Cadrilaterul,
o Aromânie în miniatura ?
Câteva observatii depre cartea lui Enache Tusa
Imaginar
politic si identitati colective în
Dobrogea
Nu
stiu daca istoria ca disciplina a facut progrese notabile în ultimii
douazeci de ani în România. Abolirea cenzurii comuniste si noul
climat de dupa 1989 au favorizat în schimb explorarea unor aspecte
din istoria tarii evitate sau chiar ocultate de istoricii români
pana atunci. Rezultatele sunt uneori surprinzatoare si chiar
spectaculoase daca ne gândim la succesul ipotezelor lui Neagu
Djuvara privind cumanitatea fondatorilor dinastiei Tarii românesti1.
In general însa rezultatele acestor incursiuni sunt mai putin
spectaculoase, dar nu mai putin socante pentru publicul format în
România, deci stimulante într-o perspectiva critica. Acesta e cazul
intrarii Dobrogei în componenta României în 1878 si integrarii ei
în decenile care au urmat, moment si proces istoric reconstituit
recent în detaliu de Enache Tusa în teza sa de doctorat în stiinte
politice publicata sub titlul Imaginar
politic si identitati collective în Dobrogea.
Luând in
consideratie informatile si analizele propuse de acest autor pornind
de la numeroasele documente, marturii si studii specializate
consultate, cititorul gaseste raspunsuri pe cât de precise pe atât
de neasteptate la întrebari pe care multi cu greu le-ar fi formulat,
convinsi fiind ca raspunsurile vin de la sine.
Cine
a decis “realipirea” Dobrogei în 1878 ? Nu
România, al carei “statut era la acea vreme de obiect si nu de
subiect de drept international” ci Marile Puteri, adica Rusia, care
tocmai semnase un acord cu Austro-Ungaria prin care recupera sudul
Basarabiei, cedat în 1856 Moldovei, în timp ce doua teritorii
otomane erau atribuite României (Dobrodja de nord) si Bulgariei
(Dobrogea de sud). Dornici sa nu displaca Marilor Puteri, mai ales
Angliei si Frantei care vedeau în tarile române o “zona de
siguranta împotriva influentei rusesti în spatial European”,
guvernul si clasa politica romaneasca au acceptat pâna la urma
decizia congresului de la Berlin2.
Principalul obstacol în vederea controlului noilor posesiuni a fost
numarul restrâns al locuitorilor români, ceea ce explica
reticentele conducatorilor români, nemultumiti pe de alta parte de
cedarea sudului Basarabiei. Ion Ionescu de la Brad consemna în 1850
existenta a 3.650 familii de Români pe de o parte si, p de alta
parte, 4.800 de familii de turci, 2.222 de tatari, 2.214 bulgari,
1.092 cazaci, 747 lipoveni, 300 de greci, 212 egiptieni, 126 armeni,
119 evrei si 59 de germani3.
Românii reprezentau ceva mai putin de o patrime din ansamblu.
De
ce aceasta provincie otomana trebuia sa devina una romaneasca si nu
una turceasca, sau tatareasca, sau turco-tatara sau chiar bulgareasca
? Argumentele românesti expuse de E. Tusa nu sunt convingatoare în
termeni de legitimitate. Primul, de ordin “civilizational”,
figureaza chiar în primul paragraf al introducerii :
“Stapânirea
turceasca a distrus în 450 ani civilizatia veche, greco-romana, si a
transformat Dobrogea dintr-o piatra pretioasa a lumii antice, într-un
pilon de rezistenta si ofensiva al imperiului Otoman. Acest element
vine sa împlineasca un proces istoric fara de care prezenta
românilor în aceasta parte de tara, Dobrogea, nu s-ar putea
explica.”4
Celelalte
motive invocate privesc prezenta propriu-zisa a românilor si nu ne
pot lasa decât dubitativ având în vedere caracterului aleatoriu si
ipotetic al principalelor argumente avansate. O parte dintre supusii
români ai sultanului în ajunul schimbarii frontierelor ar fi fost
la origine “pamânteni”5,
adica prezenti în regiune înainte de “asezarea” turcilor la
sfârsitul secolului al XVI-lea, de “navalirile” tatarilor în
secolul XVII-lea si, în urma razboiului din Crimea, de colonizarea
lor6,
sau de “venirea” bulgarilor mai ales dupa razboiul ruso-turc din
18287.
In
tot cazul, prezenta multiseculara si neîntrerupta a acestor
“pamânteni” români nu poate justifica violentele perpetuate de
statul roman pentru transformarea fostei provincii otomane, aceasta
“Europa si Asie în miniatura” într-o “Dacie în miniatura”,
populata majoritar de români originari din toate colturile tarii8.
E. Tusa nu face proces statului roman penru nedreptatile comise, în
schimb descrie situatia victimelor colonizarii românesti cu o
empatie si o preciziune exemplara. Meritul cartii consta tocmai în
analiza mecanismelor juridice, religioase, administrative, scolare,
politice, care au permis “românizarea” Dobrogei si efectelor lor
dezastroase pentru cei vizati fara a fi neaparat benefice pentru
ceilalti. Refuzând sa dea drepturi politice complete locuitorilor
acestei regiuni timp de trei decenii (1878-1909), sistemul politic
românesc nu a facut decât sa mareasca neîncrederea “alogenilor”
si sa accentueze coruptia în aceste tinuturi în care contrastul
între traditile si obiceiurile locale ale diferitelor comunitati
etnice si religioase, pe de o parte si, pe de alta parte, sistemul de
valori de tip occidental (francez) introdus de pe timpul lui Cuza era
si mai flagrant decât în restul României.
Eficacitatea
masurilor luate a fost de altfel relativa. Procentajul turcilor si
tatarilor, expropriati, spoliati deseori de proprietatile lor si
marginalizati în ciuda loialitatii lor proverbiale, a scazut
vertiginos. Cu bulgarii, mai organizati si sustinuti de statul bulgar
limitrof, a mers însa mai greu : multi dintre ei vor parasi România
doar în 1940 cu ocazia schimbului de populatie consecutiv cedarii
Cadrilaterului9.
Calificata de istoricul Constantin Iordachi drept “laborator pentru
promovarea identitatii nationale românesti”10,
Dobrogea nu va deveni acel “colt de tara curat româneasca” la
care visa un personaj precum Constantin Pariano11,
decât la aceasta data.
In
cartea sa, E. Tusa se refera cu precadere la ultimele decenii de
administratie otomana si, mai ales, la primele decenii de
administratie romaneasca a provinciei, pâna în ajunul primului
razboi balcanic, mai précis pâna la 1909 când Dobrogea poate fi
considerata ca find integrata, locuitorii ei bucurându-se de
aceleasi drepturi politice ca si ceilalti cetateni ai tarii12,
iar procesul de românizare (sau aculturatie, acesti doi termeni
fiind folositi ca sinonime de E. Tusa) poate fi considerat ca
ireversibil, etnicii români devenind majoritate absoluta (52.5 %).
“Modelul interetnic dobrogean… o mostenire otomana”
Pentru a avea o idee mai
clara asupra mozaicului etno-confesional care predomina în Dobrogea
e sufficient sa reamaintim ca existau « foarte putine zone
în care satele erau locuite de doar doua etnii spre deosebire de
localitatile în care existau sase sau opt etnii » sau ca nu
existau sate în care nemtii de confesiune catolica si cei de
confesiune protestanta sa traiasca în comun13.
Indispensabila,
« deotomanizarea » a avut si consecinte negative,
institutile otomane fiind mai bine pregatite sa administreze o
asemenea diversitate decât noul model politic importat recent si
aplicat deseori arbitrar în favoarea exclusiva a natiunii
majoritare. « Vorbind astazi, de un model interetnic
dobrogean, însa acest model a fost o mostenire otomana »,
precizeaza E. Tusa. Intr-un sens,
nostalgia pentru acel « dulce loc de pribegie »14
cum era numita Dobrogea de pe vremuri în foclorul local este usor
de înteles.
Sub Carol I au existat
totusi, scrie E. Tusa, tentative de aplicare ale unui model
« intercultural », citând ca exemple mai ales gestruile
în favoarea musulmanilor : sprijinul acordat Seminarului de la
Medjedia, o institutie prestigioasa pentru islamul turco-tatar
(fondata în 1610 la Babadag, închisa în 1967 arbitrar sub
Ceausescu, redeschisa în 1990), si constructia moscheiei de la
Constanta, într-un stil arabo-egiptean, folosind procedee tehnice
moderne15,
ca gest de multumire pentru acordarea în 1905 a statutului de milet
aromânilor în Imperiul otoman.
Integrând o provincie
otomana de-a lungul secolelor, geografic diferita de restul tarii mai
ales datorita climei si proximitatii marii, România, care contrariu
Bulgariei sau Serbiei, nu a fost niciodata administrata direct de
teocratia turceasca, a integrat si o dimensiune turco-orientala pe
care a valorizat-o în diverse ocazii. Spre exemplu, un pavilion
reprezentând o moschee figura la Expozitia generala nationala de la
Bucuresti din 1906 celebrând 25 de ani de la proclamarea regatului
si 1800 de ani de la cucerirea Daciei de catre Traian, în timp ce
palatul (« cuibul singuratic », « tenha juvah » în
turceste) reginei Maria de la Balcic construit între 1925 si 1936
era dotat cu un minaret în ghiz de foisor si cu o « gradina a
lui Alah ».
In ciuda garantiilor
asigurate locuitorilor noii provincii de principele Carol în
proclamatia sa emisa în limbile româna, bulgara, turca si tatara pe
17 noiembrie 1878, “ intentile de organizare ale Dobrogei au fost
caracterizate printr-o dialectica aparte de includere si excludere
simbolica si administrativa », scrie E.
Tusa, concluzia sa fiind ca « în confruntarea dintre
nationalism si liberalism în organizarea Dobrogei, viziunea
nationalista a prevalat »16.
Cadrilaterul,
o Aromânie în miniatura ?
Regiunea
studiata în carte este Dobrogea de nord, alipita României în 1878.
Dobrogea de sud, anexata dupa al doilea razboi balcanic, în 1913, si
retrocedata Bulgariei în 1940, este evocata în ultimul capitol,
intitulat Studiu de caz, aromânii din Dobrogea de sud parte a unui
experiment politic esuat.
Când
istoria se repeta, ceea ce la început a fost o tragedie devine mai
apoi o farsa : nimic nu ilustreaza mai bine acest adagiu decât
motivele (de ordin “politico-strategic”) invocate pentru a
justifica anexarea acestui teritoriu, si politica de românizare
aplicata într-o provincie în care românii constituiau mai putin de
3 %17.
“Problema
era ca în Dobrogea de sud, dupa 1878, Bulgaria prin colonizari si
expulzari schimbase raportul demografic, eliminând elementul etnic
musulman, turco-tatar, sporind elementul etnic bulgaresc”, scrie E.
Tusa. Aceasta asertiune ar fi meritat precizarea urmatoare :
“Problema României era…” Probabil ca daca în 1878 României
i-ar fi fost cedat si sudul Dobrogei otomane, ea ar fi reusit
performante similare celor bulgaresti. România a venit prea târziu
ca sa schimbe lucrurile, statul natiune o facuse deja, în profitul
bulgarilor.
In
ciuda rezistentelor întâlnite, previzibile de alfel, atât din
partea populatiei cât si din partea statului vecin, tentativele de
românizare au fost de acelasi tip ca în Dobrogea de nord, cu o
exceptie totusi, colonizarea noilor judete romanesti cu aromâni si
valahi megleniti veniti din sudul Bulgariei, Grecia de nord, sudul
Regatului sârbilor, croatilor si slovenilor si sudul Albaniei.
Tocmai aceasta exceptie e abordata în detaliu de E. Tusa în
capitolul final al cartii sale.
Aproximativ
35.000 aromâni si valahi megleniti au fost împroprietariti in
Cadrilater între 1925 si 1933, ei devenind cu aceasi ocazie cetateni
români, Constitutia din 1923 nepermitând colonizarea cetatenilor
straini. “Pentru statul roman, acest spatiu constituia noua tara
pentru aromânii din Peninsula Balcanica”, scrie E. Tusa, citând
cartea lui Adrian Radulescu si Ioan Bitolianu Istoria
Dobrogei18.
Aceasta afirmatie merita câteva precizari.
1.
Idea de a face din Cadrilater o noua tara pentru aromâni nu a fost
prezentata ca atare official niciodata; ea a putut constitui un
argument printre multe altele pentru a justifica a posteriori
dezangajarea statului roman fata de aromânii din Balcani si mai ales
pentru a da un nou impuls colonizarii si securizarii unui teritoriu
în care românii erau ultraminoritari. Drepturile aromânilor din
statele balcanice în noile lor frontiere nu erau recunoscute de
tratatul de pace semnat la Bucuresti în 1913 ci numai printr-un
schimb de scrisori efectuat cu aceasta ocazie unde aromânii eurau
mentionati ca “cutovlahi’ – deci nu ca aromâni sau ca « români
din sud ». Problema “macedoromâna” n-a avut o incidenta
particulara în organizarea Conferintei de pace de la Bucuresti de
guvernul roman preocupat de recunoasterea internationala la care
aspira si de câstigul territorial pe care îl revendica.
2.
Numai o mica parte dintre aromâni, mai putin de o zecime din
ansamblul balcanic, au venit în Cadrilater cu aceasta ocazie.
3.
Int-un fel, chiar daca proiectul initial nu era aceasta, aromânii au
reusit întradevar sa înjghebe în Cadrilater o mica tara a lor :
daca Dobrogea de nord aparea ca o “Dacie în miniatura” în urma
colonizarii cu locuitori veniti din diferite regiuni ale României,
atunci si Cadrilaterul era o mica Aromânie care regrupa fârseroti,
gramosteni, pindeni, crescatori de vite, artizani, comercianti, etc.
Asistam cu aceasta ocazie la aparitia unei koine,
indispensabile ca sa fie depasite particularitatile dialectale, la
contacte tot mai strânse între comunitati care înainte se ignorau,
etc. Comportamentul lor “independent” în relatie cu vecinii
bulgari sau turci, dar si români, cu autoritatile administrative,
scolare si chiar militare sugereaza acest fenomen. Aceasta noua
dinamica în configuratia foarte particulara a lumii aromâne,
produsa obiectiv de colonizarea în Cadrilater, va fi brusc blocata
de Tratatul de la Craiova din 1940, însa va reveni progresiv si se
va perpetua sub alte forme în România în deceniile care au urmat,
fara însa sa se ajunga pâna în zilele noastre la un rezultat
concludent, în parte din cauza absentei unui statut clar si unui
sprijin institutional consecvent pe plan scolar, editorial si de
media.
In
ceea ce priveste felul în care aromânii se percepeau ei însisi în
perioada colonizarii, felul în care erau perceputi de ceilalti si
felul în care îi percepeau ei pe ceilalti E. Tusa aduce o serie de
probe edificatoare.
Ei
refuzau amestecul cu românii pe care îi considerau a fi
“neseriosi, mincinosi si prea petrecareti”, nota autorul unui
raport ministerial19.
De notat ca independent de conflictele de interese pe care le aveau
cu bulgarii si turcii, în casele carora erau deseori repartizati20,
relatile erau în general bune, aromânii vorbind deseori bulgara si
câteodata turca, ceea ce nu era cazul colonistilor români si al
autoritatilor.
Cei
30 de semnatari ai unui memoriu publicat la Silistra atrageau atentia
asupra faptului ca : “românii-macedoneni nascuti si crescuti pe
meleagurile sudice ale Balcanilor, având obiceiurile balcanice,
necunoscând limba româneasca si cu un caracter cu totul deosebit
decât al românilor din Regat, nu pot fi în masura sa dezvolte aici
o cultura si o activitate care sa corespunda intereselor nationale
românesti”. In acest protest, ei cereau sa li se permita si altor
români din regat sa se stabileasca în Cadrilater, pentru ca
macedo-românii sa nu « poata mai bine pondera »21.
“Daca
românii din Vechiul regat au fost speriati de incursiunile
comitagiilor si au sfârsit prin a pleca din Cadrilater, aromânii în
schimb au ramas, s-au organizat si au luptat”, reaminteste E. Tusa
citând pe Catalin Negoita22.
Nu lipsau totusi reticente, inclusiv în ierarhia militara, în
legatura cu rolul colonistilor aromâni. “Majoritatea (lor) sunt
stapâniti de ideea ca ei sunt adusi aici penru ca prin specialitatea
lor proprie sa goleasca Cadrilaterul de turci si bulgari!”,
consemneaza generalul Ioan Vladescu, care tine sa precizeze : “Am
respins totdeauna propunerile lor nici nu le-am încredintat portul
armelor, de care considerau un sacrilegiu de a se desparti.”23
Inutil de precizat ca multi colegi ai generalului faceau des apel la
aromâni în conflictele cu comitagii…
In
fine, E. Tusa citeaza in extenso
un text publicat de Nicolae Iorga în 1929, deci patru ani
dupa începutul colonizarii Cadrilaterului.
“In
Dobrogea cea noua, datoria mea de partid national ar fi sa sprijin pe
macedonieni care reprezinta o parte asa de interesanta a poporului
românesc ; oameni care au dat în civilisatia nationala proportional
infinit de mult, oameni care sunt desigur dupa cum stiti, cu mult mai
destoinici decât noi ; nu exista unul din ei care pus în orice
situatie sa nu fie în stare a se descurca, sunt mari creatori de
cultura din toata Peninsula Balcanica, si pe oamenii acestia i-am
smuls de la casele lor, I-am transportat pe pamânt românesc, din
neagricultori i-am facut agricultori, din oameni de oras i-am facut
oameni de sate, ne-am batut joc putin de sperantele lor.”24
Multi « colonizati »
aromâni, si mai ales copii lor, nepotii si nepotii copiilor lor au
avut posibilitatea sa împartaseasca în diferite circumstante
critica « solutiei » prin colonizare propusa de
Iroga si conditile în care colonizarea a avut loc. Omagiul adus de
faimosul istoric nu putea decât sa-i onoreze, nu însa sa-i si
consoleze.
In
jur de 25.000 de familii dintre care 18.000 de familii aromâne erau
evacuate din Cadrilater în august septembrie 1940 în judetele
Constanta si Tulcea. Unele se vor instala în casele lasate de
bulgari sau nemti, evacuati la rândul lor, altii se vor refugia în
Moldova sau în Banat si de acolo vor ajunge în Baragan… Ce a
urmat, e bine cunoscut.
*
Faptele
relatate mai sus apartin unui trecut mai repede îndepartat, în tot
cazul de mult îngropat, si daca e bine ca acest trecut sa nu fie
nici uitat nici rastalmacit, aceasta nu înseamna ca el trebuie sa
comande prezentul si sa ipotecheze viitorul. In plus, nu e rau sa
relativizam, ce s-a întâmplat în România nu are nimic
exceptional. Umilintele si frustrarile pe care le-au putut suferi
tatarii sau turcii în Dobrogea româneasca sunt de acelasi gen cu
cele care au avut loc în Dobrogea bulgareasca în aceeasi perioada
si, mai ales, nu pot fi comparate cu nenorocirile care sau abatut
asupra tatarilor din Crimea deportati în masa de Stalin dupa ultimul
razboi sau cu traumatismul suferit de turcii din Bulgaria comunista
care au fugit cu zecile de mii cuprinsi de panica din cauza deciziei
intempestive a lui Jivkov de a-i « rebulgariza » cu
forta.
Din
anumite puncte de vedere, situatia minoritarilor din Dobrogea din
zilele noastre chiar daca pondrea lor e din ce în ce mai putin
semnificativa, nu e nicidecum mai îngrijoratoare decât aceea a
majoritarilor si concertul lamentarilor pe tema persecutilor suferite
în trecut din cauza majoritarilor sau a minoritarilor la care
asistam în ultimii ani e mai degraba ridicol având în vedere
beneficile derizorii pe care le pot procura.
Cazul
studiat de E. Tusa în ultimul capitol al cartii sale mi se pare
interesant din alt motiv. De voie de nevoie, siliti sau incitati,
multi turci sau tatari au plecat, ca sa nu mai vorbim de bulgari care
aproape ca au disparut din Dobrogea. Cei care au ramas stiu ce sunt
si sunt recunoscuti ca atare ; nimic nu-i obliga si nici nu-i
împidica sa o spuna sus si tare. Acelasi lucru e valabil pentru cele
cel putin zece minoritati nationale recunoscute de Constituia româna
prezente în Dobrogea. Situatia pare însa mai complicata pentru
urmasii aromânilor veniti din zone îndepartate de frontierele
meridionale în noile posesiuni ale României în anii 1920 deplasati
si împrastiati zece-cinsprezece ani dupa sosirea lor. Sunt ei români
de totdeauna pierduti printre straini pâna la o data recenta când
au reintegrat tara-mama ? Români în virtutea operei de
colonizare la care au participat ? Românizati cu timpul în
contact cu noii lor compatrioti ? Sunt ei (înca) aromâni ?
Aromâni pur si simplu, sau aromâni si români, aromâni si (chiar)
greci sau albanezi când predecesorii lor veneau din aceste tari ?
Istoria recenta a Dobrogei de nord si de sud, veche si noua,
reconstituita de E. Tusa deschide anumite piste. Ea nu are,
bineînteles, cum sa raspunda la întrebarea formulata mai sus dar
îti permite sa întelegi de ce o asemenea întrebare nu e deplasata.
Motivele
penru care aromânii au venit în Cadrilater sunt complexe, si
simplificând am putea spune ca ele au fost si de ordin national, sub
o forma sau alta, dar nu numai de ordin national25.
Tot simplificând, la extrema, si recurgând la explicatii rationale,
se poate spune ca mentinerea ca element etno-lingvistic aparte a
aromânilor în perioada decisiva pentru afirmarea natiunilor în
Balcani a fost posibila gratie sprijinul adus de statul român la
cererea si cu aprobarea aromânilor ostili integrarii în celelalte
natiuni în curs de afirmare.
Decât
sa pierdem timpul cu discutii asupara gradului sau formei în care
acestia din urma se simteau mai repede aromâni sau români, în
dinamica înflacarata de atunci totul era posibil, ne vom multumi cu
constatarea urmatoare : nici un alt stat din Balcani (inclusiv
Grecia care pleda pentru asimilarea neconditionata) si niciuna din
Marile Puteri nu s-a aratat interesat de chestiunea aromâneasca.
Pe
larg abordata si tratata, mai ales de intelectuali prestigiosi de
origina aromâna, în România interbelica, unica tara în care o
asemenea tema putea fi discutata si gasea un public interesat,
chestiunea aromâneasca a încetat sa aiba o miza în sud-estul
european dupa pacea de la Bucuresti din 1913. Ea va reveni dupa 1989
în toate tarile unde traiesc aromâni inclusiv in diaspora. In mai
multe privinte, dezbaterile sunt radical diferite în România fata
de celelalte tari balcanice. Pe de o parte aceasta tara a jucat un
rol istoric major în istoria moderna a aromânilor, a caror limba
apartine aceleasi romanitati orientale ca si româna, pe de alta
parte un numar semnificativ de aromâni din România de azi provine
din grupurile care au participat la colonizarea Cadrilaterul. Evacuat
în pripa în 1940, Cadrilaterul a constituit un subiect tabu în
perioada comunista, inclusiv printre aromânii transferati în nordul
Dobrogei si alte regiuni din România. Ori aceasta experienta,
entuziasmanta pentru unii, mai ales la început, traumatizanta pentru
altii, a jucat un rol determinant pentru ei si va marca demersurile
lor ulterioare. Dupa 1989, lumea a început sa vorbeasca, parerile
variaza de la generatie la generatie, de la comuinitate la
comunitate, de la persoana la persoana… Nu cred ca mai trebuie
precizat faptul ca daca se doreste sa se ajunga la un rezultat
coerent, dezbaterea trebuie sa aiba loc în cunostinta de cauza,
tinând cont de contextul regional si istoric la care ne referim.
Cartea lui E. Tusa este deci mai mult decât binevenita.
nicolas
trifon
ianuarie
2013
1
Pe cât de spectaculoase pe atât de ridicole, elucubratile
neoprotocroniste sunt un caz aparte fiindca se înscriu
într-un proces initiat pe vremea national-comunismului.
2
Enache Tusa, Imaginar politic si
identitati collective în Dobrogea, Bucuresti,
2011, p. 159, 485. « România a fost silita sa accepte
Dobrogea, o provincie înapoiata economic si straina din punct de
vedere etnic în schimbul retrocedarii celor trei judete… »,
Id., p.190.
3
Id., pp. 123-124. Comandata de administratia otomana, ancheta
fostului pasoptist în exil a aparut în Journal de
Constantinople cu titlul “Excursion agricole dans la plaine de
la Dobroudja »
4Id.,
p. 5-6.
5
Este vorba de grupul « dicienilor », zisi si « români
vechi », sau « turcomocani ». Celelate doua
grupuri de români care s-au instalat ulterior sunt « cojanii »
(care proveneau din judetele vecine ale Moldovei si Tarii românesti
si pe care le-au parasit din cauza abuzurilor boierilor, Id. p.
154) si « mocanii » care initial veneau din Ardeal cu
oile la iernat, iarna durând numai 5-6 saptamâni în aceasta
regiune unde multi dintre ei se stabileau dupa un timp (p. 85-89).
6
Id., p. 238.
7
« Sursele actuale nu pot demonstra stiintific continuitatea
bulgarilor în Dobrogea din secolul VII si pâna în secolul al
XIX-lea », considera mai multi istorici români citati de E.
Tusa (Id., p. 97). Putem însa fi siguri ca pentru
colegii lor bulgari nici continuitatea românilor în aceasa regiune
care a facut parte din primul si al doilea tarat bulgar nu poate fi
demonstrata stiintific.
8
Cele doua formule apartin lui Nicolae Iorga si Constantin Bratescu.
9
65.000 de bulgari au trecut din Dobrogea de nord in cea de sud, în
timp ce 110.000 de persoane, dintre care multi aromâni colonizati,
au facut drumul invers (Id. p. 467).
10
Id., p. 242.
11
Id., p. 172. Venit în Dobrogea dupa 1878, Constantin Pariano
s-a imbogatit cumparând terenuri si constituind o mosie moderna
prospera. Prefect al Constantei în mai multe rânduri, el semna de
asemena cronici în presa locala în care se pronunta, printre
altele pentru colonizarea Dobrogei cu « români rataciti
(..) si pierduti pentru patria româna » din Bulgaria (Vidin)
si Serbia (Timoc) (p. 263-264). Multi oameni politici români au
facut averi gratie Legii de organizare a Dobrogei (1880) si Legii
agrare (1882) menite sa înlesneasca « românizarea »
provinciei, începând cu principalul artizan al colonizarii
Dobrogei, Mihail Kogalniceanu (p. 222).
12
Id., p. 188, 259.
13
Id., p. 254.
14
Id., p. 355.
15
Id., p. 356.
16
Id., p. 213 si 211.
17
Id., p. 453. Mocanii reprezentau
majoritatea etnicilor români din Cadrilater, în ajunul anexarii,
de unde si termenul de « mocan » folosit de aromânii
din Cadrilater si urmasii lor pentru români. Aromânii veniti în
România fara sa treaca prin cadrilater nu folosesc acest termen
care la origine nu era nicidecum pejorativ, profesiunea mocanilor
fiind aceeasi ca aceea a multor aromâni.
18
Constanta, 1998, p. 432, citat de E. Tusa, op. cit., p. 428.
19
Id., p. 464.
20
Id., p. 455.
21
Id., p. 457.
22
Intre stânga si dreapta, comunism, iredentism si legionarism în
Cadrilater, Craiova, 2009, p. 15-16., citat de E. Tusa, op.cit.,
p. 463.
23
Id., pp. 463-464.
24
Id., p. 465.
25
Exemplul ales de E. Tusa ilustreaza sugestiv aceasta complexitate. E
vorba de marturia scriitoarei Maria
Bedivan despre discutile între tatal ei, capul familiei, care a
decis sa paraseasca Grecia penru Cadrilater si socrul lui, ramas în
Gecia (Id.
p. 465, Pe urmele unui colonist
aromân e titlul cartii
publicate de M. Beidivan la Bucuresti, în 2003). Se poate oare
spune ca mama scriitoarei (si câte alte persoane au fost în
aceeasi situatie !) a decis, si înca din motive nationale, sa
vina în România si sa rupa astfel legaturile cu propria ei
familie. Exemplele si situatile exceptionale pot fi multiplicate la
infinit, e suficient pentru aceasta ca descendentii famililor de
colonizati sa interogheze memoria proprilor lor familii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu