pentru trecerea trupelor unui membru al Ligii, setos de
asistenţă
internaţională ?
Acesta
ne este destinul ni se spune : aparţinem
unui sistem internaţional! Trebuie să
ne plecăm.
A
nu ne pleca Însemnează :
neutralitate, izolare, sinucidere.
Este
oare adevărat
că
- În afară
de aceste vechi sisteme de securitate şi
alianţe - nu mai există
nicio altă
cale ? Că
singura atitudine ce poate adopta România nu est-e decât executarea
lor docilă
- fără
limita interesului naţional
şi
a ordinii sociale - sau repudierea lor integrală,
- fără
scrupulul cuvântului dat - şi
trecerea la un sistem contrar ?
Nu
mai este o fi treia cale ? Şi
aceasta a treia cale este numai neutralitatea izolării, adică
laşitatea
sinuciderii ?
Profundă
eroare.
II.
Logica
noastră
În politica externă
n-are decât postulate absolute :
Ori
cu Parisul, ori ca Berlinul,'
Ori
cu Revizioniştii, ori cu Antirevizioniştii;
Ori cu Naţianalişiii,
ori cu Comuniştii,'
Ori
cu securitatea colectivă,
ori cu neutralitatea izolării,'
Ori
cu vechile alianţe, ori cu alte exact contrarii.
Că
alături
de Paris şi
Berlin mai figurează
în orizontul politic Londra, Roma, Moscova, etc. şi chiar
Bucureştii, - aceasta n-are însemnătate.
Că
«Anti~Revizionişti» de peste Nistru, cari au recunoscut formal
graniţele Statelor cu cari au avut conflicte, n-au recunoscut
Basarabia unui Stat "prieten" ale cărui
frontiere sunt gata să
le apere (1) - aceasta este fără
consecinţe.
Că
Naţionaliştii
din Europa, urmărindu-şi fiecare specificul etnic, pe deasupra
scopului comun, .ţintesc
fiecare promovarea exaltată
a propriului lor destin, nu al nostru; după
cum intrarea trupelor comuniste în centrul Europei, cu concursul
nostru, însemnează
nu numai ameninţarea noastră
dar primejduirea civilizaţiei întregului continent, - aceasta nu
interesează.
Că
securitatea colectivă
are diferite grade,universal, continental, regional - şi
că
a nu mai crede în legenda securităţii
universale a Societăţii
Naţiunilor
nu este o crimă,
după
cum a nu te închina la "indivizibi1itatea păcii"
pe continentul nostru nu este o erezie, - deci nu însemnează
să
fii pentru neutralitate şi
izolare dacă
nu mai crezi în ficţiuni
- aceasta este fără
valoare.
În
sfârşit,
a constata că
vechile alianţe
ale Europei au ceva din psihologia căsătoriilor
din care a dispărut
parfumul entuziasmului, chiar dacă
n-a început frivolitatea Infidelităţilor
(d-l Stelian Popescu spunea zilele trecute că aliaţii au început
să
aibă
chiar "des amants de coeur") şi
a voi să
refaci aceste legături
pe baze temeinice, nu însemnează
să
fii contra acestor aliante, aceasta este o chestiune greu de
priceput.
Bănetu
în mentalitatea românească
această
optică
de logicieni absolutişti.
Numai postulatele extremiste sunt valabile; o mediană,
un raţionament
de mijloc, un metod inedit, central, - nu este admisibil. Numai
formule extremiste şi
de import străin
ne pot seduce .
Aci
este eroarea.
Politica
externă
românească
poate să
fie refăcută,
adaptată
realităţilor
înconjurătoare
şi
ultimelor transformări
Internaţionale,
fără
a ne închina orb la sistemele extremiste ale altora şi
fără
a ne Închide ermetic În cetatea impermeabilă
şi
absurdă
a neutralităţii
absolute.
*
Pentru
a dovedi aceasta, este nevoie de o
recapitulare.
Poziţia
internaţională
a României de după
război a fost) fixată
pe două
cadrane :
Unul
de ordin general, ideologic şi
juridic, al securităţii
universale, reprezentat de Societatea Naţiunilor;
.A.1tul
de ordin particular, limitat la interese şi aspiraţii restrânse şi
reprezentat prin Mica Antantă,
Pactul Balcanic, alianţa cu Franţa
şi
Polonia.
Primul
urmăria vizionar pacea generală,
universală, prin asistenta reciprocă a tuturor membrilor Societăţii
Naţiunilor uniţi de o idee comună;
.Al
doilea urmărea
practic, evitarea agresiunii Ungariei şi
a Rusiei şi
apărarea
teritoriului regional al Statelor sud-estice, prin sprijinul lor
mutual, organizat de interesul comun.
Politica
noastră
externă
dela război până
azi fi pus temei în principal pe Societatea Naţiunilor
şi
numai În subsidiar pe asistenta regională.
Prin urmare, România a aparţinut În principial sistemului
universalist al Societăţii
Naţiunilor şi
pe acesta şi-a
edificat tot sistemul securităţii
sale.
Dar,
Societatea Naţiunilor a intrat între timp în criză.
Greşit
zidită,
neîntemeiată
pe o regulă
de drept rigidă
şi
pe o forţă
de constrângere organizată,
ea n-a putut să
satisfacă
nevoile de securitate colectivă,
ale Statelor europene. De aci, carenta organului genevez, public
constatată
cu ocazia conflictului italo-abisinian. Noi i-am dat până
în ultimul ceas tot sprijinul. Am jertfit chiar uneori interesele
româneşti
pentru ideea generală
a securităţii
universale. Rezultatul .este cunoscut.
Toţi
constată
azi că
ideea "păcii
indivizibile" este În agonie. Anglia şi
Franţa urmează
cursa înarmărilor
începută
de alţii.
Europa reîncepe ciclul "păcii
armate", care a precedat marele război Politica alianţelor şi
a înţelegerilor
militare reînvie Între State.
Aşa
dar, unul din cadranele pe cari ne întemeiasem noi politica externă
după
război, şi-a
comprimat cu desăvârşire
întinderea şi
importanţa Nu se mai poate conta, cel puţin în starea actuală
a Societăţii
Naţiunilor,
pe sprijinul universalist al membrilor ei, pe securitatea universală
şi
pe indivizibilitatea absolută
a păcii.
Dar
al doilea cadran pe care ne-am aşezat
viata internaţională,
- sistemul politic regional,a rămas
acelaş
?
Iugoslavia
a făcut în ultima vreme politica sa : înţelegere cu
Bulgaria, înţelegere cu Italia (se spune chiar cu Germania).
Cehoslovacia
a contractat, de-asemenea angajamente noi cu U. R. S. S. ruseşti.
Franţa,
a înjghebat şi
ea un sistem nou cu Rusia. Iar Polonia are un tratat temporar cu
Germania.
Nimeni
nu va avea candoarea să
susţină
că
sistemul regional al Micii Antante şi
al Pactului Balcanic, ca şi
sensul tratatului cu Polonia şi
Franţa - au rămas
aceleaşi.
Aşa
dar, Mica Antantă
şi
sistemul Balcanic, prin diferitele lor capete, au pornit în direcţii
deosebite. Cehoslovacia şi
Franţa
spre Rusia; J Iugoslavia spre Bulgaria şi
Italia; Polonia spre Germania.
Noi
am rămas
pe loc. Şi
am rămas
într-o pasivitate tristă,
când toţi
se mişcă
în jurul nostru şi
îşi
organizează
destinul.
N-avem
inimiciţii cu Italia, dar suntem departe de ea; n-avem inimiciţii
cu Germania, dar suntem departe de ea; n-avem prea mari inimiciţii
cu Rusia şi
Bulgaria, numai perspective de primejdii, şi
suntem departe de ele.
Apoi,
dacă
aceasta este realitatea să
ne fie îngăduit
a spune : aceasta este politica izolării
şi
nu alta,
Unii
propun să
ne dăm
în braţele
Berlinului, alţii
în ale Moscovei; unii să
credem în Societatea Naţiunilor,
alţii
în sistemul internaţional
al securităţii,
fără
să
ni se spună
în care.
Fără
nici o prezumţiozitate,
îmi îngădui
să
cred că
toate aceste soluţii
sunt incompatibile cu interesul naţional al României, iar unele din
ele chiar cu ordinea spirituală
a civilizaţiei
europene.
A
părăsi
politica cuminte a siguranţei
naţionale
româneşti,
rezemată
pe interese asemănătoare,
este a ne arunca în neant.
Dislocarea
grupărilor de State mici şi
facerea unei politici singulare, însemnează
o primă
de încurajare dată
Statelor mari ca să-şi
facă
din cele mici simple instrumente de acţiune.
Cugetătorul
pan-germanist Treitscke spunea când va, cu o viziune ameninţătoare,
că
tendinţa
în Europa este ca Statele mari să
absoarbă
pe cele mici. }\zi la voia unuia, mâine la îndemâna celuilalt, un
Stat mic este pe punctul unei absorbiri abstracte, căreia
îi lipseşte
puţin
ca să
devină
concretă.
A
părăsi
un sistem de alianţe, cum este acela dintre România de o parte,
Iugoslavia, Cehoslovacia, Franţa
şi
Polonia, de alta - şi
a merge spre Berlin ar fi nu numai un act de o factură
morală
discutabilă,
dar o tentativă
de asasinare naţională.
Cel puţin
În starea actuală
de lucruri. Germania nu ne-ar putea oferi decât unele foloase
economice; În schimb am pierde toate afinităţile politice şi
am deveni prizonierii politicii germane. Dacă mâine, Germania ar
voi să înfrângă alianţa şi să ne subordoneze, nimic nu i-ar
mai rezista, apărându-ne,
Dar,
dacă
a ne îndrepta, solitari şi
închipuiţi, spre Berlin ar fi o funestă
experienţă,
a deveni ostili Berlinului fără
niciun motiv ar fi o Imprudenţă.
A
ne da în braţele
Moscovei, sub orice formă
am face-o, ar fi nu numai să
n-avem memorie naţională,
dar să
nu ştim
ce vrem.
Rusia,
cu frământările
interne actuale, nu poate să
constituie o primejdie, mai ales dacă
raporturile noastre cu Berlinul nu sunt ostile ...
N-avem
nimic de câştigat,
ci de pierdut; fiindcă
a ne oferi Rusiei, care n-a recunoscut Basarabia şi
constituie o permanentă primejdie socială,
- nu însemnează
altceva decât o pierdere.
Sau
nu va fi război - şi
atunci dintr-o asemenea combinaţie
diplomatică
am Întări
comunismul şi
am slăbi
Basarabia; sau va fi război, şi
atunci vom' aduce teatrul luptelor pe teritoriul nostru, unde-
Germanii se vor năpusti;
ca să
taie legătura
cu Rusia. Sau va fi înţelegere între Rusia şi
Germania 'şi
noi o vom plăti,
ca şi
altă
dată
...
Cine
crede că
fără
o garantare internaţională
fi Angliei şi
Franţei
se poate da acces trupelor. comuniste în Europa pe teritoriul
românesc, fără
recunoaşterea
Basarabiei şi
garantarea ei internaţională
prealabilă,
acela uită
că
la 1877 Ruşii
ne-au garantat independenţa
şi
teritoriul, pentru a ne răpi
Basarabia, după
ce i~am_ ajutat : după
cum uită
că
la 1916 ne-au garantat sprijinul la sud şi
ne-au dus la bolşevizarea trupelor lor pe teritoriul nostru, pentru
a face pacea dela Brest-Litowsk şi
a ne răpi
tezaurul.
De
asemenea, a crede orb În securitatea colectivă
a Societăţii
Naţiunilor
şi
a sprijinului ei, Când toţi se îndoiesc azi de eficacitatea
acestei forţe prea universale şi
prea abstracte, ar fi să
facem utopie.
Nu
mai puţin
adevărat,
însă,
este că
nici sistemul regional al Micii Antante şi
al Pactului Balcanic, creator de obligaţii
dar - în ultima vreme - de prea puţine
drepturi pentru noi, nu poate să
ne fie singura garanţie,
mai ales. dacă
fiecare părtaş
al sistemului' îşi
face politica lui.
Ne
trebuie un sistem nou. l)
III.
În
starea actuală
a zbuciumului internaţional
poate fi conceput un sistem nou - naţional
şi
internaţional
în acelaşi
timp - care să
ţină
seama de toate realităţile
sociale şi
să
le organizeze convergent pentru o lungă
durată ?
Acest
sistem nou poate să
ţină
seamă
de opera de pace a celor două
decenii dela război, pentru a o folosi şi
continua, ci nu spre a o pulveriza sau reduce ?
Fără
nici o prezumţiozitate, ca o simplă
sugestie, dela care plecând pot fi găsite
multe alte perfecte, îmi voi îngădui,
la capătul
acestor lungi constatări,
să
formulez o metodă
nouă
de organizare internaţională,
un sistem nou, românesc şi
internaţional
în acelaşi
timp.
Această
nouă
concepţie
pleacă
dela o seamă
de constatări
a căror
evidenţă
mi se pare neîndoielnică :
1.
Că
majoritatea Statelor europene vor pacea.
2.
Că
pacea nu mai poate fi organizată
eficace prin securitatea solidară,
universalistă,
oferită
de Societatea Naţiunilor,
fără
ca totuşi
majoritatea Statelor să
dispreţuiască
iremediabil organul genevez.
3.
Că
unitatea spirituală
şi
politică
a continentului nostru este destrămată
şi
nu se mai poate întemeia pe ea o formulă
de pace indivizibilă,
dar că
trebuie lucrat pentru reconstituirea ei, folosind toate alianţele
şi
înţelegerile
existente.
4.
Că
în Europa de azi se dă
o luptă
spirituală
Între comunism şi
Conservatorismul naţional,
luptă
asemănătoare
cu ciocnirile religioase din Evul mediu şi
de natură
să
desfacă
unele afinităţi
politice sau şi justifice imperialismul unor State. cari se fac
avangarda rezistenței naţionale şi
creştine.
5.
Că
orice operă
de pace şi
reconstrucţie
europeană
trebuie să
plece dela realitatea aceasta a diviziunii continentului şi
să
urmărească
o regrupare a forţelor
pacifice, pornind dela particular la general.
6.
Că
orice formulă
regională
trebuie să
fie întemeiată
pe o afinitate de interese şi
o osmoză
de curente spirituale, solidar garantate, spre a-i asigura
continuitatea şi
progresul.
7.
Că
această
formulă
regională
trebuie să
fie o înmănunchere de forţe
politice şi
spirituale neprovocătoare
şi
care să
constituie un zăgaz
al ideologiilor ce se găsesc
azi în Europa într-o crâncena
ostilitate.
8.
Că primejdia ordinii politice şi a păcii europene poate veni din
partea imperialismelor naţionale sau a anarhiei sociale, care să
surpe egalitatea Statelor europene sub ierarhia unei puteri sau să
distrugă ordinea lor internă în convulsiunea sistemelor
comuniste-anarhiste.
9.
Că
între Imperialismul german şi
comunismul rus este normal să
se organizeze o zonă
izolatoare, politic şi
spiritual autonomă,
care să
împiedice, material şi
abstract, atât ciocnirea cât şi
înţelegerea
acestor ameninţări
comune ale Continentului nostru.
10.
Că
geograficeşte
există
o asemenea zonă
regională
care poate izola regional cele două
primejdii şi
că
Statele cari o compun, au şi
interese
şi
concepţii
susceptibile de 8 fi sudate într-un sistem comun.
Pe
aceste baze, iată posibilitatea ce se oferă oportun : Crearea
unui bara; teritorial dela Baltică la Mediterană, între Statele
situate geograficește în acest sector şi organizarea lor solidară
şi neprovocatoare,
Formula
politică
şi
juridică ?
lat-o : Un tratat ... declaraţie
de neutralitate (nu în înţelesul
absolut ci în sensul Pactului Societăţii
Naţiunilor unit cu Pactul Kelogg) prin care Statele Baltice :
Norvegia, Suedia, Estonia, Letonia, Danemarca. Olanda, Polonia, apoi
România, Cehoslovacia, J Iugoslavia, Grecia (eventual Bulgaria şi
Turcia) declară
că
se abţin
de la orice act de război, contra oricui.
În
cazul când oricare dintre semnatari ar fi victima unei agresiuni
(prin agresiune înţelegându-se Încălcarea teritoriului, ca şi
în declaraţia dela Londra pentru definirea agresorului) obligaţia
de neutralitate încetează
şi
se naşte,
obligaţia
de asistenţă
automată
intre semnatari.
Acest
tratat de neutralitate, garanţie
şi
asistenţă
reciprocă
ar fi pus sub garanţia
Franţei, Angliei şi
eventual a Italiei. Cu obligaţia solidară
pentru garantaţi de a da asistenţă,
la rândul lor, garanţi1or,
în cazul când ei ar fi atacaţi,
săvârşindu-se în contra lor o agresiune neprovocată, iarăşi în
înţelesul protocolului dela Londra privitor la determinarea
agresorului.
Care
ar fi foloasele acestui sistem preconizat ?
1.
S-ar forma un teritoriu neutral de la Baltică
Ia Mediterană
reprezentând un strat pacific izolator între două
regiuni ameninţătoare.
2.
S-ar realiza un baraj politic şi
spiritual în contra comunismului şi
o pavăză
în contra imperialismului german; şi
în acelaşi
timp o masă
izolatoare capabilă
să
împiedice înţelegerea
lor.
3.
S-ar înfăptui
o unitate spirituală
europeană,
în locul destrămării
de azi, o coeziune statică.
neprovocatoare, a celor cari vor pacea, putând servi la refacerea
1;r_i :!ptată
a Societăţii Naţiunilor pe o bază europeană.
4.
S-ar întinde concepţia
înţeleaptă
a neutralităţii
pacifice, relative, practicată
de ţările
scandinavice cu atâta folos în civilizaţia
europeană :
această
formulă
de neutralitate ar înlesni şi
o adeziune de principiu a Statelor-Unite ale Americii la acest
sistem, întărindu-I
prestigiul, neexistând nicio incompatibilitate Între concepţia
neutrală
americană
şi
aceia a noului grup european astfel format.
5.
S-ar înlesni şi
Întări
pe o altă
bază
toate alianţele şi
înţelegerile regionale existente, modificăndu-li-se numai
direcţia,
fără
a le atinge substanţa.
6.
S-ar înlesni şi
organiza pe baze mult mai uşoare
apărarea
militară
a Statelor intrate În sistem, reducând fronturile de luptă
posibile şi
dublând Înţelegerea
politică
cu un pact de ligă
militară
preventiv organizată
în comun pe fronturile exterioare.
7.
S-ar Întări şi consolida ,sistemul, Micii Antante şi
al Înţelegerii Balcanice, apropiindu-le de Polonia.
8.
Polonia, cu garantarea acestui sistem apărat
de Anglia şi
de Franţa
ar putea să
iasă
din cleştele
odios de azi - între Rusia şi
Germania - fără
ca atitudinea ei de adeziune să
însemneze ostiIitate faţă
de una din aceste ţări.
9.
România ar vedea primejdia rusă
înlăturată;
fără
ca să
acumuleze riscuri noi; de asemenea Cehoslovacia, în privinţa
Germaniei.
10.
Acest sistem regional ar izola comunismul rusesc şi
ar împiedica penetraţia
lui în Europa, prin barajul ce-l reprezintă,
constituind În acelaşi
timp o massă izolantă
de apărare a Rusiei, pe care Germania n-ar
putea-o considera ca ostilă
ei de vreme ce luptă,
sau pretinde că
luptă
şi
ea pentru îndiguirea primejdiei comuniste.
Acestea
ar fi foloasele noului instrument de pace preconizat :
imparţial,
neîndreptat în contra nimănui,
folosind vechile alianţe,
însemnând un sistem spiritual şi
politic de Încercuire, izolare şi
calmare a primejdiilor europene, iată
ce va fi noul pact.
Dar,
mai ales, el ar însemna fundarea unei mistici noi a Statelor cari nu
sunt mari Puteri a unei mistici de conservare naţională
prin metode proprii, încetând de a mai fi instrumentul marilor
Puteri În jocul lor de forţe
şi
organizând în modul acesta egalitatea internaţională
efectivă.
Naţionalismul
care frământă
toate aceste State, şi-ar
găsi
o formulă
nouă,
autohtonă,
de autoapărare,
care ar garanta securitatea fiecăruia.
Ele nu şi-ar
vedea sacrificat interesul naţional
pentru jocul Imperialistelor şi
al comunismului.
Aceste
State ar însemna în acelaşi
timp printr-un asemenea pact un instrument de apărare
a ordinii politice şi
sociale europene, deci o contribuţie
fundamentală
la menţinerea
civilizaţiei continentului şi
primul pas pentru înfăptuirea
progresului.
Adeziunea
Franţei
la acest sistem cred că
ar li uşor
de obţinut,
mai ales că
Franţa
ar primi În schimb garanţia
semnatarilor în folosul ei, în caz de agresiune" ceea ce ar
Însemna în realitate reeditarea sistemului actual, pe alte baze.
Adeziunea
Angliei, ca garantă,
recunosc că
ar fi mai grea, dar nu imposibilă.
Fiindcă,
sau Anglia se Înţelege
efectiv cu Italia şi
În acest caz un asemenea pact, dublat de înţelegerea
Anglo-Italo-Franceză
evită
războiul, deci garanţia
ei nu va însemna în practică
nici un risc; şi
atunci Anglia o va da. ~
Sau
Anglia nu se Înţelege
cu Italia, heghemonia italiană
în Mediterană
creşte,
drumul imperial este primejduit. Malta şi Egiptul adumbrite, - şi
atunci Angliei, pentru a restabili echilibrul În Mediterană nu-i
rămâne decât să lucreze pe continent; şi în acest caz Anglia
îşi va da adeziunea la pactul propus ca să contracareze primejdia
italiană.
Adeziunea
Italiei este şi
ea de presupus, de aşteptat.
Nu numai fiindcă
înţeleptul
dictator italian îşi
va da seama de însemnătatea
noului instrument de pace, care îi va permite o altă
politică
în bazinul Dunării;
dar, fiindcă
acelaşi
om de stat va pricepe că Austria rămâne cu simpla garanţie a
Societăţii Naţiunilor, pe care ducele o cunoaşte prea bine din
experienţa abisiniană, ca s-o lase descoperită Germaniei, în loc
s-o
alăture
noului sistem, odată
cu garantarea Italiei.
*
Iată
deci ce ar fi noul sistem de pace pe care îl preconizăm.
Desigur
el este susceptibil de discuţii,
de Critici.
Se,
pot găsi
altele mai bune.
Dar,
propunerea lui ţinteşte
să
dovedească
posibilitatea de a afla printr-un sistem naţional calea organizării
internaţionale
pentru ţara
noastră.
El
ţine
seamă
de toate realităţile
internaţionale, de roate alianţele
"fireşti
şi
legale", cărora
le modifică
forma şi
direcţia,
fără
a le atinge substanţa;
de 'roată
lupta spirituală
a continentului nostru, de primejdia comunistă
ca şi
de aceia a imperialismelor.
El
adaptează
noile primejdii internaţionale şi
le împiedică,
fără
închinarea Statelor "cu interese limitate" la sistemele
Marilor Puteri, creând - cum am spus - mistica de rezistenţă
naţională
a acestor Naţiuni priit metode proprii, fără
a dispreţui
solidaritatea pacifică
a marilor Puteri.
Micile
State şi ar îmbina astfel politica lor naţionalistă,
pe care sunt geloase s-o conserve şi
pe planul internaţional,
cu noua orientare a politicii lor externe.
Ele
n-ar mai fi jocul orb al marilor Puteri şi
ar înceta să
mai trăiască
În viata internaţională
la umbra sistemelor create de acestea.
Cu
noi şi
pentru noi!
Iată
lozinca pe care s-ar Întemeia noul sistem naţionalist
al "Puterilor cu interese limitate" împins pe planul
internaţional.
Dacă
am Întreba opinia publică
responsabilă
şi
mândră
a oricăreia
din acestea, dacă
preferă
să-şi
continue drumul singure, sau să
li-I con .. ducă
alţii,
sunt sigur că
n-ar ezita să
se alăture
acestei lozinci noi.
Aşa
dar, România poate determina prin cugetarea ei, prin acţiunea ei, o
formulă
nouă
de politică
externă.
Şi
aceasta nu ar fi o politică
de izolare absurdă
sau de neutralitate cataleptică,
La
lumina ei s-ar putea organiza mai târziu bazinul Dunării.
Şi
tot astfel s-ar renaşte
o nouă
Societate
a Naţiunilor, salvată
de micile State, prin forţa
şi
credinţa lor, şi
nu prin facticea iluzie a sistemelor internaţionale experimentata şi
caduce, ignorând particularismele naţionale şi
primejdiile geografice ale fiecăruia.
*
Prin
urmare, hotărât, domnul Gheorghe Brătianu
are dreptate. Se poate face o politică românească cu sistemele
internaţionale. Şi
ea este de preferat aceleia a sistemelor internaţionale în politica
românească.
Desigur
formula ce propunem nu este uşoară,
nu este uşor
practicabilă,
sau nu este imediat realizabilă
decât în parte. Se pot găsi
altele mai bune şi
mai rapide.
Dar,
aceasta nu însemnează
că
n-avem datoria de a încerca să
cugetăm
pentru noi,' ca şi
pe aceia de a refuza să
ne plecăm
grumazii jugurilor vacante ale sistemelor internaţionale
din Europa.
Şi
aceasta nu se cheamă
izolare absurdă
şi
laşe
- ci mândrie naţională
şi
cugetare romanească.
DE
ACELAŞ
AUTOR :
Regimul
Agrar Român şi
Chestiunea Optanţilor
Unguri.
Bucureşti,
1928, 288 pag.
Curs
de Drept Administrativ Internaţional
(llt.) Bucureşti,
1929.
Elemente
de Drept Internaţional
Public. Bucureşti,
1930, 164 pag.
Organizarea
Păcii
şi
Societatea Naţiunilor.
3 volume :
Vol.
1. Origini!«, Bucureşti,
1929, 350 pag.
Vo1.
II. Pactul Societăţii
Naţiunilor,
Bucureşti,
1932, 400 pag.
Vo1.
III. Natura juridică
a S. N., Bucureşti,
1932, 1) 212 pag.
La
Vie Internationale de la Roumanie, în colecţia La Vie juridique des
Peuples, Roumanie, Paris, 1933.
Essai
de Determination Methodologique du Droit Administratif International.
1935.
Curs
de Drept Internaţional
Privat (it.) 1936, 492 pag. Respect des Engagements Internationaux.
Emuisiou des Traites et des Situations Internationales, Paris, 1936.
În volumul Securitc Collectiue, Institut de Cooperation
Intellectuelle (Societe des Nations).
Hotărâri
Judecătoreşti
şi
arbitrale străine în România, Bucureşti,
1936.
Criza
Societăţii
Naţiunilor,
Bucureşti,
1936.
Le
Fondement de la Societe des Nations et la crise de cet Organisme,
Paris, 1937.
Ce
este şi
ce poate fi revizuirea tratatelor internaţionale ?
Bucureşti,
1937.
Problemele
păcii
europene, Bucureşti,
1937.
PREŢUL
30 LEI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu