Vă rog să citiți acest text selectat de mine, în speranța că vă poate interesa.Cu prietenie, Dan Culcer
Vă recomand situl de unde am extras aceasta recenzie excelenta la o carte interesanta.
The Paradox of Choice
May 29th, 2010 | Iulia Nalatan, Psihologie/Sociologie | Print This Post
White Mans recenzie
Autor:Barry Schwarz
Subtitlu: Why More Is Less
Editura: Harper Perennial
Anul apariţiei: 1999
304 pagini
ISBN: 978-0060005696
Cumpără cartea(ediţia în limba engleză)
Societatea în care trăim a ajuns la un nivel de progres de invidiat pentru orice om din Evul Mediu. Cu ce preţ însă? Obţinem ceea ce ne dorim mult mai uşor doar ca să ne dăm seama că ce avem nu ne satisface pe deplin, la nivelul aşteptărilor noastre. Tehnologiile construite ne-au ajutat să ne eliberăm de sarcini neplăcute şi repetitive. Cu toate acestea, ne plângem că avem prea puţin timp pentru lucrurile care contează. Avem pensula cu care ne putem picta viaţa pe care ne-o dorim însă nu ştim cu exactitate cum ar arata aceasta.
Succesul, spune Schwartz, are un gust amar în ziua de azi, deşi avem posibilităţi infinite. Mulţimea opţiunilor pe care le avem nu ne face neapărat mai fericiţi. Dimpotrivă. În ultimii 30 de ani SUA a cunoscut o dublare a PIB-ului, deci a prosperităţii populaţiei. Această evoluţie însă nu s-a simţit şi la nivelul coeficientului de fericire. Ca urmare, deşi au mai multe oportunităţi şi mijloace prin care pot să-şi satisfacă nevoile şi dorinţele, oamenii moderni nu sunt mai mulţumiţi în viaţa de zi cu zi.
Dogma societăţii moderne pune accentul pe libertate. Putem alege să fim oricine, să consumăm orice, să locuim oriunde, să învăţam şi să trăim în moduri care depind doar de alegerile noastre. Standardele cresc în permanenţă şi responsabilitatea pentru ceea ce hotărâm apasă doar pe umerii noştri.
Cu cât creşte numărul de variante cu atât mai greu devine să te hotărăşti. A lua decizii este, cred, una dintre cele mai mari provocări ale omului contemporan. Până la un punct libertatea de a alege este benefică. Însă dacă se depăşeşte o anumită limită, pus faţă în faţă cu multe opţiuni omul se simte copleşit de indecizie. Consecinţele deciziilor luate greşit se manifestă sub formă de regrete, oportunităţi ratate, dezamăgire cu privire la timpul inutil investit în evaluarea alternativelor.
Un număr foarte mare de posibilităţi poate duce la o stare de inerţie în care preferi să nu iei nicio hotărâre. Într-un studiu, cumpărătorilor cărora li s-au oferit mostre din 6 produse diferite au fost mai dispuşi să cumpere decât cei cărora li s-au propus 24 varietăţi de produse. Oricât ne-am dori să avem libertatea de a alege, creşterea peste măsură a numărului de opţiuni nu ne ajuta să ne hotărâm mai repede şi mai uşor.
Cel mai frecvent exemplu din carte este legat de shopping, supermarketul punându-ne faţă în faţă cu tot mai multe produse similare, aflate în competiţie. Eu, cel puţin, m-am trezit de multe ori indecisă în faţa raftului cu multe sortimente de brânzeturi, ciocolată sau iaurt. Dar având în vedere că cititul etichetelor nu este tocmai scopul meu în viaţă şi nici mersul la cumpărături nu e activitatea mea preferata mă străduiesc să iau decizii cât mai rapid.
Să nu limităm, însă, dificultatea de a lua decizii doar la domeniul cumpărăturilor, unde ce ai hotărât nu te influenţează aşa de puternic. Alegerile mult mai importante se referă la ce fel de studii faci; ce, cum şi unde lucrezi; cum îţi petreci timpul liber, etc. Toate aceste decizii, pe termen lung, îţi definesc viaţa.
Pot să spun că mi-a fost utilă cartea. De exemplu, am conştientizat mai bine faptul că nevoia mea puternică de a avea cât mai multă libertate, de a face lucrurile cum vreau nu se contrazice cu disciplina şi regulile. Poţi vedea limita ca pe ceva pozitiv în momentul în care înţelegi că te ajută să te concentrezi pe ceea ce contează.
În plus, am înţeles că este o mare diferenţă între un maximizer (omul care caută mereu “the best”) şi un satisficer (cel care se mulţumeşte cu soluţia ce corespunde standardelor sale). În timp ce primul cutreieră toate magazinele de pe o stradă pentru a găsi cea mai pe placul lui pereche de pantaloni, al doilea va cumpăra primii pantaloni care îi vin bine şi sunt ok ca preţ.
Un maximizer va fi nefericit dacă va vedea o pereche de pantaloni mai atrăgători imediat după ce a ieşit din magazin. Satisficer-ul nici nu va observa opţiunile pe care le-a ignorat. Un maximizer va ajunge mai uşor la stare de nemulţumire şi regret dacă va şti că există ceva mai bun decât alegerea lui. Îndemnul la consum alimentat prin publicitate îşi propune trezirea în oameni tocmai a acestei stări de maximizer, de căutător permanent de mai bine. O căutare infinită şi obositoare.
Pe scurt, vă recomand cartea. Ajută la o mai bună înţelegere a modului în care luăm decizii, cum putem să fim mai conştienţi şi mai bine pregătiţi în acest domeniu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu