Matei Cazacu. Negru Vodă. Un voevod român la începuturile Țării Românești
Un
nou club si-a facut aparitia în România : Clubul prietenilor lui
Negru Voda. Sediul : necunoscut. Presedintia acestui club
(rautaciosii ar zice marele preot sau guru al acestei secte) nu este
altul decât venerabilul domn Neagu Djuvara, o personalitate a vietii
publice si a culturii române care nu mai are nevoie de prezentare.
Regulamentul clubului (sau catehismul sectei) se intituleaza
Thocomerius-Negru
Voda. Un voivod de origine cumana la începuturile Tarii Românesti.
Cum a purces întemeierea primului stat medieval românesc dinainte
de "descalecatoare" si pâna la asezarea Mitropoliei
Ungrovlahiei la Arges. Noi interpretari,
Bucuresti, Humanitas, 2007. Anul trecut, indignat de reactia
scepticilor si a adversarilor sai, Neagu Djuvara a publicat o replica
intitulata eminescian Raspuns
criticilor mei si neprietenilor lui Negru Voda, aparuta
la aceeasi editura. Principala preocupare a acestui Club este
exaltarea, as zice chiar cultul, "bunului barbar", avatar
modern al "bunului salbatic", mai precis a cumanului
civilizator si catolic (în fapt, un barbar nomad, crescător de
vite), care acum sapte secole si ceva i-a învatat sa lupte pe
românasii nostri ignoranti si lipsiti de vlaga,iar apoi sa-si creeze
înfine un stat, Muntenia sau Tara Româneasca, termen care în
vremea aceea însemna "Tara românilor". Nu a cumanilor,
nici a cumanilor si a românilor, nici macar a românilor si a
cumanilor, ci doar a românilor!
Ipoteza
- sau mai degrabă eroarea fundamentală - pe care se bazeaza aceasta
constructie mediatică si intens mediatizată (230 de pagini ajunsă
la a treia ediție) este simplă: primul domn muntean, cel care a dat
numele dinastiei domnitoare si chiar, pentru străini, al tarii,
Basarab I (c. 1310/16-1352) poarta un nume de origine cumana, adica
turca veche. Tatal sau, mentionat într-un singur act al cancelariei
regale maghiare, se numea Thocomer. Urmând pilda si credinta unor
orientalisti, Neagu Djuvara considera si acest nume de origine cumana
: domnia sa îl modifica deci în Thoctomer care ar veni de la Toq
(Tok)-tämir (temir) sau Toq-timür, ceeace înseamna "fier
calit". (p. 113), desi cei mai mulți istorici români l-au
interpretat Tihomir, un nume care se regaseste la românii balcanici
înca din 1220. Deci, exulta Neagu Djuvara, înca un cuman - tata si
fiu! Iata enigma lui Negru Voda, întemeietorul legendar al tarii,
rezolvata dintr-o trasatura de condei : daca tatal si fiul poarta
nume turcesti, cumane, înseamna ca ei erau în mod obligatoriu
cumani, singurii turci care haladuiau pe meleagurile noastre în acea
vreme. Si fiindca erau cumani, musai să fie si catolici, deoarece
acest neam - de fapt o confederație sau mai bine zis adunatura de
triburi de pastori nomazi - s-a convertit foarte superficial la
crestinism în forma sa catolica pentru a fi primiti si ocrotiti în
pusta maghiara. Aceasta între 1227 si 1239, pe când îi ameninta
invazia mongola care maturase Rusia de sud începând cu anul 1223 si
avea sa se napusteasca asupra Europei centrale în 1241-2.
Teza
lui Neagu Djuvara nu e noua si nici originala : ea a fost de multa
vreme discutata de istoricii români care au abandonat-o deoarece
este contrazisa de toate marturiile vremii si de bunul simt ; doar
unii istorici unguri mai cred în ea. Adevarul este ca Basarab era
român ortodox si se numea din botez Ivanco sau Ioan, caci daca ar fi
fost botezat catolic în Ungaria s-ar fi numit Gyula sau Ladislau sau
Stefan ; așa s-a întâmplat cu un oarecare Serban din Acina
(localitate neidentificata), român botezat catolic de însusi regele
Ungariei Ladislau cel Mare în 1366 care i-a dat la botez numele
primului rege crestin al acestei tari1.
Acest adevar - ca Basarab era român si ortodox- nu îl afirmam noi,
istoricii de ieri si de azi, considerati în bloc de d. Djuvara de
nationalisti si incompetenti, ba unii de-a dreptul criminali deoarece
ar ascunde adevarul istoric pe care numai domnia sa îl cunoaste si
îl proclama. Acest lucru a fost afirmat în repetate rânduri de
chiar contemporanii lui Basarab începând cu marele sau adversar si
suzeran, regele Carol Robert de Anjou, învinsul de la Posada.
Prin
diploma din 26 noiembrie 1332, asadar la doi ani dupa evenimente,
regele maghiar evoca amintirea nefericitei campanii din 1330 când,
spune el,
"am
ajuns în niste tinuturi de margine ale regatului nostru, ce erau
tinute pe nedrept în tara Transalpina (=de dincolo de munti, de
Carpati) de catre Basarab,
schismaticul
(=ortodox), fiul lui
Tochomer, spre marea
noastra si a sfintei coroane insulta, acest Basarab,
necredinciosul nostru român,
mânat de un gând rau..."2
Carol
Robert era suzeranul lui Basarab, el îl recunoscuse ca domn si
obtinuse dela acesta juramântul de credinta vasalica. Putea oare
regele Ungariei sa ignore nationalitatea lui Basarab, când în
Ungaria traiau, de peste o suta de ani, un mare numar de cumani care
furnizau trupe armatei regale si care fusesera masacrati la Posada ?
Urmând pilda înaintasilor sai la tron, Carol Robert se intitula,
între altele, "rege al cumanilor". Sa nu fi stiut el ca
Basarab era cuman, daca acesta ar fi adevarul ? Lucrul este
imposibil, mai ales ca regele ungur avea sa repete acest adevar în
mai multe documente redactate la persoana întâia.
Astfel,
la 19 mai 1335, el rasplatea meritele magistrului Toma în acesti
termeni :
"Spre
cinstea slujbei deosebite si vrednice de o vesnica amintire a
numitului magistru Toma, pe care ne-a facut-o în tara Transalpina,
unde atacul dusmanos pornit cu cruzime, în niste locuri strâmte si
paduroase, împrejmuite de întarituri puternice, o dată si a doua
oara <împotriva> noastra si a puternicei noastre ostiri pe
care o aveam acolo cu noi, de catre Basarab
românul si fiii lui..."3
Acelasi
lucru îl spune, în doua rânduri, regele Ludovic cel Mare
(1342-1382), fiul si urmasul la tron al lui Carol Robert.
Intr-un
act din 9 iulie 1347, reprodus într-o confirmare din 1378, regele
întarea unui nobil o mosie pentru purtarea sa vitejeasca
"în
tara Transalpina în expeditia domnului Carol faimosul rege al
Ungariei împotriva lui Basarab
românul, pe atunci
necredincios regatului si sfintei coroane"4.
La
18 ianuarie 1357, regele Ludovic cel Mare întarea unor nobili o
mosie dobândita de tatal lor, magistrul Laurentiu,
"luptând
cu barbatie în tara Transalpina pentru coroana regeasca împotriva
lui Basarab, voevodul
român"5.
Acelasi
lucru îl spune la 17 octombrie 1345 si papa Clement V care îl
informeaza pe regele Ungariei ca mai mulți nobili români (numiti
Olachi Romani)
din Transilvania, Tara Româneasca si Srem (regiunea din jurul
cetatii Smederevo din Serbia actuala) au adoptat confesiunea catolica
:
"Cum
de o bucată de vreme a ajuns la urechile noastre vestea ca Acela
care lumineaza pe tot omul ce vine în aceasta lume, a luminat prin
revarsarea harului Sau într-atâta mintea românilor (Olachi
Romani) ce locuiesc
în partile Transilvaniei, ale Tarii Românesti (Ultralpinis, acelasi
lucru cu Transalpinis) si în cele ale Sirmiului din Ungaria, încât
unii dintre ei au si ajuns sa cunoasca drumul adevarului, prin
îmbratisarea credintei catolice...scuturând si lepadând de la ei
cu totul samânta schismei
si celelalte rataciri...am luat masuri sa se îndrepte felurite
scrisori...catre nobilii barbati Alexandru
al lui Basarab si catre alti români,
atât nobili cât si oameni de rând."6
Vasazica,
Alexandru (Nicolae Alexandru), fiul si asociatul la tron al lui
Basarab era nu numai român, dar si ortodox, e drept cam sovaielnic
deoarece se convertea la catolicism. Daca tatal sau ar fi fost
catolic, fiul ar fi trebuit sa fie si el conform canoanelor Bisericii
catolice, de aceeasi confesiune. Intrucât era ortodox (schismatic),
înseamna ca si parintii sai erau ortodocsi, ceeace nu se potriveste
defel cu o presupusă origine cumana a lui Basarab.
Ca
Basarab a ramas ortodox pâna la moarte o spune si Cronica pictata de
la Viena (Chronicon
pictum Vindobonense)
scrisa la 1358, care îl numeste si ea pe voievodul român
"schismatic
perfid (sau :
"ratacit")" (de
fide perfidi scismatici)7.
Acest
adevar reiese si din scrisoarea pe care papa Urban V o adresa la 10
aprilie 1370 lui Vladislav (Vlaicu Voda), nepotul de fiu al lui
Basarab : dupa ce deplânge faptul ca nu se închina Bisericii
catolice, în afara careia nu exista mântuire, suveranul pontif îl
acuza pe voevod ca se afla în schisma (ortodoxie) mostenita de la
vechii predecesori ai sai8.
Cine erau acesti vechi predecesori (antiqui
praedecessores) ?
Desigur, Tochomer si Basarab, caci de ar fi fost vorba numai de tatal
sau, Nicolae Alexandru, papa ar fi spus-o în termeni precisi. Acest
text este de o importanță primordiala si el nu mai lasa niciun
dubiu asupra confesiunii celor mai vechi voevozi români de la Arges.
Infine,
ca pe Basarab îl chema din botez Ivanco/Ioan, ne-o spune un alt
contemporan si adversar al sau, tarul sârb Stefan Dusan (1331-1355),
amintind de victoria sa de la Velbujd (19 iunie 1330) împotriva a
sapte tari printre care "Basaraba
Ivanco, socrul
tarului Alexandru al Bulgariei"9.
Acest text, cunoscut de toti istoricii români de la Hasdeu, Onciul
si Xenopol încoace, dovedeste foarte clar ca Ivanco/Ioan era numele
de botez si ca Basarab era o poreclă despre care vom vorbi mai
departe10.
Singurul
argument al autorului privind catolicismul lui Basarab se gaseste
într-o scrisoare adresata lui de papa Ioan XXII la 1 februarie 1327
în care suveranul pontif îl numeste "fiu iubit nobile barbat
Basarab voevodul transalpin" si îl felicita pentru zelul sau
pentru raspândirea catolicismului si "exterminarea natiunilor
necredincioase"11.
De aici, considera Neagu Djuvara, reiese ca Basarab era catolic nu
printr-un botez tardiv, ci din nastere, deoarece era cuman ! Curioasa
logica! In articolul meu i-am amintit parerea parintelui Aloisiu
Tautu, un savant istoric si harnic editor de acte pontificale în
afacerile orientale, ca nu era vorba de convertire la catolicism, ci
doar de unire cu Roma, mai precis intrarea în obedienta fata de
Biserica catolica. Lucrul putea fi realizat de orice ortodox, a vrut
s-o faca si Nicolae Alexandru, dar regele Ungariei s-a opus acestei
formule care contesta suzeranitatea arhiepiscopului de Strigoniu în
materie religioasa si, implicit, a regelui în domeniul politic.
Aceasta dependenta directa de Scaunul Sfântului Petru a durat pâna
în 1330 cel mai târziu, când Basarab este calificat de ortodox
(schismatic) de catre chiar suzeranul sau, regele Carol Robert al
Ungariei.
Devine
astfel evident, în lumina acestor marturii contemporane cu Basarab
si fiul sau Nicolae Alexandru, ca ipoteza lui Neagu Djuvara se
dovedeste complet falsa. Domnia sa a trecut cu vederea, caci nu putea
sa le ignore, actele si o cronică numind pe voievodul Tarii
Românesti român si ortodox12.
Tocmai domnia sa care în Introducerea
cartii condamna istoriografia româneasca în bloc aducându-i acuza
ca "n-a fost în stare sa se dezvete pâna azi de conceptul
eronat ca interesul national ne-ar comanda un fel de selectionare a
datelor pe care le-am avea privitor la trecutul neamului nostru.
Unele fapte descoperite n-ar fi bune de spus...Apoi, tainuirea sau
rastalmacirea unor fapte ori exagerarea altora" (p. 7)
La
lectura acestor rânduri, îti vine sa te întrebi : cine
selectioneaza datele, cine considera ca unele fapte descoperite n-ar
fi bune de spus, cine tainuieste sau rastalmaceste faptele ?
Raspunsul este evident : domnul Neagu Djuvara care nu tine seama de
documentele amintite mai sus, desi ele figureaza în toate lucrarile
de istorie, si continua sa afirme senin ca Basarab întemeietorul era
cuman si catolic!
*
Am
putea opri aici polemica noastra cu autorul daca în jurul cartii
domniei sale nu s-ar fi stârnit un adevarat vacarm mediatic si daca
"prezumtiile" sale nu ar fi devenit adevaruri curate pentru
multa lume. Istoricilor români care au discutat cartea si au
contestat premisa si concluziile ei, Neagu Djuvara le-a raspuns cam
întepat printr-un nou volum intitulat eminescian Raspuns
criticilor mei si neprietenilor lui Negru Voda,
Bucuresti, Humanitas, 2011, 119 pagini. Printre acestia ma aflu si eu
caci am tinut, alaturi de alti colegi, pe 16 noiembrie 2007 o
conferinta pe aceasta tema la Institutul de istorie Nicolae Iorga din
Bucuresti. Dl. Djuvara nu ne-a onorat cu prezenta domniei sale si
mi-a raspuns în volumul amintit încheind cu urmatoarele cuvinte :
"Cu
aceasta, închei raspunsul meu la critica amicului Matei Cazacu,
zicând cu parere de rau ca nu gasesc în articolul sau absolut nici
un argument valabil care sa infirme teza descinderii lui Basarab I
dintr-o spita de sefi cumani". (p. 84).
Cu
alte cuvinte, desi ma considera amic, ma claseaza printre neprietenii
(de ce nu zice "dusmani", doar e cuvânt turcesc, luat de
la cumani ?) lui Negru Voda. Marturisesc, absolut în trecere, ca nu
pricep cum faptul de a-l considera pe Negru Voda român înseamna a
nu-i fi prieten... Citind acest raspuns, am ajuns la concluzia ca
Neagu Djuvara si cu mine nu vorbim aceeasi limba (poate ca domnia sa
vorbeste cumana veche ?) si ca trece sub tacere existenta actelor din
1332-1370 (sapte la numar!) care numesc pe Basarab si pe fiul sau
români ortodocsi, ba mai si persista în eroarea de a-i considera
cumani numai si numai pe considerentul ca purtau, Basarab (sigur) si
tatal sau (în mod eronat), nume de origine turca.
Stramosii
nostri latini aveau un proverb : errare
humanum est, perseverare diabolicum
(a gresi este omenesc, a persevera în gresala este diabolic).
Intrucât dl. Neagu Djuvara persevereaza în eroare, m-am hotarât,
îndemnat si de unii prieteni, sa procedez la o analiza sistematica a
cartii pentru a lamuri, pe domnia sa si pe cititorii români, ce
metoda istorica are autorul si cum scrie domnia sa istoria .
Intreprind aceasta analiza pe capitole, urmând ca la sfârsit sa
sintetizez criticile si observatiile ce îi aduc. Tin sa precizez ca
nu am purces la aceasta opera din dorinta de publicitate, ci pentru a
raspunde la provocarea adusa întregii bresle a istoricilor români
din toate timpurile, si pentru ca sunt mânat de adagiul latin
"Amicus Plato, sed magis amica veritas" (Mi-e prieten
Platon, dar mai mare prieten îmi este adevarul) pe care îl
completez cu un citat din Montesquieu :
"Être
vrai partout même sur sa patrie ; tout citoyen est obligé de mourir
pour sa patrie, personne n'est obligé de mentir pour elle". (Sa
spui adevarul peste tot, chiar si despre patria ta ; orice cetatean
este obligat sa moara pentru patria sa, dar nimeni nu este obligat sa
minta pentru ea).
*
Incheiem
aici observatiile noastre asupra cartii. Neagu Djuvara este un
excelent povestitor care si-a câstigat interesul si simpatia
publicului prin lucrari de vulgarizare istorica adresate tineretului
si nespecialistilor, prin interventii în mass-media în care se
demarca de ceilalti participanti prin vigoarea si originalitatea
interventiilor, prin ideile noi si îndraznete pe care le emite, prin
eleganta vestimentara si prin maniere care îl situiaza deasupra
vulgului. Stilul domniei sale este fluid, abunda în amintiri
personale si anecdote, proza sa se citeste usor si rapid, dând
impresia unei conversatii pe care autorul o duce cu cititorul în
intimitatea caminului. Venind din vremuri si lumi necunoscute sau
greu de imaginat pentru multi oameni din România, Neagu Djuvara
joaca rolul unchiasului sfatos ale carui basme au încântat
copilaria. Sau, pentru a lua un alt exemplu, l-as compara cu Florian
Christescu, autor al unei neuitate si bogat ilustrate Povesti
a neamului nostru
aparuta între cele doua razboaie mondiale. Tin minte pasiunea cu
care am devorat paginile acestor volume în care capitolele se
terminau prin formula incantatorie "caci a neamului poveste
înainte mult mai este".
In
loc sa se mentina în limitele decentei si posibilitatilor sale reale
care i-au adus un binemeritat succes popular, domnul Neagu Djuvara a
avut ambitia sa rescrie istoria medievala româneasca într-una din
cele mai întunecate perioade. "Mă tem de omul unei singure
carti" spunea sfântul Toma de Aquino, un adevar învatat pe
pielea lor de toti cetatenii din țările foste comuniste siliti să
recite Cursul scurt de
istoria partidului comunist (b)
a lui Stalin sau opera lui Nicolae Ceausescu. Acelasi lucru se poate
spune si în acest caz : Neagu Djuvara si-a gasit o singură carte de
la care pornesc toate teoriile sale, un articol de fapt al unui
filolog ungur pe nume Laszlo Rasonyi, apărut în 1935 într-o epoca
de iredentism antiromânesc salbatic în istoriografia maghiara.
Acest Rasonyi, fara îndoiala un excelent turcolog, era ceeace nemtii
numesc un "Fachidiot", adica un specialist care vede totul
prin prisma cunostintelor sale si care reduce realitatea si lumea
întreaga la dimensiunile propriei sale stiinte (sau ignorante).
Adunând cu furca nume proprii si toponime românesti care sunau
turceste, punând laolalta indivizi din epoci si din regiuni
diferite, si decretând ca erau cu totii turci sau tatari numai pe
baza unor corespondente fortuite sau de-a dreptul fortate, ignorând
istoria, geografia, restul stiintelor umane, ba chiar si cel mai
elementar simt al masurii, Rasonyi a produs un monstru de eruditie
în cea mai mare parte sterila. De la el s-a inspirat Neagu Djuvara
care ne propune o lucrare scrisa în pripa, plina de idei
preconcepute, bazata pe o documentatie saraca si care nu face apel la
izvoare si la studiile de specialitate. Iar când are acces la aceste
surse, elimina printr-o pirueta sau fara argumente temeinice pe cele
care nu merg în sensul tezelor sale izvorâte mai mult din impresii
decât din confruntarea atenta a informatiilor. Autorul se considera
o autoritate în materie de istorie universala, dar cunostintele sale
provin din lucrari generale sau învechite, care nu tin cont de
cercetari mai recente. Ignoranta sa în materie de antroponime, de
nume de persoane, îl conduce la concluzii gresite care genereaza
alte erori si care poluiaza iremediabil restul cartii. De multe ori,
Neagu Djuvara se face vinovat de superficialitate în lectura
documentelor sau chiar a lucrarilor moderne, ceea ce nu-l împiedica
sa se erijeze în judecator al istoriografiei românesti din epoca
moderna, distribuind note bune si proaste cu o dezinvoltură demna de
o cauza mai buna. In sfârsit, prin insistenta cu care revendica o
originalitate care nu-i apartine si un simt critic infailibil, Neagu
Djuvara creaza o stare de confuzie generalizata în mintea
cititorilor carora le promite dezvaluirea unor secrete tinute sub
obroc de istoricii mai vechi si mai noi, un fel de Da
Vinci Code "ad
usum Valachorum", pentru folosinta românilor.
Rezultatul
este o imagine complet falsa si denaturata a uneia din cele mai
pasionante perioade din istoria româneasca, perioada începuturilor
statului Tara Româneasca. Pornind de la câteva date scoase din
contextul lor, solicitând izvoarele ca sa le faca sa spuna mai mult
decât au ele a spune, recurgând nu o dată la anacronisme si la
false simetrii proprii unui spirit lipsit de sistem, Neagu Djuvara
acumuleaza "revelatiile" si "prezumtiile" care
devin, câteva pagini mai departe, adevaruri cu valoare
transcendentala. Concluzia ineluctabila este ca domnia sa s-a avântat
într-un domeniu care îi este strain si pe care nu îl poate domina
deoarece îi lipseste aparatul conceptual si documentatia rabdator
adunata, cântarita si comparata, apoi pusa în perspectiva, care
sunt caracteristicile unui adevarat savant. Inlocuind conceptele prin
impresii si prejudecati si documentatia prin recursul la "opere
alese", la avizul cules în graba de la unul sau altul, fara a
proceda la o necesară reflexie si ponderare, Neagu Djuvara
contamineaza o temă majora de investigatie a trecutului nostru,
livrând publicului cititor pasionat de istorie un monument de
tinichea cu veleitati de bronz etern. Ceeace irita în cel mai înalt
grad la lectura acestui opus este suficienta si lipsa de respect a
autorului pentru eforturile atâtor generatii de specialisti onesti
care au cautat si ei "adevarul" construind pe temeliile
puse de înaintasi. Si ma întreb cum ar fi reactionat istorici ca
Gheorghe Bratianu, Petre P. Panaitescu, Constantin C. Giurescu, Maria
Holban, Aurelian Sacerdoteanu si altii de talia lor la lectura
acestor pagini în care ignoranta, superficialitatea si dezinvoltura
se iau la întrecere. Sunt convins ca reactia lor ar fi cea a
sculptorului Apelles : "ne sutor supra crepidam!"
Matei
Cazacu
C.
N. R. S., Paris
1
"Quem
baptizatum Stephanus fecimus appellari" (pe care l-am facut sa
se numeasca Stefan din botez"), act din 16 mai 1366 în DRH,
seria C, vol.
XIII, p. 100-101, nr. 59. A se vedea mai jos, p. 25, nota 77,
numele purtate de cumanii din Banat în secolele XIV-XV : numai nume
din calendarul crestin!
D. Barbu,
"Sur le double nom du prince de Valachie Nicolas-Alexandre",
in Idem, Byzance, Rome et les Roumains,
Bucarest, 1998, p. 112-113.
2
"Que in terra Transalpina, per Bazarab, filiumThocomerii,
scismaticum, in nostrum et sacre corone non modicum derogamen
detinebantur, adissemus, idem Bazarab, infidelis Olacus noster,
maligno inductus consilio"... (DRH,
seria D, vol. I,
p. 50-51, nr. 25). Am modificat usor traducerea.
5
"in terra Transalpina, contra Bozorad, waivodam Olachum"
(G. Fejér, Codex
diplomaticus Hungariae ecclesiasticus ac civilis,
IX/2, Buda, 1833, p. 587 ; Hurmuzaki-Densusianu, Documente,
I/2, p. 49 (cu forma "Olachorum", al românilor, în loc
de "Olach") ; la fel si în DRH,
seria C,
vol.XI, p. 79, nr. 79).
6DRH,
seria D, vol. I,
p. 60-61, nr. 32 : "Alexandro
Bassarati et aliis, tam nobilibus quam popularibus Olachis
Romanis").
7
Am utilizat
editia lui G. Popa-Lisseanu,
op. cit., p. 110,
traducere româneasca la p. 234. Si într-un act de la 13 decembrie
1335, când regele Ungariei, amintind campania din 1330 si batalia
de la Posada precedata de un armistitiu, spune ca "Ne-am
încrezut în cuvântul schismaticului" numit "Basarab,
voievodul valahilor". (V. Motogna, "Iarasi lupta dela
Posada", în Revista
istorica, IX
(1924), p. 82-3 ; traducere româneasca de G. Popa-Lisseanu, Cronica
pictata dela Viena,
Bucuresti, 1937, p. XLIV-XLVI, nota 76. (Izvoarele istoriei
românilor,XI).
8
"Ex antiquo
in schismate in te a tuis antiquis praedecessoribus derivato,
moraris et multiplicibus erroribus involutus existis"
(Hurmuzaki-Densusianu, Documente,
I/2, p. 159).
9
In prefata la
Codul sau de legi (Zakonik), tradusa de G. Mihaila, "Sintagma
(Pravila) lui Matei Vlastaris si începuturile lexicografiei
slavo-române", în Idem, Contributii
la istoria culturii si literaturii române vechi,
Bucuresti, 1972, p. 272-273.
10
Vezi si
demonstratia în acest sens a lui D.I.Muresan, "Excursus.
Basaraba Ivanco", în volumul Istorie
bisericeasca, misiune crestina si viata culturala, II, Crestinismul
românesc si organizarea bisericeasca în secolele XIII-XIV. Stiri
si interpretari noi,
ed. de E. Popescu si M.O. Catoi, Galati, 2010, p. 390-406.
11
Hurmuzaki-Densusianu,
Documente,
I/1, p. 600-601 : "dilecto filio nobili viro Bazaras woywoda
Transalpino". Prin "natiunile necredincioase (nationes
infidelium) papa întelegea pe cumani, români si slavi (vezi
scrisoarea lui din 1328 în acelasi volum, p. 609). Pe cine trebuia
deci sa extermine Basarab ?
12
Am si publicat o
parte din aceste marturii în articolul "O controversa :
Thocomerius-Negru Voda", în Revista
istorica, XIX
(2008), nr. 1-2, p. 49-58. De altfel, Neagu Djuvara cunoaste cel
putin doua din aceste acte care i-au
fost semnalate de Constantin Rezachevici (Thocomerius,
p. 160-1) dar le respinge aducând niste considerente fara nicio
valoare!
Vă rog să citiți acest text selectat de mine, în speranța că vă poate interesa. Cu prietenie, Dan Culcer
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu